Cégvilág

Buszgyártó nagyhatalom leszünk?

Egykor autóbuszgyártó nagyhatalom volt Magyarország, ám az Ikarus eltűnése a világpiacról nem jelenti egyben a magyar buszgyártás végét. A napokban mutatja be az ágazatban próbálkozó harmadik cég, a Csaba Metál Zrt. első tesztjárművét, az Urbanus midibuszt.

Lehetséges, hogy augusztusban a budai várban is megkezdheti tesztüzemét az Urbanus, a legújabb magyar autóbuszmodell. A 7,5 méter hosszú alacsonypadlós városi-, elővárosi midibusz második példánya is készül, hogy minél több vállalatnak adhassák ki próbaüzemre, hiszen egy, a piacra betörni kívánó cég csak menetpróbákat követően várhat megrendeléseket.

Amint a Csaba Metál tulajdonos-vezérigazgatója, Majoros Béla elmondta, több Volán vállalatnál fognak futni az első járművek, de Libanon és Ciprus is jelezte érdeklődését. Ez utóbbi - új uniós tagországként - az EU normákat teljesítő buszokkal frissítené járműparkját. Az amerikai Cummins motorokkal szerelt Urbanus pedig teljesíti az Euro-ötös károsanyag kibocsátási normákat.

A békéscsabai Csaba Metál Zrt. fő profilja az alumínium-öntés, ám szeghalmi telephelyének komoly autóbuszipari múltja van. A szeghalmi üzem előbb - a csődbe ment - Csepel Autóhoz, majd az Ikarushoz tartozott, és évente több ezer alvázat gyártott.

A Csaba Metál 2005-ben vette meg az üzemet, ahol az elmúlt két évben közel 200 midibusz alvázat gyártott angol megrendelésre. A társaság nem titkoltan azzal a szándékkal vásárolta meg a ma 220 fős gyárat, hogy az alkalmazotti állomány szaktudását felhasználva belefogjon a buszgyártásba is.

Ezért másfél éve megkezdték az Urbanus kifejlesztését, amelyre több mint 70 millió forintot áldozott a cég. Komoly tapasztalatokat szereztek ugyanakkor egy debreceni vállalattal folytatott együttműködés során: emeletes buszokat gyártottak Isztambul számára, amelyekből 2007 őszéig 52 darabot szállítottak a török nagyváros közlekedési vállalatának.

Az ötvenszemélyes, 25 ülőhellyel ellátott midivel egy piaci rést igyekeznek kitölteni, hiszen a helyi- és elővárosi közlekedésben a kisebb forgalmú időszakokban olcsóbb egy ilyen buszt üzemeltetni - mondta Majoros Béla, hozzáfűzve, hogy amíg egy csuklósbusz fogyasztása 60-70 liter száz kilométerenként, az Urbanusnak - sebességváltótól függően - elég 17-25 liter is.

A Rába futóműveken gördülő jármű ZF kormányművel és sebességváltóval, illetve Allison automata váltóművel készülhet, és később lehet 33 ülőhelyes iskolabusz kivitele is.

Az 1999-ben 19 fővel létrejött Csaba Metál Zrt. technológiai alapjait és a szaktudást az 1993 és 2000 év között működött Majoros Metál Nyomásos Öntöde Kft. adta. A cég békéscsabai telephelyén alumínium nyomásos öntés technológiával széles termékskálát állít elő, amelyek közt személygépkocsi fékalkatrészek, gázszabályzó-, elektronikai- és motor alkatrészek, bútorelemek szerepelnek.

A társaság  az elmúlt évek során az Audi, BMW, Chrysler, Ford, Jaguar, Mercedes, Nissan, Renault, Rover, Toyota, Volkswagen valamint a Volvo számára is szállított gépkocsi tartozékokat, valamint felszerelési cikkeket. Az 513 fős Csaba Metál tavalyi  árbevétele meghaladta a 2007-es 4,2 milliárdos szintet és a cég az elmúlt négy év során közel 2 milliárd forintot fordított beruházásokra.

Komoly versenytársak

Az autóbuszgyártásban frissen debütáló Csaba Metál szakmai nagytestvére a győri Kravtex Kft. és a székesfehérvári Alfa Busz Járműgyártó Kft.

Az 1992-ben alakult Kravtex Kereskedelmi Kft. fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt, majd forgalomból kivont Ikarus autóbuszok felújításába kezdtek az 1994-ben Győrött vásárolt gyártelepen: 1994 és 2002 között több mint 700 teljesen felújított Ikarus autóbuszt szállított a cég Oroszországba.

Az elmúlt év januárjában adták át az új 10 600 négyzetméteres gyártócsarnokot, amelyben többek között új, 6 állásos festőüzem is helyet kapott. Ekkor adták át a cégáltal gyártott 500. autóbuszt. A Kravtex 2006-ban 175, tavaly előtt 110, az elmúlt évben pedig 130 buszt értékesített.

A székesfehérvári Alfa Busz Járműgyártó Kft. a közelmúltban megkezdte a szállítást a Szentpétervártól 350 kilométerre lévő Podporozséba. A társaság 2007 decemberében kötött tízmillió eurót meghaladó szerződést a Leningrád megyei önkormányzattal ötven, Volvo alvázra szerelt távolsági busz szállítására. A buszok Arhangelszk, Murmanszk, Szentpétervár, Helsinki és Tallinn között szállítják majd az utasokat.

Az idei évre 12 milliárd forintos árbevételt tervező vállalat a Volvóval közösen a környező országokban – Csehországban, Szlovákiában, Horvátországban és Romániában – indul tendereken, és az élő szerződésen túl az orosz piacon további partnereket keres.

Az elmúlt évben napi két busz gyártására elengedő kapacitással rendelkező vállalat ugyanakkor egyelőre Szentpétervár közelében sem indítja be az összeszerelő üzem építését, mert a helyi kormányzóság olyan területen ajánlott fel telket, ahol nem találtak megfelelő képzettségű munkaerőt. Pedig egy éve még arról volt szó, hogy ott 2010-től évi 250 jármű készülhet.

A 2002-ben alakult társaság eddig 380 buszt gyártott – ebből csak tavaly nyolcvanat – Volvo járóképes alvázra a magyar Volán vállalatok számára, és közel 150-et teljesen felújított.

Az 1992-ben alakult Kravtex Kereskedelmi Kft. fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt, majd forgalomból kivont Ikarus autóbuszok felújításába kezdtek az 1994-ben Győrött vásárolt gyártelepen: 1994 és 2002 között több mint 700 teljesen felújított Ikarus autóbuszt szállított a cég Oroszországba.

Az elmúlt év januárjában adták át az új 10 600 négyzetméteres gyártócsarnokot, amelyben többek között új, 6 állásos festőüzem is helyet kapott. Ekkor adták át a cégáltal gyártott 500. autóbuszt. A Kravtex 2006-ban 175, tavaly előtt 110, az elmúlt évben pedig 130 buszt értékesített.

A székesfehérvári Alfa Busz Járműgyártó Kft. a közelmúltban megkezdte a szállítást a Szentpétervártól 350 kilométerre lévő Podporozséba. A társaság 2007 decemberében kötött tízmillió eurót meghaladó szerződést a Leningrád megyei önkormányzattal ötven, Volvo alvázra szerelt távolsági busz szállítására. A buszok Arhangelszk, Murmanszk, Szentpétervár, Helsinki és Tallinn között szállítják majd az utasokat.

Az idei évre 12 milliárd forintos árbevételt tervező vállalat a Volvóval közösen a környező országokban – Csehországban, Szlovákiában, Horvátországban és Romániában – indul tendereken, és az élő szerződésen túl az orosz piacon további partnereket keres.

Az elmúlt évben napi két busz gyártására elengedő kapacitással rendelkező vállalat ugyanakkor egyelőre Szentpétervár közelében sem indítja be az összeszerelő üzem építését, mert a helyi kormányzóság olyan területen ajánlott fel telket, ahol nem találtak megfelelő képzettségű munkaerőt. Pedig egy éve még arról volt szó, hogy ott 2010-től évi 250 jármű készülhet.

A 2002-ben alakult társaság eddig 380 buszt gyártott – ebből csak tavaly nyolcvanat – Volvo járóképes alvázra a magyar Volán vállalatok számára, és közel 150-et teljesen felújított. Az új midibusz Az Urbanus kifejlesztésére 70 millió forintot fordított a cég -->

buszgyártás midibusz autógyártás magyar buszgyártás magyar autógyártás
Kapcsolódó cikkek