Complete mobility néven dolgozott ki közlekedési koncepciót a német Siemens, amely a koncepciót a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP) júniusi bécsi városi közlekedési szakvásárán mutatja be. A Siemens Mobility divízió nemcsak a kötöttpályás, hanem a közúti közlekedés számára is bemutat megoldásokat, a társ-divíziókkal. A városok, ahol az ENSZ számításai szerint 2030-ban a világ lakosságának már kétharmada fog élni, hatékony közlekedési és szállítási rendszereket igényelnek versenyképességük és életminőségük fenntartása, illetve javítása érdekében, hangsúlyozza hírlevelében a társaság.
A Complete mobility koncepciója a különféle közlekedési rendszerek összekapcsolását, hálózatosítását célozza. Bécs egyébként nemcsak kiállítási helyszín a társaságnak. A Siemens sok termékét –villamosokat, metró- és városivasút-szerelvényeket – használják a fővárosi forgalomban, sőt ezek ott, azaz a simmeringi Siemens járműgyárban is készülnek. A bécsi közúti közlekedést irányító létesítmények is jelentős részben a Siemenstől származnak.
A Siemens, mint az integrált közlekedési és logisztikai megoldások vezető szállítója számára a városi közlekedés piacán 2016-ig 3 százalékra becsült növekedés jó lehetőségeket kínál. A cég az átfogó közlekedési koncepcióhoz megfelelő termékeket, a megvalósításhoz pedig kompetenciával is rendelkezik: kezdve a vasúti közlekedés és közúti forgalom üzemirányító rendszereitől a kötöttpályás közlekedés áramellátó rendszerein és városi, elővárosi és regionális, illetve nagyvasúti járműveken keresztül a repülőtéri logisztika és a postai automatizálás kulcsátadásos rendszereiig.
A társaság nevéhez köthető az Avenio, a világ leghosszabb alacsonypadlós városi villamosa. A tehergépjárművek szlovákiai műholdas autópálya-díjgyűjtő rendszere is Siemens fedélzeti egységekkel (OBU) fog működni.
A kiállításon bemutatjk a cég Syntegra motorvonat-futóművét, amely kíméli a környezetet, költséget takarít meg. A termék 2008 augusztusa óta éles üzemben szolgál a müncheni U-Bahn hálózatban. Mivel két tonnával könnyebb a hagyományosaknál, a vele szerelt járművek akár 20 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak. A Syntegra egyetlen egységben kombinálja a meghajtást, a futóművet és a féket. Más kitüntetések mellett ezért is jelölték a 2008-as osztrák állami innovációs díjra. Most a müncheni metróvasúton új, léghűtéssel ellátott Syntegra futóműveket tesztelnek, amelyek kizárólag a menetszelet használja ki, és így elmaradnak az eddigi vízhűtés komponensei, valamint annak karbantartási igénye is, valamint további súlycsökkenés érhető el.
Energiatárolós, felsővezeték nélküli villamosokkal is büszkélkedik a társaság. Hamarosan piacra viszi a Sitras HES nevű új hibrid energiatároló rendszerét, amely egy mobil energiatároló egységből és egy vontatási battériából áll. Ezekkel a villamos akár 2500 métert is megtehet vezeték nélkül ott, ahol a vezeték városképi szempontból nem kívánatos, vagy műszaki okokból nehezen létesíthető, például hidakon vagy alagútban. A HES további előnye, hogy a vele felszerelt jármű áramfogyasztása akár 30 százalékkal is kisebb lehet, ami költségben és szén-dioxid kibocsátásban is megtakarítást jelent. A HES meglévő villamosokra is könnyen telepíthető egy új csatlakozó-megoldással, és a sín-infrastruktúrát egyáltalán nem érinti. A HES rendszert Portugáliában 2008 óta sikerrel alkalmazzák az utasszolgálatban, és a megkapta a tömegközlekedésben való használathoz a német hatósági engedélyt.
A Siemens Mobility közúti forgalomnak kidolgozott megoldásai között hangsúly kap az UITP rendezvényen a münsteri zöldhullám: a Sitraffic Motion adaptív jelzőlámpa-vezérlésnek köszönhetően az autósok gyakrabban „látnak zöldet”. Az új eljárás a múlt év közepe óta elemzi az aktuális forgalmi helyzetet a város egyik főközlekedési útvonalán, és ennek megfelelően optimálisan állítja be a lámpák zöld-piros fázisait a kereszteződésekben. Így a várakozási idők átlag 30 százalékkal csökkennek, és ez az üzemanyag-fogyasztásban ill a légkör-szennyezésben is javulás, mint azt a bochumi Ruhr Egyetem tanulmánya kimutatja. Ezért a városvezetés újabb útvonalakat szándékozik a Sitraffic Motion-ra kapcsolni.
Az Siemens UITP-bemutatójába a ipari automatizálás divízió is bekapcsolódik „Elfa” hibrid hajtásával. Ez kombinálja a két erőforrást (belsőégésű és villanymotor) oly módon, hogy az utóbbit egy energiatároló táplálja (telepek vagy kondenzátorok formájában) induláskor, míg a magasabb fordulatszám-tartományban a belsőégésű motor lép működésbe. A speciális nagyteljesítményű kondenzátorokból álló energiatároló – amely igen gyorsan veszi fel ill. adja le a töltést – fékezéskor töltődik. Ennek, illetve az alkalmazott energia-menedzsmentnek köszönhetően itt is akár 30 százalékos energia-megtakarítás és légszennyezés-csökkenés érhető el; elsősorban a városi buszoknál, amelyekre jellemző a stop-go menetmód.
IT-megoldások tökéletesítik a folyamatokat a városi tömegközlekedésben. A Siemens Mobility UITP-standján a Siemens IT Solutions and Services is megjelenik mint vendég a Roman vasútmenedzsment-rendszerrel és a PTnova értékesítési háttérrendszerrel. A moduláris Roman szoftverrel menetrendeket lehet szerkeszteni, ellenőrizni és kiértékelni. A kalkulált menetidők alapján gyorsabban és pontosabban allokálhatók a szükséges erőforrások (járművek, személyzet), megválaszolhatók a szállítási ajánlatkérések, csökkenthetők az állásidők, stb. A rendszert több vasúttársasággal együttműködésben fejlesztették ki, illetve tovább, és több kontinensen alkalmazzák sikerrel. PTnova az egyetlen olyan értékesítési háttérrendszer a városi személyközlekedésben, amely közvetlenül integrálva van a SAP-rendszerben. Ezzel a SAP ERP 6.0 előnyei rendelkezésre állnak külön könyvelési interfész nélkül is. A PTNova minden értékesítési folyamatot kezel, mint pl. jegyeladás, bérletjegy- és ügyfél-menedzsment, viteldíj-vétségek behajtása, és automatizálja az adatfolyamot az eladástól a számlázáson át a könyvelésig. A szoftver megoldás a SAP-Netweaver-technológiára épül, és ezért többek között igencsak felhasználó-barát. A PTNova internet-böngészővel is hozzáférhető, a gyártó-független interfész pedig lehetővé teszi meglévő rendszerek – pl. jegyautomaták, menetjegy-nyomtatók – egyszerű illesztését a PTNovához. Kifejlesztésében német és osztrák közlekedési vállalatok vettek részt, és „pilotálása” a Wiener Linien-nál, azaz a bécsi közlekedési vállalatnál történt.
A Siemens Energia Szektor most először kapott szélpark kulcsátadásos létesítésére megrendelést Törökországból. E szerint 13 SWT-2.3-101 típusú szélturbinát fog szállítani és telepíteni az ország északnyugati részén található Çanakkale-Mahmudiye szélparknak. Ennek 2010-ben kell elkészülnie. A Siemens a szerződésben hosszú távú karbantartási feladatokt is vállalt. A szélenergetika a következő években erős növekedés elébe néz Törökországban, így ezt a projektet a Siemens belépőjegynek tekinti erre a piacra. A projekt érdekessége a cég számára továbbá, hogy ez az első nagyobb megrendelése az SWT-2.3-101 típusra. Ez különösen alkalmas a kis- és közepes szélerősségek melletti működésre, mert konstrukciója alapján gyenge szélben is több áramot termel. A leendő szélpark helyén közepes szelek járnak, így az új típus alkalmazása jónak ígérkezik. A forgórész (rotor) átmérője 101 méter, így 8000 m²-nyi (másfél futballpályányi) területet súrol forgás közben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.