BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a fővonalakon tesztelik Európa leggyorsabb vonatát – Fotó!

335 km/órás sebességgel is teszteli majd a világ leggyorsabb vonatának új generációját, az AGV szuperexpressz-t az Alstom Transport azon próbafutások során, amelyek a napokban vették kezdetüket Olaszországban.

Az AGV, amely a  legendás  TGV  vonatok  utóda  több, mint 60.000 kilométert fog futni az olasz vasúti fővonalakon 2010 január és július között annak érdekében, hogy a   fedélzetén  élő  és  dolgozó  10  mérnök  elvégezhesse  a  vonat  végső beállításait    és  megtörténhessen    a    szerelvény    biztosító-   és jelzőberendezéseinek  olasz  vasúti  irányítórendszerhez történő igazítása, majd pedig azok engedélyeztetése.

A budapesti metrószerelvényeket is gyártó Alstom  Transport  gyáraiban közben a terveknek megfelelően halad a további 24   nagyon   nagy   sebességű   AGV   szerelvény  gyártása.  Az  első  AGV szuperexpressz,  amely  a  leggyorsabb  vonat  lesz az európai kontinensen, várhatóan 2011 második félévében áll majd forgalomba.

Az  olasz  Nuovo  Trasporto  Viaggiatori vasúttársaság (NTV) 2008 januárban kötött   szerződést   az   Alstom  Transport-tal  25  újgenerációs,  nagyon nagysebességű  AGV  szerelvény megtervezésére és legyártására, összesen 650 millió  euró  értékben.  A  megbízás  keretében, amely tartalmaz további 10 szerelvényre  vonatkozó  opciót is, 30 éven át az Alstom szakemberei végzik majd  az  új  vonatok karbantartását is, amely költsége azonban nem része a szerződés   összegének.   A  prototípus  elkészültét  követően,  az  Alstom Transport  a franciaországi La Rochelle-ben 2008 decemberében kezdte meg az AGV széria szerelvények gyártását, amely ezt követően a gyártó olaszországi Savigliano-beli  üzemében is kezdetét vette 2009 júliusában. Az első széria szerelvények  2010 augusztusában gördülnek majd le az Alstom gyártósorairól és kezdik meg tesztfutásaikat az olasz vasúti hálózaton.

Az  AGV  elődjében,  a  TGV műszaki konstrukciójában a forradalmi újítás az volt,  hogy  a kocsik forgóvázait nem az egyes kocsik alatt, hanem az egyes kocsik  között  helyezték  el  a  mérnökök.  A  vonatszerelvény így nemcsak stabilabb,   de   könnyebb  is  lett,  hiszen  kocsinként  egy  forgóvázzal kevesebbre  (egy  7  kocsiból  álló  szerelvény esetében például 14 helyett mindössze  8  forgóvázra) volt szükség. Az AGV tervező mérnökei azonban még
tovább  mentek  az  innovációban:  az  új  szuperexpressz  szerelvénynek  - funkcionális  értelemben  - ugyanis nincs mozdonya, mivel tervezőmérnökök a forradalmian új, állandó mágneses szinkronmotorokat magukra a forgóvázakra, azaz közvetlenül a kerekekre szerelték. Ezzel a megoldással tovább csökkent a  szerelvények  súlya,  nagyobb  lett  az  utastér,  egyenletesebb  lett a meghajtás, és javult az erőátviteli rendszer teljesítménye is.

Az Alstom Transport ezen műszaki megoldása akár 360 km/órás utazósebességet is  lehetővé  tesz  az  AGV  számára  és  meghatározó  szerepet  játszik  a szuperexpressz teljesítményében, amit jól mutat, hogy 2007 április 3-án egy erre a műszaki konstrukcióra / platformra épülő szerelvény állította fel az 574,8 km/óras vasúti sebességi világrekordot is.

A most megkezdett próbafutásokat megelőzően, az AGV-t az elmúlt két évben a cseh   köztársaságbeli  Velimben  található  vasúti  tesztközpontban  és  a franciaországi   nagysebességű  kelet-európai  vasútvonalon  tesztelték.  A  prototípus,  a  kilenc  és  fél  hónapig  tartó tesztek alatt eddig csaknem 55.000 kilométert futott.

Az  Alstom  Transport különböző gyártóegységeiből érkező tíz mérnök alkotja azt  a  csapatot,  amelynek  tagjai  egymást  váltva  tesztelik majd az AGV szerelvényt  2010.  január  és  július között. A vonaton 2.000 szenzor méri majd  az  AGV  „minden rezdülését”, az eredményeket pedig az Alstom műszaki tervező részlege értékeli majd.

Az  AGV  a  tervek  szerint  2011  közepére  szerzi  meg az olasz hálózatra vonatkozó  működési  engedélyeket.  Ezt követően, és a szükséges engedélyek birtokában, az NTV várhatóan 2011 második félévében kezdheti meg AGV flotta menetrend szerinti üzemeltetését az olasz vasúti hálózaton.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.