Cégvilág

Lendületben az IPTV-piac - Hogyan lehet az ügyfelet megfogni?

Az élénkülés jelei tapasztalhatók a két éve indult, ám azóta „fontolva haladó” internetalapú televíziózás (IPTV) területén – vélekednek a Világgazdaság által megkérdezett szolgáltatók.

Az új technológiát a piaci szereplők az ügyfélmegtartás egyik előremutató eszközének tartják, de nem elhanyagolható a számukra az sem, hogy a szolgáltatásból biztos bevételre számíthatnak. Az operátorok számára az IPTV abból a szempontból is kapóra jött, hogy az egyik kulcseleme lehet a többféle szolgáltatást egy díjcsomagban kínált ajánlatoknak. Ez utóbbi piaci modell Nyugat-Európában már évekkel ezelőtt megjelent. Magyarországon alig egy-két éve indult csak el, de azóta egyre több szolgáltató él a lehetőséggel, hogy telefont, internetet, tévét egy tarifáért ajánljon.

Az eddigi nyilvános bejelentések alapján négy szolgáltatónak biztosan van a kínálatában nettévés ajánlat is. Közülük azonban csak a Magyar Telekom (MT) és az Invitel kínálja ezt a saját hálózatára építve. A GTS-Datanet és az Interware az MT nagykereskedelmi konstrukciójával lépett az elmúlt hetekben, hónapokban erre a piacra. Mivel nincs hivatalos felmérés erről a szegmensről, így csak becsülni lehet a szolgáltatás magyarországi ügyfeleinek számát, ez az operátoroktól kapott adatok összesítése alapján nagyjából 60–70 ezer közé tehető.


Az internetalapú televíziózás további fejlődése függ az adott ország széles sávú hálózatától, az operátorok fejlesztési erőforrásaitól, valamint attól, hogy utóbbiak milyen beruházásokat részesítenek előnyben. Az IPTV élesben történő használatakor bizonyosodott be ugyanis, hogy minőségi szempontból megbízhatóbb szolgáltatást inkább a drága optikai hálózatokon nyújthatnak a cégek, ezek azonban az országok jelentős részében – nálunk is – lassú ütemben épülnek ki.


Európában öt éven belül megduplázódhat az IPTV-előfizetők száma, valamint az operátorok bevétele. A Pyramid Research amerikai piackutató felmérése szerint a múlt év végén a fizetős tévészolgáltatások ügyfelei közül még csak 8,2 százaléknak volt IPTV-előfizetése, és ebből mintegy 2,1 milliárd euró bevétele származott az operátoroknak. Szakértők szerint 2014-re annak ellenére megkétszereződhetnek ezek a számok, hogy a válság néhány európai országban kérdésessé teheti a távközlési cégek további széles sávú internetes fejlesztéseit.

Vélemény

Winkler János

A Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese

„Lendületet kapott az internetalapú televíziózás, az egységes T-Home márka bevezetésének első fél évében kétszer annyi ügyfelet gyűjtöttünk, mint az azt megelőző másfél évben. A fejlesztések legköltségesebb területe az optikai hálózat kiépítése. Ez háztartásonként átlagosan 50 ezer forintba kerül, de van, ahol ennek a háromszorosába. Elvileg már mintegy 120 ezer hazai háztartást érünk el, az év végéig további 45 ezer a terv.”

Javorniczky Áron

Az Invitel IPTV-üzletág-vezetője

„Mintegy másfél éve jelentünk meg a szolgáltatással, és azóta a lakossági piaci részesedésünkkel megegyező méretű ügyfélkört mondhatunk magunkénak az IPTV-piacon. Fő cél, hogy meglévő vezetékes hang- és internet-előfizetőinket hoszszabb távon is megtarthassuk azáltal, hogy a három legfontosabb távközlési szolgáltatást egyben nyújtjuk nekik. Az ügyfelek a tarifákat tartják elsődleges orientáló szempontnak.”   

Szép Tibor

A GTS-Datanet stratégiai igazgatója

„Ez év júliusban indítottuk útjára a szolgáltatást, és tapasztalataink szerint az ügyfeleknek egyre fontosabbá válik, hogy szolgáltatójuktól telefon-, internet- és tévészolgáltatást is igénybe tudjanak venni. Jelenleg 40 ezer lakossági ügyfelet szolgálunk ki, ebből 15 ezer előfizető számára adottak a műszaki feltételek az IPTV-szolgáltatás kiépítéséhez. Terveink szerint év végéig ezen ügyfélkör 10 százaléka fizet majd elő a szolgáltatásra.”


A Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese

„Lendületet kapott az internetalapú televíziózás, az egységes T-Home márka bevezetésének első fél évében kétszer annyi ügyfelet gyűjtöttünk, mint az azt megelőző másfél évben. A fejlesztések legköltségesebb területe az optikai hálózat kiépítése. Ez háztartásonként átlagosan 50 ezer forintba kerül, de van, ahol ennek a háromszorosába. Elvileg már mintegy 120 ezer hazai háztartást érünk el, az év végéig további 45 ezer a terv.”

Javorniczky Áron

Az Invitel IPTV-üzletág-vezetője

„Mintegy másfél éve jelentünk meg a szolgáltatással, és azóta a lakossági piaci részesedésünkkel megegyező méretű ügyfélkört mondhatunk magunkénak az IPTV-piacon. Fő cél, hogy meglévő vezetékes hang- és internet-előfizetőinket hoszszabb távon is megtarthassuk azáltal, hogy a három legfontosabb távközlési szolgáltatást egyben nyújtjuk nekik. Az ügyfelek a tarifákat tartják elsődleges orientáló szempontnak.”   

Szép Tibor

A GTS-Datanet stratégiai igazgatója

„Ez év júliusban indítottuk útjára a szolgáltatást, és tapasztalataink szerint az ügyfeleknek egyre fontosabbá válik, hogy szolgáltatójuktól telefon-, internet- és tévészolgáltatást is igénybe tudjanak venni. Jelenleg 40 ezer lakossági ügyfelet szolgálunk ki, ebből 15 ezer előfizető számára adottak a műszaki feltételek az IPTV-szolgáltatás kiépítéséhez. Terveink szerint év végéig ezen ügyfélkör 10 százaléka fizet majd elő a szolgáltatásra.” ELŐNYÖK Az IPTV digitális technológia, a szolgáltatást az interneten keresztül lehet igénybe venni. Előnye az előfizetők számára az interaktivitás, így az elektronikus műsorújság, a megállítható, visszajátszható filmek, vagy éppen a digitális videotéka. A szolgáltatók is jól járnak, ellensúlyozhatják ugyanis vele a rézkábeles (xDSL-) hálózaton működő vezetékes telefonálás lemorzsolódása miatti forgalomkiesést. -->

Pyramid Research GTS-datanet IPTV Interware
Kapcsolódó cikkek