Csak a kétharmados önkormányzati törvény módosításával lehetne alkotmányosan megállapítani a fizetőparkolás szabályait – derült ki az Alkotmánybíróság (AB) tavaly novemberi határozatából. A kormány viszont úgy véli, hogy – miután a kétharmados többséget ma képtelenség a parlamentben biztosítani – elegendő, ha a közúti közlekedési törvényt pontosítják.
Az idő sürget, mert ha februárban nem fogadják el az új szabályokat, hamarosan mindenütt ingyen parkolhatunk, a testület ugyanis június 30-i hatállyal – Budapest parkolási rendelete mellett – megsemmisítette a díjfizetésre vonatkozó törvényhelyet is – írja a Népszabadság.
Az alkotmánybírák szerint „mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenes helyzet áll fenn azért, mert az Országgyűlés hiányosan szabályozta a közútkezelő jogait gyakorló helyi önkormányzatok rendeletalkotási jogkörét”. Kifogásolták azt is, hogy a közlekedési törvény „nem ad útmutatást arra, hogy milyen módon és körben jelölheti ki a közút kezelője a várakozásra díj ellenében igénybe vehető közterületeket, határozhat meg tilalmakat, dönthet az igénybe vétel időtartamáról, de (…) a szankciók közül egyetlenként megjelölt díj (és pótdíj) jogi jellege és mértéke tekintetében sem tartalmaz rendelkezést”.
A helyhatóságok működésére vonatkozó szabályozást csak kétharmados többséggel lehetne elfogadni, ám erről azonnal le is tett a közlekedési tárca. Így marad a közúti közlekedési törvény, amelyben az AB instrukciói szerint módosíthatják a parkolással kapcsolatos rendelkezéseket. Vagyis: meghatározhatják azt például, hogy hol és milyen feltételekkel alakítható ki fizetőparkoló, meg azt is, hogy a legolcsóbb parkolási díj a benzin előző évi átlagárának a fele. Emiatt országosan egységes tarifával számolhatunk. Valójában talán már önmagában ez is előrelépés lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.