Cégvilág

Európai autópiac - Ezek a legkelendőbb márkák!

Ez év februárban 974 ezer személyautó kelt el az unióban, ez 3 százalékkal több, mint az egy évvel ezelőtti adat. Az első két hónap 2 millió darabos eladási mutatója pedig 7,9 százalékos emelkedést mutat a bázishoz képest – jelentette az európai szakmai szervezet, kiemelve ugyanakkor, hogy az elmúlt évben készült a legkevesebb – 13,4 millió – személykocsi 1996 óta.

Az év eleji enyhe felívelés láttán azonban még nem mernek felsóhajtani a gyártók, hiszen az első két hónapban a spanyol, brit, olasz és francia piacon ugyan 33, 28, 25, illetve 16 százalékos volt az előrelépés, ám Németországban egyötödével visszaesett az értékesítés azt követően, hogy lezárult az állami roncsautóprogram. Ha pedig csupán a 10 újonnan csatlakozott országot nézzük, továbbra is 22 százalékos piacszűkülést mutat a két hónap alatt forgalomba helyezett 103 ezer gépkocsi.

A német iparági szövetség, a VDA prognózisa szerint a Berlin által ötmilliárd euróval finanszírozott tavalyi autócsere-program lezárultával az idén körülbelül egymillióval kevesebb, legfeljebb 2,8-3 millió személykocsi értékesítésére lehet számítani Németországban.

 És ne gondoljuk, hogy a belső kereslet esése miatt kihasználatlan kapacitást majd lekötik más országok rendelései, hiszen a német, a francia, de még az olasz vásárlók is elsősorban a nemzeti márkák közül választanak. Franciaországban a legnagyobb számban Renault, Peugeot és Citroën modelleket adnak el, és az autószalonok forgalma még december utolsó napjaiban is igen erős volt. Ebben szerepet játszik, hogy január elseje óta már nem 1000, hanem csupán 700 euróval támogatja a kormány az ottani autócserét.

Angliában viszont a roncsprémiumprogramra szánt állami támogatás keretét 300-ról 400 millió fontra emelték, így a pénzből feltehetőleg áprilisig lehet támogatást igényelni az új autókra. Az angol program sajátossága, hogy az autónként 2000 fontos támogatást fele-fele arányban az állam és a gyártó állja.

A bizonytalan gazdasági helyzetben még az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) sem képes körvonalazni az idei évre várható tendenciákat, csupán azt jegyzi meg tanulmányuk, hogy a termelés további csökkenése várható. Pedig már tavaly is a szükséges minimumra mérsékelték a gyárak a termelést, mert igyekeztek megszabadulni a gyártelepeken és a kereskedőknél felhalmozódott készletektől. Ezért csökkent az európai személykocsigyártás 13 százalékkal az elmúlt évben.

Az ACEA, valamint a Daimler igazgatótanácsának elnöke, Dieter Zetsche a közelmúltban kiemelte: a ismét rámutatott, hogy Európa gazdaságának egésze és autóipara milyen szorosan kapcsolódik egymáshoz.

Februárban is a roncsprémiumok farvizén utazó kisautók befolyásolták elsősorban a márkák teljesítményét. Különösképpen a Renault kamatoztatott sokat a Clio kiugróan magas eladási számaiból. Az Opel/Vauxhall, a Toyota és az Audi is nagy vesztesei voltak a német hanyatlásnak, mindhárom márka értékesítései igen kedvezőtlenül alakultak az elmúlt hónapban - áll a JATO Dynamics elemzésében.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Zetsche eladás autóipar ACEA Daimler autópiac VDA
Kapcsolódó cikkek