Recesszióval küzdő gumiipar
„Nehéz idők járnak a hazai gumiiparra” – summázta lapunk megkeresésére az ágazat helyzetét Palotás László, a Magyar Gumiipari Szövetség (Magusz) elnöke. Elmondása szerint a válság következtében, a megrendelések drasztikus csökkenése miatt harmadával esett vissza a teljesítmény. „Az iparág 90 százalékban az autóiparnak szállít be, így termelése gyakorlatilag egyenes arányban mozog annak teljesítményével. És mint tudjuk, az autóipar a gazdasági krízis egyik legnagyobb áldozata” – mondta. Tájékoztatása szerint a hazai cégek a tavalyi őszi hónapokban a válságnak még csak a pénzügyi vonatkozását érezték, a hektikus árfolyammozgást, valamint a szűkülő hitelhez jutási lehetőségeket. Januártól azonban a legtöbb tagvállalatuk már rendelésállománya drasztikus visszaeséséről számolt be.
Palotás László meglátása szerint bár az iparág termelésének 85-90 százalékát adó abroncsgyártó óriáscégek – Hankook, Bridgestone, Michelin – is megsínylették a válságot, a magyar gumiiparon belül a 10–250 főt foglalkoztató kkv-ket érintette a legérzékenyebben a bizonytalan gazdasági környezet miatt kialakult helyzet. Ezen cégek nagy része szerinte a túlélésért küzd.
Különösen problémásnak látja a szakértő, hogy mivel az elmúlt öt évben dinamikusan fejlődött a hazai gumiipar, sok cég hitelekből vagy uniós pénzekből indított fejlesztésekkel, kapacitásbővítéssel próbálta meglovagolni e trendet. Ez utóbbiak igen nehéz helyzetben vannak, ugyanis a megrendelések hiánya miatt nehezen tudják törleszteni a hiteleiket. „Nincs drágább, mint egy álló gép” – jegyezte meg Palotás László.
Nem volt szükség a gépek leállítására a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. tatabányai üzemében, annak ellenére, hogy a Bridgestone másik öt európai gyárában február végén ideiglenesen felfüggesztették a termelést. Mint Vida Norbert, a cég humánerőforrás-igazgatóhelyettese a Világgazdaságnak elmondta, a közeljövőben sem terveznek gyárleállást. Elmondása szerint a gyár létszáma a fejlett technológiának köszönhetően alatta marad a hasonló méretű, de eltérő technológiájú gumiabroncsgyártó üzemekének, és talán ennek is köszönhetően egyáltalán nem kényszerültek csoportos elbocsátásokra, ellentétben az iparágban tapasztaltakkal. Tájékoztatása szerint az idei terveik összhangban vannak a világgazdasági körülményekkel, és ebben a nehéz időszakban is folyamatosan képzik munkatársaikat, valamint fejlesztik a minőséget, hogy versenyképes maradhasson üzemük.
„Rácalmási gyárunk jelenleg 90 százalékos kapacitással üzemel, létszámleépítés nem volt, és nincs is tervben” – válaszolta lapunk megkeresésére Roy Katalin, a Hankook PR-menedzsere. A Hankook első európai üzemében így jelenleg 1200 fő dolgozik, és napi 15 ezer abroncsot állítanak elő személygépkocsikra, SUV-okra és kis teherautókra. A válság miatt azonban egy évvel elcsúsztatták az üzemük korábban tervezett további bővítésének a kezdetét, így a kapacitást megduplázó beruházás tervezett befejezési időpontja 2011-re tolódott.
A Michelin, amelynek Nyíregyházán van gépkocsiabroncsokat, illetve Budapesten teherjárműabroncsokat gyártó üzeme, nem kívánt lapunknak nyilatkozni. De mint azt a Világgazdaság korábban megírta (VG, március 13.), a társaság nyíregyházi üzemében januárban heti hat napra csökkentették a termelést, míg a budapesti gyárban március elején négynapos munkahetet vezettek be időszakosan.


