BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megfiatalodó Start-flotta

B. Horváth Lilla


Megújulással reagált több hazai vasúti járműgyártó a válsággal megcsappanó rendelések miatt élesedő versenyre. A Tiszavas például anyacége, a MÁV Cargo Zrt., illetve „nagyanyja”, az osztrák RCA igényei szerinti gyártásra összpontosít, a Szolnoki Járműjavítóban a MÁV-Gépészet Zrt. által indított tevékenység-összevonás és -fejlesztés érik be, a romániai Grampet teherkocsikra szakosodott debreceni cége másfél millió eurós megújulás előtt áll, a Bombardier-többségű dunakeszi társaság pedig kiszemelte a mozdony- és a villamospiac kínálta lehetőségeket is.

Utóbbi a napokban adta át MÁV Start Zrt. számára felújított háromszázadik Bhv típusú személykocsit. A ceremónia azonban felvetette a kérdést is: hogyan tovább? A Bombardier MÁV Kft.-nek igen jól jönne például a Starttól várt további ötven IC felújítására vonatkozó mintegy tízmilliárd forintos megbízás, ahogyan nyilván belefogna abba a motorvonat-rekonstrukcióba is, amelynek szükségességéről Kozák Tamás Start-vezér az ünnepségen beszélt. Pénz viszont nincs.

„A nemrég zárult norvégiai és franciaországi megbízások teljesítése után beszállítunk vasútikocsi-fődarabokat a Siemensnek, anyavállalatunknak pedig majd villamos alvázat és más fődarabokat tudunk gyártani” – tájékoztatta lapunkat a további lehetőségekről a kft. ügyvezető igazgatója. Schwartz Beáta bízik cége belföldi versenyképességében, a megrendeléseik azonban esnek. A kft. a tavalyi megbízásokat még 911 fővel látta el, az ideiekhez pedig már elég volt mintegy 700 is. A szükséges munkaórák száma a múlt évi 1,1 millióról az idén 800 ezerre csökkent, s jövőre csak 570 ezer várható. Így a 2009-ben még nullszaldós eredmény jövőre mínuszba csúszhat.

Felhő árnyékolta be a MÁV Szolnoki Járműjavító Kft. minapi ünnepségét is, amelyen új futómű-felújító csarnokot adtak át. Az ottani fejlesztéseket ugyanis részben a szintén a MÁV-Gépészethez tartozó Északi Járműjavítóval való egyesítés indokolta, emiatt viszont az utóbbi üzemet be kell zárni. A gépészet a párhuzamosságok felszámolásával költségeket takarított meg. „A lépésre nem a válság miatt, hanem tevékenységünk jóval korábban indult ésszerűsítése részeként kerül sor” – mondta lapunknak Zaránd György, a MÁV-Gépészet vezérigazgatója. Szolnokon tavaly festő- és mosókabint és vágánytengelybe épített kerékpár-mérlegelő berendezést is telepítettek, sőt új technológiákat is meghonosítottak. Tart a rugalmasabb középvezetői réteg kialakítását célzó program. Az idén 40 milliárd forintos árbevételt váró gépészet évi egymilliárd forintos megtakarítást remél a decemberben záruló Nagyobb sebességre kapcsoltunk programjától. Reméli, hogy általa a válságot is a lehető legrövidebb idő alatt vészeli át.

A MÁV-Tiszavas Kft. számára az jelentette a fordulatot, hogy két éve apportként szerepelt a MÁV Cargo eladásában. Úgy tűnik, jól járt vele. „Működésünk a válság ellenére is stabil. Idei kapacitásaink teljesen le vannak kötve a tulajdonosi háttérnek köszönhetően, még fejleszteni is tudtuk a vasúti kerékpárok javítását” – válaszolt lapunknak Bene Lajos ügyvezető igazgató. A társaság a Cargónak az éves fővizsga- és emelt szintű fővizsgamunkákon túl 25 új tervezésű Eanos sorozatú kocsit is gyártott, a Rail Cargo Austriának (RCA) pedig 40 speciális konténerszállító kocsit alakított át. További előnyökre számíthat az RCA és a MÁV Cargo által indított Joining Forces erőegyesítési és megtakarítási programtól. Mindezek révén a következő öt évben fokozatosan csökkenthetők a karbantartási költségek. Bene Lajos jónak érzi a kft. versenypozícióit is. Tanúsítványai révén a cég alkalmas a térségben szóba jöhető partnerek kiszolgálására. Évek óta nyereséges. Az idei, mintegy 5,650 milliárd forintos árbevé-

teléhez 36,5 millió forintos adózás előtti eredményt vár.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.