Cégvilág

Egyre több szolgáltatásért kell fizetni a repülőkön

Egyre több fizetős szolgáltatást kínálnak, illetve tesznek fizetőssé a légitársaságok az utazás során bevételeik növeléséért - állapítja meg az Equilor Befektetési Zrt. legújabb elemzése.

Az "a la carte" kínálatban az utas kiválaszthatja, melyik szolgáltatásra tart igényt, a légitársaság pedig ezzel növelheti bevételeit az utasok csökkenő számának ellenére. Az elemzés emlékeztet arra az amerikai lapösszeállításra, amely szerint a 14 legnagyobb amerikai légitársaság 28 különböző díjat számít fel a szolgáltatások után.

Van légitársaság, ahol a takaró és párna használatát kell megfizetni, de az elemzés szerint az ír Ryanair, amely Magyarországról is indít járatokat, a mellékhelyiség használatáért szed majd díjat. Sőt, a Ryanair azt is fontolgatja, hogy állva utaztatja a vele repülőket. Egy felmérésből ugyanis az derült ki, hogy az utasok háromnegyede ezt a kényelmetlenséget is vállalná egy egyórás útért, amennyiben nem kell érte fizetni.

A fapados légitársaság élen jár az új - és fizetős - ötletek kiagyalásában. Az online foglalásokért 5 dollár költséget számol fel, megszüntetve a check-in deskeket. A cégre rá is fér az ötletelés, hiszen a március 31-én zárult üzleti évben 169 millió eurós nettó veszteségbe fordult az egy évvel korábbi 481 millió eurós nyeresége.

Az elemzés megjegyzi, hogy a légi piac szűkülését a múlt év közepéig a magas kerozinárak okozták, azóta viszont a gazdasági válság miatt zsugorodik a piac. A kapacitások kihasználtsága 2009 februárjában négy éves mélypontra süllyedt, azóta már kis mértékű emelkedés figyelhető meg. A költségcsökkentésben már csak a biztonsággal, az ügyfélkapcsolatokkal, a márkavédelemmel és a fenntartható működéshez szükséges minimális hálózat megtartása tabu.

Az Equilor elemzése idézi a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) első öt havi adatait, amely szerint a légi forgalom átlagban 7,7 százalékkal esett vissza az előző év hasonló időszakához képest. Ezen belül Európában 7,8 százalékkal csökkent a forgalom. A legnagyobb arányú az ázsiai és csendes-óceáni térség légi forgalmának csökkenése, 11,5 százalékos. A második legnagyobb visszaesést Észak-Amerika "produkálta" 9,4 százalékkal. Egyedül a Közel-Keleten nőtt a forgalom, 6,0 százalékkal volt magasabb az előző év első öt hónapjához viszonyítva.

equilor elemzés légitársaság IATA Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség Ryanair Equilor
Kapcsolódó cikkek