BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rotterdami szabályok

Történelmi lépés történt a közelmúltban a (részleges vagy teljes) tengeri áruszállításról szóló új Uncitral megállapodás tekintetében. Rotterdami aláírásakor 15 állam, köztük öt EU-tag jelezte támogatását, számos más ország pedig azon szándékát, hogy később aláírja, vagy hogy egyetért vele. A rotterdami szabályokként emlegetett megállapodást azután írták alá, hogy az ENSZ nemzetközi kereskedelmi jogi bizottsága tavaly júliusban jóváhagyta, majd a közgyűlése decemberben elfogadta azokat.

A Nemzetközi Hajózási Kamara (ICS), a Hajótulajdonosok Egyesületének Európai Közössége (ECSA), a BIMCO (tagja számos hajótársaság, ezek üzemeltetik a világ kereskedelmi flottájának többségét) és a Hajózási Világtanács (WSC) – ez képviseli a globális konténeroperátorok érdekeit – nagyon örül annak a jelentős támogatásnak, amelyet – többek között jó néhány EU-tag, az Egyesült Államok és más ország – nyújt. A rotterdami szabályok aláírásával az államok rálépnek arra az útra, amely az egységes nemzetközi előírások felé vezet, és erős bátorítást adnak más országoknak is, hogy írják alá a megállapodást. Remélhetőleg ugyanakkor elriasztják mindazon döntéshozókat, akik olyan nemzeti vagy regionális szabályokat fontolgatnak a rakomány tekintetében, amelyek komolyan ellentmondanak a rotterdami szabályok céljának, nevezetesen a globális egységes előírások elérésének.

Fontos azonban, hogy az államok minél előbb ratifikálják a megállapodást, hogy az hatályba léphessen. Ez azért szükséges, hogy egységes, harmonizált és modernizált szabályok vonatkozzanak a szállítmánybiztosításra nemzetközi szinten is. Ez az egyetlen útja a megosztó és ellentmondásos nemzeti és regionális törvényalkotás kikerülésének.

Azáltal, hogy a fő kereskedő nemzetek – mint például az USA – ratifikálják az új szabályokat, meghatározzák a nemzetközi fuvarjog formáját a legfőbb piacok számára a tengeri kereskedelemben, és egyengetik a világszintű egységes előírások megvalósításának útját. A megállapodás nemzetközi szabványt teremt a tengeri és a multimodális árutovábbításban. Ezért az ICS, az ECSA, a BIMCO és a WSC (e nemzetközi kereskedelmi egyesületek együttesen a globális hajózási ipar mintegy 90 százalékát képviselik) felhívja azon államok – köztük azt a néhány EU-tagot, amely még nem írta alá a rotterdami szabályokat – figyelmét, írják alá a megállapodást, és buzdítsák arra az összes országot, mielőbb ratifikálja és alkalmazza e szabályokat. VG

A rotterdami szabályok ezeket nyújtják

- Biztosítják a jogbiztonságot és az egységességet a tengeri áruszállítás és a kapcsolódó szállítás tekintetében. Annak okán, hogy a világ kereskedelmi forgalmának körülbelül a 90 százaléka a tengeren bonyolódik – hozzávetőleg 50 ezer hajóval, amelyek minden típusú rakományt szállítanak –, a hajózás olyan globális ipar, amelynél szükséges a széles körben elfogadott nemzetközi szabályok iránymutatása.

- Modernizálják azokat a kötelezettségi szabályokat, amelyek jelenleg a tengeri áruszállításra vonatkoznak.

- Kiterjednek a multimodális árutovábbításra, amelyek magukban foglalják a tengeri fuvarozási módot a már meglévő unimodális megállapodások figyelembevételével, s amelyek bizonyos tekintetben szintén szabályozzák a multimodális szállításokat.

- Megcélozzák a jelenleg még létező joghézagokat, beleértve azoknak a fontos jogszabályi rendelkezéseknek a bevezetését, amelyek előmozdítják az e-kereskedelmet.

- Mérleget készítenek a hajó- és árutulajdonosok érdekeiről a két fél közötti kötelezettségek és a kockázatok megosztása tekintetében; ez olyan sajátosság, amit a hajó- és az árutulajdonosok is elismernek.

- Modernizálják azokat a kötelezettségi szabályokat, amelyek jelenleg a tengeri áruszállításra vonatkoznak.

- Kiterjednek a multimodális árutovábbításra, amelyek magukban foglalják a tengeri fuvarozási módot a már meglévő unimodális megállapodások figyelembevételével, s amelyek bizonyos tekintetben szintén szabályozzák a multimodális szállításokat.

- Megcélozzák a jelenleg még létező joghézagokat, beleértve azoknak a fontos jogszabályi rendelkezéseknek a bevezetését, amelyek előmozdítják az e-kereskedelmet.

- Mérleget készítenek a hajó- és árutulajdonosok érdekeiről a két fél közötti kötelezettségek és a kockázatok megosztása tekintetében; ez olyan sajátosság, amit a hajó- és az árutulajdonosok is elismernek.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.