Cégvilág

Hogy ne járjon pórul a karácsonyi vásárlással

A rendszeres tájékoztató kampányok ellenére az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület tapasztalatai szerint a vásárlók továbbra sem ismerik pontosan a jogaikat. A TÜV SÜD Kermi Kft. illetékese szerint a magyar vásárlók főként az árra koncentrálnak és kevesebb figyelmet fordítanak a címkén szereplő információkra. A Világgazdaság Online a legfontosabb fogyasztóvédelmi tudnivalókat gyűjtötte össze.

A fogyasztók többsége a régi rendszerben gondolkozik, és nem érti meg, hogy a kereskedőnek nem kötelessége visszavennie a hibátlan terméket csak azért, mert már van belőle egy van nem tetszik a megajándékozottnak. Ennek ellenére sok kereskedő a karácsonyi időszakban harminc napos visszacserélést biztosít a jól működő termékekre is.

Ha az üzlet egyértelműen hirdeti a visszavételi akciót, akkor ehhez tartania kell magát, akkor is, ha erre nem kötelezi törvény, ellenkező esetben ugyanis a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a fogyasztók megtévesztése miatt jelentős bírságot szabhat ki rá – mondta el Eitmann Norbert, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) jogi tanácsadója. A szakember szerint ilyen esetben érdemes ráíratni a blokkra, hogy a terméket 30 napon belül visszaveszik.

A tartós fogyasztási cikkekre jótállás és szavatosság vonatkozik. A közbeszédben a jótállást nevezzük garanciának, pontosan meghatározott azon termékek köre, amelyeknél kötelező. A jótállás egy évig, a szavatosság jellemzően két évig áll fenn. Fontos tudni, hogy a jótállási idő alatt a kereskedőnek kell bizonyítania, ha úgy gondolja, hogy a fogyasztó javítási igénye nem helytálló. A szavatosság esetében a kereskedőt csak az első hat hónapban terheli bizonyítási kötelezettség, ezután az a fogyasztóra hárul. A jótállási igényhez érvényesítéséhez szükség van a jótállási jegyre.

A jótállás az akciós termékekre is vonatkozik. Sőt, a leértékelt termékek esetében is csak akkor kell lemondanunk a jótállásról, ha éppen arról a problémáról van szó, ami miatt az árut leértékelték. Vagyis például a sérült ajtaja miatt leértékelt hűtőszekrény javítását nem utasíthatják el a leértékelésre hivatkozva, ha a gép motorjával van gond.

A fogyasztó meghibásodás esetén rögtön kérheti a cserét a javítás helyett, igaz, hogy az OFE tapasztalatai szerint a kereskedők nem szívesen tesznek eleget ennek, inkább a javítást választják arra hivatkozva, hogy a csere aránytalan többletköltséget jelent nekik. A fogyasztóvédelmi szakember szerint ezért érdemes a vásárlást követő három munkanapon belül visszavinni a hibás árut, mert ez alatt az idő alatt a kereskedő köteles biztosítani a cserét.

Bár egyes áruházláncok vevőszolgálatainál mást hallhatunk, a szervizelést a kereskedőnek kell biztosítania, a jogszabály szerint „törekednie kell arra”, hogy a javítás 15 napon belül megtörténjen. Ez persze nem kötelező a szervizre nézve, de a Polgári Törvénykönyv szerint a javítás nem okozhat „jelentős kényelmetlenséget” a fogyasztónak. Vagyis – bár a jogszabály nem túl egzakt – a szervizelést nem lehet a végtelenségig halogatni, ezt a Békéltető Testületek döntései alátámasztják. A reklamációról mindig jegyzőkönyvet kell felvetetni és a javítási munkálatokat és azok időtartamát a jótállási jegyre rá kell vezetni.

A hazai vásárlók leginkább a pénztárcájukat nézik, pedig nem ártana, ha azt is megfigyelnék, feltűntették-e az adott (jellemzően elektronikai) terméken a CE (Conformité Européenne, európai megfelelőség) jelzést – mondta el Hegedűs Helga, az ÉMI TÜV-SÜD Kft. vállalati kommunikációs vezetője. Pontosan meghatározott azon termékek köre, amelyek az Európai Unióban csak CE jelzéssel hozhatóak forgalomba. Az ilyen áruk esetében a gyártónak biztosítania kell, hogy megfelel a vonatkozó uniós előírásoknak és ezt dokumentációval kell igazolnia.

Az ellenőrzést nem kötelező független szervezettel végeztetni, de a forgalomba hozónak kötelessége megvizsgálnia az adott termékre vonatkozó dokumentációt. Az ellenőrzést általában abban az uniós tagállamban végzik el, ahol először került forgalomba a termék, miután a közösség területére érkezett. Hegedűs Helga úgy látja, a harmadik országból származó termékek esetében nincs különbség a tekintetben, hogy melyik uniós országban hozták először forgalomba azokat. A szakértő azt tanácsolja a fogyasztóknak, gondosan olvassák el a címkéket és keressék a CE jelzést.

garancia Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szavatosság javítás OFE fogyasztó karácsony jótállás TÜV-SÜD csere
Kapcsolódó cikkek