Cégvilág

Most visszakapják az izlandiak a hamut, mi meg többet fizetünk

A vulkáni hamufelhő feltehetően tönkreteszi ugyan az európai légitársaságok áprilisi eredményét, ám megmarad egyszeri jelenségnek, és a távolabbi kilátásokra jó eséllyel nem gyakorol különösebb hatásokat – állítja Stuart James, az ágazat hitelezésében piacvezető Crédit Agricole iparági elemzője.

Az ágazat veszteségeit csökkenti, hogy feltehetően sokan újrabookolják az utakat, csakhogy immár magasabb áron. Bár az európai légi forgalmat telibe kapta az izlandi vulkánkitörés nyomán keletkezett hamufelhő, mégsem valószínű, hogy végzetes következményekkel járna az égbolt átmeneti bezárása. Bár az európai légi közlekedést napokra megbénító vulkáni hamufelhő okozta logisztikai rémálom csak lassan múlik, a vezető légitársaságok kilátásai változatlanok maradnak – vélekedik a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-CIB) elemzője, Stuart James.

A légitársaságok veszteségei valóban jelentősek, ám a forgalomkiesés rövid ideig tartott, egy sor tételen pedig jelentős megtakarítások csökkentették a tényleges veszteséget. A legnagyobb vesztesek az Air France napi 35 millió és a Lufthansa napi 34 millió eurós tényleges veszteséggel. A British Airways csak annyit közölt, hogy a kieső bevételek és a várakozásra kényszerülő utasok ellátása miatti többletkiadások napi 15–20 millió fontra rúgtak.

Az utasforgalomban – leginkább az üzleti utak területén – a járattörlések, az utazások elhalasztása, valamint a jegyárak visszatérítése többnyire csak átmeneti veszteségeket okoz, a most elmaradt utasok később ugyanis – a nagyobb járattelítettség miatt várhatóan magasabb áron – újrafoglalják jegyeiket, és ugyanez elmondható az áruszállítás egy részéről is. Az újrafoglalás mértékét az üzleti utak esetében 50 százalékra teszi a CA-CIB, így a megtakarításokat is figyelembe véve akár felére is mérséklődhet a társaságok vesztesége.

Tovább csökkenti az európai légi közlekedésben elszenvedett veszteséget, hogy a turistaosztályon közlekedő utasok késéssel bár, de várhatóan bepótolják elmaradt útjaikat, és az is mérsékli a kárt, hogy az összesen 5–7 napra nyúló válság a dél-európai desztinációkat eleve kisebb mértékben érintette.

Mire Európában csaknem helyreállt a légi forgalom, addigra megváltozott a szélirány, így most az izlandi hatóságoknak kellett ma reggelre lezárni az ország nemzetközi repülőtereit az Eyjafjalla tűzhányó aktivitása miatt. Ez az első alkalom, hogy Reykjavik repülőtere nem működik a vulkáni hamufelhő terjedését követően.

Az izlandi légügyi hatóság szóvivője elmondta: úgy tűnik, hogy a hamufelhő az izlandi főváros felé tart, így a Keflavik reptér nem fogad és nem indít járatokat pénteken. Azt a szóvivő nem tudta megmondani, hogy meddig tart majd a légtérzár a rejkjaviki reptér felett, de hozzátette: hogy a másik két izlandi reptér az ország északi és keleti részén rendelkezésre áll. A hamufelhő eddig Európát borította be, de a szél most a szigetország délnyugati része fölé sodorta. Némileg ironikus, hogy Izland eddig nyugodt lehetett, miközben a kontinensen sok ezren dühöngtek a légtérzár miatt.

vulkán british airways air france légitársaság Izland Credit Agricole veszteség Lufthansa hamu
Kapcsolódó cikkek