BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Zara fityiszt mutat a kínai fast fashionnek, de a H&M is csak a hátát nézi

A divatruházati versenyben mindenkinek megvan a maga helye. A feltörekvő kínai webáruházak olcsóságukkal tarolnak, a hagyományos struktúrában dolgozó láncok, mint a Zara márkájáról ismert Inditex viszont minőséget kínálnak törzsközönségüknek. A spanyolok globális piacvezető helye megkérdőjelezhetetlen.

Nagyon erős számokat produkált a Zara divatmárkájáról ismert spanyol Inditex a karácsonyi ajándékvásárlási szezon nyitányáról. A világ legnagyobb divatáru-kiskereskedelmi lánca 10,6 százalékkal növelte eladásait november kezdete óta, s ebben már a Black Friday forgalma is benne van. Ez jó jel, hiszen általában a mostanihoz hasonló enyhe őszi időszakokban a vásárlók későbbre csúsztatják a télikabát és a sísapka beszerzését, azaz van még tere a további bővülésnek. 

Zara, Inditex Sanghaj
Az Inditex vezető márkája, a Zara a Sanghajban is otthon érzi magát / Fotó: CFOTO via AFP

A társaság a szerda reggel közzétett gyorsjelentése szerint az októberrel zárult üzleti negyedévet 8,4 százalékkal magasabb, 9,80 milliárd eurós bevétellel zárta, meghaladva a londoni tőzsdecsoport (LSEG) 9,69 milliárd eurós elemzői konszenzusát. 

A kínaiak sem tudják megszorongatni az Inditexet 

Növekedés jellemezte a 2025-s év első kilenc hónapját is, de az a 2,7 százalék, amivel 28,171 milliárd euróra bővült a spanyolok bevétele, robusztusnak még nem mondható, bár a devizamozgások kiszűrésével 6,2 százalékos lenne a dinamika. Ez a velejárója a globálisan 214 piacon való jelenlétnek, mindenki a saját devizájában fizet a termékekért. 

Megsüvegelendő viszont a növekedés az olcsó kínai fast fahion divatárut a fogyasztókra zúdító Shein és Temu szorításában, bár az mára világossá vált, hogy 

a Zara minőséget kínáló Inditex és mondjuk a Shein vásárló közönsége között nemigen van átjárás, 

a szakadéknyi árkülönbség is ezt a tézist erősíti. 

People Entering And Leaving Zara Store
Az Inditex világszerte 5527 üzlettel rendelkezett október végén, de a hálózat optimalizációja még nem ért véget / Fotó: NurPhoto via AFP

Az Inditexnek a nála mérsékeltebb árakkal dolgozó Hennes & Mauritz (H&M) az első számú vetélytársa, vele szemben pedig jól teljesít, noha a svédek is maguk mögött hagyták az utóbbi évek keserves emlékeit és megindultak felfelé, a spanyolok nyomában. Az Inditex 178 milliárd dolláros piaci értékéhez képest viszont a H&M 30,4 milliárd dollárja még aprópénznek tűnik.

Magához tért az Inditex részvényárfolyama is 

Ami a kilenchavi teljesítményt illeti, gyakorlatilag valamennyi fontos mutatónál pozitív elmozdulás történt. A forgalom mellett a bruttó haszonkulcs 59,4-ről 59,7 százalékra javult, az üzemi nyereség 4,7 százalékkal, 5,943 millió euróra gyarapodott, míg a tiszta profit 3,6 százalékkal, 4,622 milliárd euróra ugrott. 

A költségek emelkedését is kordában tudták tartani a bevételeik ötödét hazai piacukról megszerző spanyolok, a kiadások csak 2 százalékkal nőttek, 11,361 milliárd euróra.

Az Inditex a gyengébben teljesítő üzleteinek bezárásával is mérsékelte a kiadásait. A világ legnagyobb divatáru-kiskereskedelmi hálózata az október végi adat szerint 5527 egységet üzemeltet, míg egy évvel korábban 5659 üzlete volt, azaz 132 boltra került lakat az elmúlt egy év során, s mint jelezték, az optimalizációs folyamat még nem ért véget. Az Inditex üzlethálózata a következőképp fest márkákra lebontva, zárójelben a tavalyi adattal:

  • Zara 1,528 (1,588)
  • Zara Home 380 (407)
  • Pull & Bear 800 (812)
  • Massimo Dutti 519 (542)
  • Bershka 859 (855)
  • Stradivarius 839 (845)
  • Oysho 389 (407)
  • Lefties 213 (203).

Az erős számok végre meggyőzték a befektetőket is, akik a fenntartható növekedést övező kockázatok miatt az idén jobbára kerülték az Inditex részvényeit, így a kurzus 1 százalékos mínuszt „halmozott fel” január óta. Ez most alaposan megváltozott, egycsapásra visszatért a bizalom, az Inditex részvényárfolyama a madridi tőzsdei kereskedés elindítását követően 7,8 százalékkal lőtt ki.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.