Várhatóan két lépcsőben, egy 2011. január 1-jétől hatályos úgynevezett rövid távú beavatkozással és egy főként energiapolitikai szempontokat figyelembe vevő, hosszú távú, 2011. július 1-jei módosítással változik meg a megújuló forrásból és hővel kapcsoltan előállított villamos energia kötelező átvételi rendszerének (KÁT) hazai szabályozása. A rövid távú intézkedés fő célja a rendszerrel történő – annak bevezetése óta, azaz már a harmadik éve folyó – visszaélés visszaszorítása Turai József, a Magyar Villamosenergia Kereskedők Egyesülete (MVKE) elnökének tájékoztatása szerint. Most ugyanis néhány piaci szereplő kihasznál egy olyan szabályozási kiskaput, amellyel mentesül a havi piacinál mintegy két és félszer, a spotpiacinál és a jövő évi éves árnál kétszer drágább, KÁT-rendszerben termelt áram átvétele, pontosabban annak kifizetése alól.
A szabályozás ezen hiányosságát egyrészt a ténylegestől eltérő áramigény bejelentésének szankcionálásával lehetne befoltozni, valamint azzal, hogy ezen szankciók bevezetésével várhatóan mód lesz a hónapon belül akár többször is leadni, azaz módosítani a várhatóan felhasználandó mennyiséget. A felhasználás túlzott felültervezését is vissza kell szorítani, bár ez nem jellemző. Mind a felül-, mind az alultervezés drágítja a rendszerirányítást. Főként az utóbbi fél évben tapasztalható az egy fogyasztónak több kereskedő által jegyzett kiskereskedelmi árak közötti, megawattóránként akár négy-hat eurós árkülönbség is.
A KÁT lényegi megváltoztatására az áramtörvény (VET) módosítása részeként kerül sor, és csak ezután következik az alsóbbrendű jogszabályokban a technikai részletek kidolgozása. Az új szabályozásnak azokra a kérdésekre kell választ adnia, amelyeket ma a rendszer hibájaként emlegetnek. Ilyen többek között, hogy mely termelők milyen feltételekkel és meddig élvezhetik az általuk termelt villamos energia kötelező és garantált áron való átvételét. Végig kell gondolni, a módosítások hogyan hatnak az érintett energiatársaságokra, illetve magára a hazai energiarendszerre, s hogy az új szisztéma mennyiben szolgálja a KÁT-tal kapcsolatban meghirdetett állami célokat. Határozni kell arról, egységes maradjon-e, vagy differenciált legyen a támogatás. Ha ez utóbbi valósul meg, akkor mi legyen a differenciálás alapja (energiaforrás, termelési eljárás, méret stb.).
Egy hete a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vitafórumot szervezett a VET-ről, így a KÁT-ról is a villamosenergia-szakma számára a GKI és az Energia Központ Kht. részvételével. Terítékre került az a gyakori vád, hogy a KÁT-on keresztül az egyébként visszaszorítandó gázfelhasználást ösztönzi az állam. Ám – mint elhangzott – nem az a baj, hogy az erőművek gázt használnak az áramtermeléshez, hanem az, hogy miközben a villamos energia nagykereskedelmi ára az elmúlt évben mintegy 40 százalékkal esett, a hozzá szükséges importgáz ára továbbra is szokatlanul magas. A kettő közötti megawattórában számolt különbség eléri a 25-30 eurót, ami ezen erőművek piaci alapú értékesítését nagyon megnehezíti. (Igaz, a spotáramárak éves átlagban már 7-10 százalékkal erősebbek.) A GKI képviselője rámutatott egy másik tévhitre is: eszerint tavaly nem a kapcsolt energiatermelésnek köszönhetően csökkent az ország szén-dioxid-kibocsátása, hanem mert zuhant az ipari termelés.
Téma volt a KÁT-rendszerből kikerülő erőmű-tulajdonosok sorsa is. Felmerült, hogy e társaságok esetleg továbbra is maradhatnak a kötelező átvételi rendszerben, de áramukat már piaci áron kell kínálniuk. A rendszerirányító szerint a KÁT-ban maradó, de ártámogatást nem kapó termelők is ugyanúgy generálnak szabályozási tartalékigényt, ennélfogva rendszerben maradásukat a Mavir nem támogatja. Az ésszerűség egyébként is azt diktálná, hogy a folyamatosan és tervezhetően termelt (azaz zsinór) KÁT-os áramra minél előbb a tőzsdén (a HUPX-en) keressenek vevőt a termelők. Ezzel akár már 2012-től megszűnhetne a KÁT-os áram fizikai allokálása (kiosztása), és csak a pénzügyi elszámolást kellene lebonyolítani. Mindazonáltal a hosszú távú célok egyike a kötelező átvétel körében termelt villamos energia fokozatos szabadpiaci bevezetése, akár a tőzsdén, akár más transzparens értékesítési platformon keresztül.
A kereskedők szerint egyébként nem csak az a fontos, hogy mely termelők (megújuló energiát használók, kapcsolt termelők, vagy hulladékot hasznosítók) lesznek-e a továbbiakban a rendszerben, hanem az is, hogy milyen lesz a velük való pénzügyi elszámolás mechanizmusa, mely ahogy jelenleg is beépül a kereskedők és fogyasztók közötti szerződéses jogviszonyba elsősorban az értékesítési ár formájában.
Elhangzottak olyan javaslatok is, amelyek nehezen indokolhatók, illetve megvalósításuk torzíthatja a piacot. Ilyen lenne az úgynevezett "háztartási", azaz mikroerőművek támogatása, illetve az, hogy a legfeljebb 2 megawattos, hő-és villamosenergia termelést kapcsoltan végző termelők is kaphatnának állami támogatást. Egyöntetű volt a résztvevők véleménye, hogy elsősorban a megújulós technológiát felhasználó kapcsolt termelést lenne célszerű preferálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.