Cégvilág

Fürge Ujjakból Amelie - Megőrülnek a névváltásért az olvasók?

A lapok névváltásának az olvasottsági mutatókra tett hatásában nagymértékben szerepet játszanak az aktuális médiapiaci tendenciák, az adott lappiaci szegmens aktuális helyzete, a névváltáshoz kötődő kampányok hatásai, s az adott lap egyéb jellegzetességei is – derül ki a Nemzeti Médiaanalízis adatain alapuló vizsgálatból.

A nyomtatott sajtó piacán alkalmanként előforduló jelenségnek tekinthető a lapok nevének megváltoztatása, amely szinte kiadónként különböző okokból adódik, és amely fontos előnyökkel és hátrányokkal is szembesíti a kiadókat, szerkesztőségeket. A Szonda Ipsos és a GfK Hungária által végzett Nemzeti Médiaanalízis nyomtatott sajtóra vonatkozó médiahatókör kutatásának módszertana nemzetközi standardokon alapul, egy lap ismertségét, olvasottságát több szempont alapján közelíti meg, és a névváltásokra is „fel van készülve”.

A 2008-as évben váltott nevet például a Metropol napilap, ami korábban hasonló logóval, arculattal és tartalommal, de Metro néven szerepelt. E lap esetében a névváltást követően csökkenni kezdtek a negyedéves olvasottsági mutatók, bár az észlelt csökkenő tendencia a közéleti napilapokra vonatkozó általános piaci trendtől nem tért el jelentős mértékben, a névváltás vélhetően erősítette ezt a folyamatot.


 
Ezzel szemben a Bors című napilap 2007. májusi névváltása nem okozott ilyen jellegű változást, sőt az olvasottsági mutatók növekedtek, de a médiapiaci környezet is egészen más volt, mint 2008. második felében. A havilapok közül legutóbb a Fürge Ujjak magazin váltott nevet, és a 2008. októberi megújulása óta Amelie néven jelenik meg. Az Amelie lap kapcsán a névváltást követően kismértékben növekvő olvasottsági tendencia érvényesült, melynek oka valószínűsíthetően a névváltáshoz kötődő sikeres reklámkampány, és a lap kedvező formai-tartalmi átalakulása, sikeres piaci pozicionálása volt.
 
A Metropol napilap esetében a névváltás valószínűsíthetően inkább a negatív tendenciákat erősítette fel - ingyenes napilapról lévén szó, ahol a márka nevének, logójának beazonosítása nehezebb és hosszabb folyamat a befogadók/ olvasók részéről, mint egy nem ingyenesen osztott lap esetében, ahol a vásárlási helyzet mindig folyamatos megerősítést eredményez a lap nevének rögzülésében.
 
Összességében tehát a bemutatott példák alapján láthatjuk, hogy a vizsgált jelenség összetett, hatása objektív számokban nehezen kimutatható, és laponként egyedi helyzetek adódnak. A lapok névváltásának az olvasottsági mutatókra tett hatásában nagymértékben szerepet játszanak az aktuális médiapiaci tendenciák, az adott lappiaci szegmens aktuális helyzete, a névváltáshoz kötődő kampányok hatásai, és az adott lap egyéb jellegzetességei is.

névváltás médiapiac lap Metro Fürge Ujjak médianalízis Metropol Szonda Ipsos GfK Amelie Bors
Kapcsolódó cikkek