Cégvilág

Vulkánkáosz: az utazók csak az alap kártérítést kapják

Az Európai Fogyasztói Központ állásfoglalása alapján az izlandi vulkánkitörés miatti járattörlések vis maiornak számítanak. Ebben az esetben a légitársaság csupán a jegy árának visszatérítése alól mentesül. Ferihegyen eddig 40 járatot töröltek.

A tegnapi izlandi vulkánkitörés után a szakemberek mindenhol megtették a szükséges intézkedéseket: ma a ferihegyi repülőtéren eddig 40 járatot töröltek. Szilágyi Károly, a Budapest Airport szóvivője az MTI-nek elmondta: az eddigi adatok szerint kicsi az esélye annak, hogy az izlandi vulkánkitörésből származó hamufelhő miatt le kell zárni a légteret. Európa több országában azonban megbénult közlekedésről számoltak be a repterek üzemeltetői.

A járattörlések legnagyobb károsultjainak mindenképpen az utazóközönség tekinthető. Krajcsik Szilvia, az Európai Fogyasztói Központ budapesti irodájának jogásza szerint a kilakult helyzet mindenképpen vis maior helyzetnek tekinthető, a légitársaságok befolyásán kívül esik, azonban ebben esetben is van az utaztató társaságoknak kötelezettségei.

A 2004-ben létrehozott, 261. számú EK rendelet értelmében az utasokat a visszautasított beszállás és a légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén kártalanítani kell. Ezt azt jelenti, hogy el kell látni az utasokat, azaz élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is), valamint kommunikációs lehetőséget kell biztosítani. Ezeken kívül az utasok választhatnak a menetjegy árának visszatérítése, illetve a repülőjegy átfoglalása között. Rendkívüli esetekben azonban az utasoknak nem jár további pénzbeli kártérítés.

Alapesetben a légitársaságok a repülőút hosszától függő kártalanítás megfizetésére is kötelesek (250-600 EUR). Fontos tudni azonban, hogy az üzemeltető légifuvarozó nem köteles kártalanítást fizetni, ha a járattörlésről időben értesítette az utasokat, vagy bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Megállapítható, hogy az izlandi vulkánkitörés ebbe a kategórába tartozik, tehát készpénz nem jár vissza az utasoknak. Krajcsik Szilvia aláhúzta: nagyon fontos, hogy a légitársaságok időben tájékoztassák az utasokat, mert ezzel mindkét fél könnyebben elkerülheti a kellemetlen helyzeteket.

Eközben az Orangeways már bejelentette: komfortbusz-szolgáltató szombaton és vasárnap is számos európai nagyvárosba indít menetrendszerinti járatokat, emellett folyamatosan nyomon követi a fejleményeket, és szükség esetén rendkívüli járatot is indít.

A vulkáni hamufelhő mozgásáról készült animációt megtekintheti az Európai Űrkutatási Hivatal honlapján

Egyelőre nem változott a kerozin ára

Egyelőre nem reagált a kerozin ára a péntek délelőtti ázsiai kereskedésben arra, hogy földre kényszerítette az izlandi vulkánkitörés az európai légi járatok nagy részét. Az európai vásárlók általában a Közel-Keletről és Indiából importálják a kerozin döntő részét. Márciusban 600-700 ezer tonna kerozint hajóztak be európai célállomással a Közel-Keletről és Indiából a Dow Jones Newswires adatai szerint. Ez több az átlagosnál - mutattak rá szakértők, akik szerint áprilisban is hasonló mennyiség érkezik. Európa kerozin-kereslete akár napi 50 ezer tonnával is csökkenhet, amennyiben továbbra is zárva lesznek a légikikötők - vélték szingapúri kereskedők pénteken. Minden attól függ azonban, hogy mennyi ideig nem szállhatnak majd fel a repülőgépek - tették hozzá.

-->

vulkán járattörlés szilágyi károly krajcsik szilvia Ferihegy repülőtér Izland vis maior
Kapcsolódó cikkek