BUX 42,021.78
+1.32%
BUMIX 3,934.5
+0.90%
CETOP20 1,970.31
0.00%
OTP 10,100
-1.85%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.42%
+0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
0.00%
+6.85%
+0.46%
OPUS 190.4
+3.48%
+14.22%
-0.25%
0.00%
+2.47%
OTT1 149.2
0.00%
-1.52%
MOL 2,704
-0.44%
+0.77%
ALTEO 2,380
+1.28%
0.00%
+0.60%
EHEP 1,520
+0.33%
0.00%
+0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.52%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-4.42%
0.00%
-2.96%
-6.43%
-0.31%
NUTEX 12.05
-0.41%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+5.45%
NAP 1,172
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Egyre több olcsó, gyártói márkás terméket veszük

2009 harmadik negyedévében a háztartások 1,3 százalékkal alacsonyabb értékben vásároltak a napi fogyasztási cikkekből, mint egy évvel korábban – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból.

Amíg azonban az idei év első két negyedévében a háztartások inkább a megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyiségén próbáltak spórolni, addig a harmadik negyedévben az olcsó árú termékeket kezdték el keresni, gyakran a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. sajátmárkás termékeket, vagy a velük árban versenyképes kisebb gyártói márkákat.

A magyar kiskereskedelmi forgalomban 2009 harmadik negyedévében megfigyelhető trendszerű változások alapvetően a hitelválságra vezethetőek vissza. Az érintett időszakban mind a bruttó hazai termék, mind pedig a kiskereskedelem – élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes termékekre mért – volumenindexe elmarad az előző év hasonló időszakának eredményétől.

Hasonlóan csökkenő tendenciát mutat a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásainak összértéke is. A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását mérő Consumer Tracking adatai szerint a napi fogyasztási cikkekből 1,3 százalékkal alacsonyabb értékben vásároltunk 2009 harmadik negyedévében, mint egy évvel korábban. Az élelmiszer és a háztartási vegyi áru csökkenő értékbeli forgalma az idei év első két negyedévére is jellemző volt. „Azonban a hasonlóan negatív trendek mögött eltérő fogyasztói magatartás húzódik meg. Míg az első két negyedévben a háztartások inkább a megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyiségén próbáltak spórolni – úgy, hogy közben nem vált tömegessé az alacsonyabb árú termékek felé történő elmozdulás a termékszerkezetben –, addig a harmadik negyedévben ez a tendencia tovább erősödött és jelentősen megnőtt az alacsony árú termékek iránti lakossági kereslet.

Fokozottan kerestük az olcsóbb, gyakran a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. sajátmárkás termékeket, vagy a velük árban versenyképes kisebb gyártói márkákat” – mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.  A jelentősebb élelmiszer kategóriák közül a tej és a tejalapú termékkategóriák (pl.: sajt, vajkészítmények, túró, tejföl), az olaj, a szénsavas üdítőitalok és az ásványvíz esetében megfigyelhető, hogy a háztartások valamivel nagyobb, vagy közel ugyanakkora mennyiséget vásároltak meg a termékekből a harmadik negyedévben, mint egy évvel korábban, viszont lényegesen kevesebb pénzt adtak ki rájuk.

Azokban a kategóriákban, ahol relatív értékcsökkenés történik, arányaiban megnő az olcsóbb termékek szerepe, melynek következtében csökken az átlagos árszint. A szénsavas üdítőitalok és az ásványvíz esetében a sajátmárkás termékek erősödtek, míg más kategóriák, mint például a tej, a vajkrémek, a túró vagy az olaj esetében az olcsó gyártói márkák, az úgy nevezett. „B” márkák szerepe nőtt meg.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek