Cégvilág

Búcsú a szovjet autómárkáktól – Fotók!

A Financial Times szerint hamarosan örökre búcsút vehetünk a szovjet autómárkáktól. A legnagyobb orosz személyautógyár, az Avtovaz a csőd felé halad, megszűnésével eltűnik az utolsó fontos hazai márka, a Lada is.

Korábban már beszámoltunk arról, hogy az Avtovaz hosszú ideje komoly anyagi nehézségekkel küzd. Az autógyár hatalmas adósságot halmozott fel, amelyet a gyengélkedő orosz piacon nem tudott kiegyenlíteni. A cég vezetői korábban kilátásba helyezték a csődvédelem lehetőségét, miközben az orosz politika megpróbálta befolyása segítségével rávenni a résztulajdonos Renault-t arra, hogy támogassa az Avtovazt.

Andrej Dementyev ipari miniszterhelyettes nemrég egy memorandumban úgy tájékoztatta az orosz kormányt: gyakorlatilag nincs esély arra, hogy az Avtovaz megbirkózzon adósságállományával. A Ladát gyártó óriásvállalat a következő év elejéig 2,6 milliárd dolláros adósságot halmoz fel, ehhez hozzáadódik az a 0,3 milliárd dollár, amellyel a beszállítóinak tartozik. Az Avtovaz már bejelentette, hogy felszámol 27 600 munkahelyet, de a vizsgálat szerint legalább 50 ezer főt kellene elbocsátania ahhoz, hogy esélye legyen a túlélésre.

A Volvo orosz üzletágának vezetője a Financial Timesnak elmondta: az orosz piac sajátosságai teszik nehézzé az érvényesülést az autógyártók számára. A piac ugyanis akkora, mint egy fejlett országé, de paraméterei egy fejlődő országénak felelnek meg.

A Volkswagen oroszországi illetékese szerint három tényező áll a kereslet csökkenése mögött. 2009-ben emelkedtek az importra kivetett vámok, nőttek a kamatok és ezzel párhuzamosan 30 százalékkal leértékelték a rubelt.

Ugyanakkor az elemzők szerint a nehézségek átmenetiek lehetnek, a gyártók arra várnak, hogy Európa egyik legnagyobb autópiaca magához térjen. Van tere a fejlődésnek, hiszen a nyugat-európai 450-hez képest Oroszországban csak 230 autó jut ezer lakosra.

Vlagyimir Putyin az elmúlt hónapokban igyekezett fellendíteni a szektort, többek között autócsere programot is hirdetett, de a jelek szerint a külföldi márkák vannak a legjobb pozícióban ahhoz, hogy az esetleges fellendülésből profitáljanak. Ennek megfelelően előfordulhat, hogy – más orosz autógyárakhoz hasonlóan – az Avtovaz is külföldi modelleket szerel majd össze a Lada helyett. A Lada egyébként szinte nem változott a szovjet korszak óta, leszámítva a légkondicionálót, amelyet 2008 óta szerelnek be. Ehhez képest az vámmal együtt ára egy új Hyundaiénak felel meg.

 


[enews_gallery id='152961']

AvtoVAZ szovjet autóipar autógyár Lada
Kapcsolódó cikkek