BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túljutott a válságon a netkereskedelem

A tehetősebb amerikai és brit háztartások már érezhetően növelik online költéseiket

A jelek szerint az internetes kereskedelem túl van a gazdasági válságon, legalábbis az Egyesült Államokból és Nagy-Britanniából érkező legfrissebb hírek erre utalnak. A comScore piackutató kiadta szokásos jelentését az USA netes kiskereskedelméről, és az adatok szerint a második negyedévben az egy esztendővel korábbihoz képest 9 százalékkal többet, 32,9 milliárd dollárt költöttek el a webáruházakban az amerikaiak. Ez volt megszakítás nélkül a harmadik olyan negyedév, amelynek mutatói jobbak voltak az egy évvel azelőttieknél. A javuló tendencia még inkább érzékelhető, ha megvizsgáljuk a 2008 vége és 2009 ősze közötti időszakot, amelyben folyamatos visszaesésről számoltak be a tengerentúli kiskereskedők.

Nem meglepő módon főleg a tehetősebb háztartások növelték netes költéseiket, a comScore adatai szerint ebben a kategóriában az egy esztendővel korábbihoz képest a március–júniusi időszakban 17 százalékkal bővült a világhálón elköltött összeg. A legkelendőbb árucikkek a szórakoztatóelektronikai eszközök, a számítógépes alkalmazások (játékok nélkül), a számítógépek és kiegészítőik, illetve a könyvek és magazinok voltak. Az adatok azt mutatják, hogy a hagyományos áruházzal is rendelkező amerikai internetes kereskedők újra növelték részesedésüket a csak online értékesítési modellt választókkal szemben, erre az elmúlt öt negyedévben nem volt példa.

A kedvező adatok hatására óvatos optimizmussal várják az év hátralévő részét a comScore-nál. Igaz, a cég közleményében azért megjegyezték, hogy a munkanélküliségi adatok és a részvénypiac alakulása nagymértékben befolyásolhatja a webes forgalmat.

Véget ért a válság az online kiskereskedelemben – ezzel a merész kijelentéssel hívta fel magára a figyelmet az IMRG brit elemzőcég. A társaság adatai szerint júliusban 5 milliárd fontot költöttek az angolok internetes vásárlásra, ez az idén a legtöbb volt egy hónap alatt. Ráadásul éves összehasonlításban is komoly fejlődést mutat, hiszen az egy évvel korábbihoz viszonyítva 18 százalékkal nagyobb ez az érték.

Bármennyire is meglepő, a kedvező internetes forgalmi adatokban nagy szerepet játszott az időjárás. Az átlagosnál kétszer csapadékosabb nyár ugyanis arra csábította a szigetország lakóit, hogy napsütöttebb helyeket keressenek fel, ennek megfelelően az utazással kapcsolatos költések harmadával nőttek júliusban 2009 azonos időszakához viszonyítva.

Volt viszont olyan szegmens, amely kevésbé szerepelt jól júliusban, mint a megelőző időszakban. Az internetes alkoholértékesítés például júniushoz képest 9 százalékkal esett vissza, ebben valószínűleg szerepet játszott az is, hogy az angol labdarúgó-válogatott a vártnál korábban búcsúzott a dél-afrikai futball-világbajnokságtól. Persze azért a szeszt forgalmazó brit netboltok üzemeltetőinek sincs okuk komolyabb panaszra, hiszen 2009 jú-liusához képest 22 százalékkal bővült a forgalmuk.

A válság egyelőre kevéssé érezhető a hazai online kiskereskedelemben. A GKIeNET előrejelzése szerint az idén várhatóan tovább növekszik a hazai elektronikus kereskedelmi értékesítések volumene; megközelítőleg 130-135 milliárd forintnyi termék cserélhet gazdát, szemben a tavalyi 99 milliárddal, illetve a 2008-ban mért 61 milliárddal. Az internetes értékesítés a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom már több mint 1,6 százalékát adja, és változatlanul exponenciális növekedés látható.

A hazai piac jellemzője a nagyfokú koncentráció, a 100 millió forint feletti forgalmú cégek, amelyek az online kereskedelmi piac résztvevőinek 3 százalékát jelentik, övék a teljes piaci forgalom több mint 90 százaléka. Az 5 millió forint alatti, az 5–20 millió, illetve a 20–100 millió forint közötti forgalmat generáló áruházak egy része magasabb árbevétel-kategóriába került 2009-ben, ennek alapján a szereplők megerősödésére lehet következtetni, igaz, a számos új belépő várhatóan továbbra is az alsó árbevétel-kategóriában jelenik majd meg. VG

Hazai helyzetkép

Magyarországon a 14 év feletti népesség 42 százaléka töltött internetezéssel havi legalább egy órát 2009 végén (megközelítőleg 3,5 millió fő), ez az egy esztendővel korábbihoz képest 6 százalékpontos javulást jelent.

A hazai lakosság 12 százaléka vásárolt már interneten keresztül valamilyen terméket vagy szolgáltatást az elmúlt egy évben, míg a rendszeresen (havonta legalább egy órát) internetezők 29 százaléka vásárolt már a világhálón.

A hazai lakosság 12 százaléka vásárolt már interneten keresztül valamilyen terméket vagy szolgáltatást az elmúlt egy évben, míg a rendszeresen (havonta legalább egy órát) internetezők 29 százaléka vásárolt már a világhálón.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.