Cégvilág

Megéri gázüzeművé alakítani a kocsit?

Öt év folyamatos csökkenés után az elmúlt hónapokban – párhuzamosan a benzinár jelentős emelkedésével – ismét növekedésnek indult a vegyes üzemű – benzin mellett gázzal (LPG) is működő – autók iránti hazai érdeklődés – értesült a Világgazdaság.

Jelzi ezt, hogy az idén érzékelhetően nőtt a benzinesről vegyes üzeműre történő kocsiátalakítások száma. Mint Tóth Tibor, az egyik gázszettbeszerelő cég, a Medic-Car Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta: január óta növekvő számban rendelik meg a gázbefecskendező rendszert.

A cég átlagosan négyéves kocsikat – a legnagyobb mennyiségben Suzukikat – alakít át, ám újra növekszik a nagy hengerűrtartalmú autók átépítésének száma is. A válság miatt ugyanis olyan mértékben estek a használtkocsi-árak, hogy manapság annyiért lehet kapni egy nem is öreg felső kategóriás nagykocsit, amennyibe egy új Swift kerül. Ezért egyre többen vesznek alig használt nagykocsit, amelyet átalakíttatnak kettős üzeművé.

Az átlagos beszerelési érték 180–270 ezer forint között van; az elmúlt 5-6 évben nem emelkedtek az árak a piacon. Tóth Tibor úgy látja, hogy a személykocsiflottával rendelkező vállalatok is egyre nagyobb számban cserélik gázos-benzines autóra a korábban használt dízeleket. Ez utóbbiak vételára és szervizköltsége ugyanis jóval magasabb, mint az előbbieké. És a flottákat már 4-5 évre veszik, míg a válság előtt az átlag nem haladta meg a három évet. Hasonló a helyzet a taxis cégeknél is.

A Budapesten futó benzines taxik mintegy negyedét, körülbelül négyszázat alakítottak át eddig vegyes üzemre – tájékoztatta a Világgazdaságot Metál Zoltán, a több mint kétezer sofőrt tömörítő Országos Taxis Szövetség elnöke. A taxisoknál is gond ugyanakkor, hogy a flották jórészt dízeles autókból állnak (az arány mintegy 70 százalék) – márpedig a gázolajjal hajtott járművek nem alakíthatók át vegyes üzeművé.

Ünnepelni ugyanakkor nincs okuk a gázüzletben érdekelt cégeknek, míg három éve ugyanis még mintegy százezer kocsi futott gázzal (is), ma már a 3 milliós személykocsi-állományból csupán 75 ezer. Nem véletlen, hogy az öt évvel ezelőtti 32 188 tonnával szemben tavaly már csak 24 551 tonna autógáz kelt el Magyarországon, ez valamivel több mint 47,2 millió liter benzinnek felel meg – mondta lapunknak Kirilly Tamás, a 40 százalékos részesedéssel piacvezető Prímagáz üzemeltetési és beszerzési igazgatója.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek