BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Recesszióval küzdő gumiipar

„Nehéz idők járnak a hazai gumiiparra” – summázta lapunk megkeresésére az ágazat helyzetét Palotás László, a Magyar Gumiipari Szövetség (Magusz) elnöke. Elmondása szerint a válság következtében, a megrendelések drasztikus csökkenése miatt harmadával esett vissza a teljesítmény. „Az iparág 90 százalékban az autóiparnak szállít be, így termelése gyakorlatilag egyenes arányban mozog annak teljesítményével. És mint tudjuk, az autóipar a gazdasági krízis egyik legnagyobb áldozata” – mondta. Tájékoztatása szerint a hazai cégek a tavalyi őszi hónapokban a válságnak még csak a pénzügyi vonatkozását érezték, a hektikus árfolyammozgást, valamint a szűkülő hitelhez jutási lehetőségeket. Januártól azonban a legtöbb tagvállalatuk már rendelésállománya drasztikus visszaeséséről számolt be.

Palotás László meglátása szerint bár az iparág termelésének 85-90 százalékát adó abroncsgyártó óriáscégek – Hankook, Bridgestone, Michelin – is megsínylették a válságot, a magyar gumiiparon belül a 10–250 főt foglalkoztató kkv-ket érintette a legérzékenyebben a bizonytalan gazdasági környezet miatt kialakult helyzet. Ezen cégek nagy része szerinte a túlélésért küzd.

Különösen problémásnak látja a szakértő, hogy mivel az elmúlt öt évben dinamikusan fejlődött a hazai gumiipar, sok cég hitelekből vagy uniós pénzekből indított fejlesztésekkel, kapacitásbővítéssel próbálta meglovagolni e trendet. Ez utóbbiak igen nehéz helyzetben vannak, ugyanis a megrendelések hiánya miatt nehezen tudják törleszteni a hiteleiket. „Nincs drágább, mint egy álló gép” – jegyezte meg Palotás László.

Nem volt szükség a gépek leállítására a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. tatabányai üzemében, annak ellenére, hogy a Bridgestone másik öt európai gyárában február végén ideiglenesen felfüggesztették a termelést. Mint Vida Norbert, a cég humánerőforrás-igazgatóhelyettese a Világgazdaságnak elmondta, a közeljövőben sem terveznek gyárleállást. Elmondása szerint a gyár létszáma a fejlett technológiának köszönhetően alatta marad a hasonló méretű, de eltérő technológiájú gumiabroncsgyártó üzemekének, és talán ennek is köszönhetően egyáltalán nem kényszerültek csoportos elbocsátásokra, ellentétben az iparágban tapasztaltakkal. Tájékoztatása szerint az idei terveik összhangban vannak a világgazdasági körülményekkel, és ebben a nehéz időszakban is folyamatosan képzik munkatársaikat, valamint fejlesztik a minőséget, hogy versenyképes maradhasson üzemük.

„Rácalmási gyárunk jelenleg 90 százalékos kapacitással üzemel, létszámleépítés nem volt, és nincs is tervben” – válaszolta lapunk megkeresésére Roy Katalin, a Hankook PR-menedzsere. A Hankook első európai üzemében így jelenleg 1200 fő dolgozik, és napi 15 ezer abroncsot állítanak elő személygépkocsikra, SUV-okra és kis teherautókra. A válság miatt azonban egy évvel elcsúsztatták az üzemük korábban tervezett további bővítésének a kezdetét, így a kapacitást megduplázó beruházás tervezett befejezési időpontja 2011-re tolódott.

A Michelin, amelynek Nyíregyházán van gépkocsiabroncsokat, illetve Budapesten teherjárműabroncsokat gyártó üzeme, nem kívánt lapunknak nyilatkozni. De mint azt a Világgazdaság korábban megírta (VG, március 13.), a társaság nyíregyházi üzemében januárban heti hat napra csökkentették a termelést, míg a budapesti gyárban március elején négynapos munkahetet vezettek be időszakosan.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.