Egyáltalán nem igazodik a mezőgazdaság szezonális sajátosságaihoz az sem, hogy a törvény hat nap munkavégzés után szabadnapot ír elő. Könnyebbséget jelenthet ugyan, hogy idényjellegű munkák esetén a növénytermesztéssel kapcsolatos feladatok esetében a 31 napos felső határt nem kell alkalmazni, a szerződés az idény hosszára vonatkozhat. Nem tartozik azonban ebbe a kategóriába például a borászat.
Forgács Barna véleményét osztja Raskó György agrár közgazdász is, aki vállalkozóként maga is szembesült az új szabályozás sajátosságaival. Lapunknak kiemelte: a korábbi ötszörösére nőtt adminisztráció nem igazodik a magángazdák felkészültségéhez, arról nem is szólva, hogy az elvárt online regisztráció technikai feltételei sem adottak. Így a szakember véleménye szerint a vállalkozók több mint kétharmada lesz képtelen a regisztráció teljesítésére.
„Totális bizalmatlanságra épül ez a rendszer, amely ráadásul európai szinten kiemelkedő adóteherrel sújtja a vállalkozókat” – mondta el Raskó György. A vállalkozó felidézte: az alkalmi munkavállalás korábbi, kedvezményes közterheit megszüntetni kívánó kormányzat 40 százalékos, egységes teherrel számolt. Ezt ugyan sikerült 30 százalékra csökkenteni, ám ez még mindig jóval meghaladja a konkurenciának számító országokban elvárt adókat. Ez a lengyeleknél mindössze három, az olaszoknál öt, míg Ausztriában tíz százalék.
Ráadásul a közterheket előre be kell fizetniük a vállalkozóknak, ez további nehézséget jelent, különösen, hogy a szabályok betartását szigorúan ellenőrzik a munkaügyi hatóságok, amelyek akár százezres bírságot szabhatnak ki. Forgács Barna szerint már a külföldön bevett átalányadózás is megoldást jelentene, míg Raskó György arra hívta fel a figyelmet, hogy az olaszoknál például nem az alkalmi foglalkoztatás szigorúbb szabályozásával, hanem a piacra kerülő termékek ellenőrzésén keresztül igyekeznek megfogni a szabálytalanságokat. Vagyis a rendelkezés deklarált célját, a feketefoglalkoztatás kiszűrését aligha éri el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.