Szak- vagy pártpolitikai alapon születnek a döntések? Mintha ez a kérdés látszana körvonalazódni – hazánkban oly sok egyéb területhez hasonlóan – a rádiófrekvencia-pályázatok kapcsán is.
- Amikor engem a köztársasági elnök és a miniszterelnök közös javaslatára a parlament megválasztott, úgy foglaltam össze a programomat, hogy az ORTT-t távol szeretném tartani a pártpolitikától, és közelebb szeretném vinni a közpolitikához. Sok mindent elértem az elmúlt másfél évben, komoly sikerekről lehetne beszámolni, viszont abban az alapkérdésben, hogy távol tudtam-e tartani a médiahatóságot a pártpolitikától, nem látszik teljesen sikeresnek az elmúlt időszak.
- Másfél évig nagyon sokat dolgoztam az ORTT hiteléért. Azt gondolom, az elmúlt időszakban voltak jó döntések, de az igaz, hogy építeni nehéz, rombolni sokkal könnyebb.
- Hogyan lehetséges az, hogy napról napra egymásnak ellentmondó híreszteléseket hallani? Egyáltalán, mi tör-ténik most?
- Adott egy pályázati kiírás, amely egyértelműen rendelkezik arról, mikor kell kizárni egy pályázót. Például ha megvalósíthatatlan üzleti tervet nyújt be. A testület ennek ellenére csak egy ilyen pályázót zárt ki, a Zene Rádiót. A helyes döntés az lenne, ha a Zene Rádió mellett a testület más pályázót is kizárna, amelyik hasonlóan megvalósíthatatlan üzleti tervet nyújtott be. Azt gondolom, mindez súlyosan méltánytalan, a Zene Rádió ily módon történő kizárása önkényes volt.
- Az ORTT tényleg vizsgálhatja, hogy egy beadott üzleti terv megvalósítható-e?
- Köteles vizsgálni, ráadásul az ORTT irodájában erről meglehetősen komoly tapasztalatok halmozódtak fel az elmúlt tizenhárom év során, én pedig az ország legtekintélyesebb egyetemének kifejezetten médiagazdálkodással foglalkozó tanszékétől kértem ugyanerről szakvéleményt. Ez a szakvélemény hasonló álláspontra jutott, mint tőle függetlenül az ORTT irodája. Több pályázat üzleti terve megvalósulásának esélye nulla.
- Ezek szerint a hat pályázó közül három inkább „kalandorkategóriába” tartozik?
- Erről nekem is lehet elképzelésem, azonban nem tisztem kitalálni, ki mit gondolt, de az sem, hogy miből fakadnak a hasonlóságok. Ennek a felderítése és tisztázása más dolga lesz.
- Nemrég a Világgazdaságnak azt mondta, van még lehetőség korrekcióra, a döntés megváltoztatására. Mire gondolt?
- Ez egyértelmű: van olyan pályázó, amelyiknek az üzleti tervét még nem is értékelte a testület, a pályázatot csak formai alapon fogadta be. Az értékelés még hátravan. Emellett az ORTT történetében volt már arra példa, hogy rossz döntést megváltoztattak, teljesen jogszerűen. Tehát: végső határozat még nincs, így van remény a jogszerű döntésre.
- Annak tudatában, hogy még nem zárult le az összes vizsgálat, mit gondol, lesznek további kizárások?
- Én ezt javaslom majd, de azt hozzá kell tennem, hogy nekem csupán két szavazatom van a 14-ből.
- Tarthatók a kitűzött határidők?
- Valóban szűken szabott határidőkről van szó, de erről alapvetően nem az ORTT tehet. Amúgy teljesen tarthatók, ugyanis ugyanannyi idő alatt lehet rossz és törvénysértő döntést hozni, mint jogszerűt és tisztességeset. Mindez nem idő kérdése, rövidesen megtörténik az előkészítés, majd a testület határozhat: jól vagy rosszul.
- A mai állás szerint a győztesek elindíthatják adásukat november 19-én?
- Azt gondolom, minden követ meg kell ennek érdekében mozgatni.
- Hogy lehet az, hogy elvileg titkos anyagokból vállalások, pontos összegek derültek ki, és napvilágot látott az értékelés is? Gyakorlatilag azonnal kikerült minden releváns információ.
- Volt olyan anyag és olyan sajtóinformáció – igaz, hogy dezinformáció volt –, amely már az ülés előtt kikerült! Sok a hamisság, a zavaró repülés is. Ugyanakkor fontos közügyről van szó, a frekvencia közjószág.