Cégvilág

Springer–Ringier szövetség

Közös vállalatba szervezi kelet-közép-európai érdekeltségeit Európa két meghatározó kiadói csoportja, a berlini székhelyű Axel Springer és a zürichi központú Ringier. A tegnapi bejelentés értelmében az ugyancsak zürichi székhelyű új társaságban fele-fele arányban részesedik majd a két kiadó. Az Axel Springer cseh-, lengyel- és magyarországi, a Ringier cseh- és magyarországi, szerbiai, továbbá szlovákiai újságjait, magazinjait, weblapjait, nyomdáit – összesen csaknem 190 egységet – viszi be a közös vállalkozásba.

„Az együttműködés kiváló alap ahhoz, hogy kiadói magtevékenységünket jelentősen erősítsük, továbbá optimális feltételeket teremt a digitális üzletág további expanziójához” – utalt a tegnapi sajtótájékoztatón Matthias Döpfner, az Axel Springer AG igazgatóságának elnöke a szövetségben rejlő üzleti lehetőségekre. Christian Unger, a Ringier AG igazgatóságának elnöke pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a két kiadó együtt olyan erős pozíciókkal rendelkezik az érintett piacokon, hogy a közös vállalat – 3-5 éven belül – tőzsdeképessé válhat.
Az érintett érdekeltségek öszszesített árbevétele 414 millió euró volt tavaly, EBITDA-ja (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) pedig 62 millió euró. Az új cég ezzel Kelet-Közép-Európa egyik vezető médiacsoportjává válik. Majdani piaci erejét jelzi, hogy portfóliójába fog tartozni mind az öt ország vezető bulvárlapja 1,4 milliós összesített példányszámmal és 9,3 milliós olvasottsággal, gazdasági, regionális és vasárnapi újságok, autós, női és számítástechnikai magazinok, tévéújságok, internetes portálok, oldalak, valamint nyomdák.
Az Axel Springer és a Ringier az elmúlt két évtizedben fokozatosan építette fel kelet-közép-európai sajtóbirodalmát. Mindkét kiadó vegyesen vásárolt, indított bulvár- és közéleti lapot, sportújságot, színes magazint, alapított internetes site-ot, érdekeltségeik között ennek ellenére kevés az átfedés, ami – az Axel Springer és a Ringier szerint – további érv a partnerség mellett. A 4800 fős közös vállalkozásra az érintett országok versenyhatóságainak ugyanakkor még rá kell bólintaniuk – ez óvatos becslések szerint is hónapokig eltarthat.

Versenyjogi kérdések
Médiapiaci összefonódásra az általános versenyjogi szabályok vonatkoznak Magyarországon. A Gazdasági Versenyhivatal azt veszi górcső alá, hogy az összefonódás hátrányosan hat-e a versenyre, azt mennyire fogja viszsza. Számottevő csökkenés esetén a fúzió megtiltható. Az eddigi tapasztalatok alapján a lappiacot érintő esetekben a hivatal azt vizsgálja, hogy a kiadók egyes termékei mennyire vannak egymással „átfedésben”, mennyire számítanak közvetlen versenytársnak. Tavaly, a végül meghiúsult Blikk–Bors házasság (Ringier–Híd Rádió) esetében például a bulvárlapok és a megyei lapok piacát a versenyhatóság elkülönítettnek tekintette.
A versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacon, különösen gazdasági erőfölény létrehozása vagy megerősítése következményeként. Azokban az esetekben, amikor a kérelem megítélése egyszerű, az eljárás befejezésének határideje a kérelem beérkezésétől, illetve a hiányok pótlásától számított 45 nap, ez egy alkalommal legfeljebb 20 nappal meghosszabbítható. Az összefonódások engedélyezésének határideje minden más esetben 120 nap, ez 60 nappal meghosszabbítható. VG

Mindkét kiadónak erősek a Magyarországi pozíciói

Mind az Axel Springer, mind a Ringier erős magyarországi pozíciókkal rendelkezik. Előbbi kiadó érdekeltségeihez tartozik a többi között a Világgazdaság és a Manager Magazin, nyolc megyei napilap, a Vasárnap Reggel, autós, gasztronómiai, ifjúsági, lakberendezési, női magazinok, tévéújságok, az interneten a Világgazdaság Online, megyei hírportálok és női weblapok. A csoport Magyarország második legnagyobb médiavállalkozása az RTL Klub után.

A Ringier a Blikkben, a Nemzeti Sportban és a Népszabadságban érdekelt, a magazinpiacon a többi között övék a Bravo, a Buci Maci, a Hot! és a Tina, és az interneten is erősek. Hogy a közös vállalkozásba szervezés miként érinti majd a két kiadót, egyelőre nem tudni.

Az ügyletet sem Bayer József, az Axel Springer Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, sem Mihók Attila, a Ringier Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója nem kívánja kommentálni a Gazdasági Versenyhivatal döntéséig.

VG Mindkét kiadónak erősek a Magyarországi pozíciói Mind az Axel Springer, mind a Ringier erős magyarországi pozíciókkal rendelkezik. Előbbi kiadó érdekeltségeihez tartozik a többi között a Világgazdaság és a Manager Magazin, nyolc megyei napilap, a Vasárnap Reggel, autós, gasztronómiai, ifjúsági, lakberendezési, női magazinok, tévéújságok, az interneten a Világgazdaság Online, megyei hírportálok és női weblapok. A csoport Magyarország második legnagyobb médiavállalkozása az RTL Klub után.

A Ringier a Blikkben, a Nemzeti Sportban és a Népszabadságban érdekelt, a magazinpiacon a többi között övék a Bravo, a Buci Maci, a Hot! és a Tina, és az interneten is erősek. Hogy a közös vállalkozásba szervezés miként érinti majd a két kiadót, egyelőre nem tudni.

Az ügyletet sem Bayer József, az Axel Springer Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, sem Mihók Attila, a Ringier Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója nem kívánja kommentálni a Gazdasági Versenyhivatal döntéséig. -->

médiapiac fúzió Ringier Axel Springer
Kapcsolódó cikkek