BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Nincs több elveszett bőrönd a reptéren?

Nem kis bosszúság, amikor a repülőgépről leszállva csak várjuk és várjuk, hogy megjelenjen a bőröndünk a futószalagon, ám mindhiába. Ilyenkor nem marad más megoldás, mint irány az elveszett pogygyász (Lost and Found) ügyfélszolgálat s a remény, hogy rövid időn belül megkerül a csomag.

Úgy tűnik azonban, egy technológiai újításnak köszönhetően ez a fejfájás a múlté lehet. A megoldást egy mikrocsip jelentené, amellyel a kutatók szerint mindenki biztonságban érezheti magát afelől, hogy a csomagjai pontosan, a saját kezében landolnak, s nem a világ másik végén. Az olasz légihatóságok már léptek: az elmúlt nyár káoszait látva úgy döntöttek, hogy úgynevezett smart taggel (intelligens címkék) látják el a csomagokat. Ezáltal a repülőgépre feladott tárgyakról – az RFID (rádiófrekvenciás azonosítás) technológia segítségével – már tudni lehet, hogy éppen merre járnak a bejelentkezés (check-in) pillanatától kezdve egészen a megérkezésig – jelentette be Vito Riggio, az olasz polgári légügyi hatóság vezetője.

Ráadásul az utas is biztonságban érezheti magát, hiszen elegendő egy SMS-t küldenie mobiltelefonjáról, s máris nyomon követheti a csomagját. A rendszer kidolgozása már javában folyik: a római Fiumicino reptéren az Elsag cég, a milánói Malpensán pedig a dán Lyngsoe vállalat végzi a munkát. Az elképzelések szerint a csipes rendszer az idén már a nyári nagyüzem előtt működésbe lépne, elsőként Olaszország két legnagyobb repterén.

Ahhoz, hogy a szolgáltatás tökéletesen működjön, európai öszszefogásra lenne szükség Vito Riggio szerint, mivel nincs sok értelme annak, ha Rómában felhelyezik a mikrocsipet a bőröndre, ám Párizsba érkezve már nem lehet nyomon követni a csomagot, mivel ott nem építettek ki ilyen rendszert. Az együttműködést serkentheti, hogy a bosszús utasokon kívül az elveszett csomagok problémája a légitársaságokat is igen érzékenyen érinti: a becslések szerint évi több mint hárommilliárd dollárjába kerül ez a légi közlekedésnek. VG

Biztató jelek

Némi pozitív változás már észlelhető a légi utazás során elveszett bőröndök vonatkozásában. Komoly fejlődés ment végbe ezen a területen 2008-ban, amikor 20 százalékos javulás következett be az előző évhez képest világszerte.

A 2007-es 42,4 millió helyett csupán 32,8 milliónyi bőrönd „választott” más célállomást, mint a tulajdonosa, azaz minden ezer utasra 1,8 elkallódott bőrönd jutott.

A 2007-es 42,4 millió helyett csupán 32,8 milliónyi bőrönd „választott” más célállomást, mint a tulajdonosa, azaz minden ezer utasra 1,8 elkallódott bőrönd jutott.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek