Cégvilág

Befellegezett az online aukciónak? Egyre több a fixáras termék

A napokban magyar nyelven is elindul a világ legnagyobb online aukciós portája. Az eBay erősen béta verzióban indul: szűk termékkör, fixáras termékek és kizárólag PayPalon keresztül bonyolítható fizetés. A hazai és globális trend is az aukciók csökkenését mutatja A két legnagyobb hazai site-on a Vaterán és a TeszVeszen is a fix áras termékek köre bővül.

 A piaci pletykákkal ellentétben nem felvásárlással, hanem magyar nyelvű honlap fejlesztésével bővít a magyar piacon az eBay Inc. Az új oldalt - mint az összes uniós tagállamban üzemeltett felületeket – egy luxemburgi cég jegyzi. Az eBay egyelőre erős bétaverzióban indul, hiszen kizárólag vásárolni lehet, azt is csak fix áron, tehát licitálni nem lehet. A tájékoztató szerint ahhoz, hogy valaki eladni is tudjon, az angol eBay-en kell regisztrálnia.

Fizetés is kizárólag Paypalon keresztül történhet. Az eBay tulajdonában álló Paypal elektronikus számlát vezet ügyfelei részére, amelyre hitelkártyás fizetéssel, banki átutalással vagy inkasszómegbízással lehet összeget feltölteni, így az online vásárlások alkalmával nem kell bizalmas hitelkártya- vagy számlaadatokat megadni, a Paypal felhasználói név valamint a jelszó megadása elegendő a fizetéshez. Legnagyobb előnye talán az, hogy nincs átutalási költség; ez ugyanis egy nemzetközi tranzakcióban jelentős összeg lehet.

A Világgazdaság Online szerkesztőségében kipróbáltuk, hogyan működik a regisztráció, azonban többszöri próbálkozásra is hibaüzenetet küldött a rendszer, így nem sikerült a magyar oldalon felkerülni az adatbázisba.

Az eBay a világ legnagyobb aukciós oldala, árbevétele 2009-ben meghaladta a 8,7 milliárd dollárt, adózott eredménye pedig 2,4 milliárd dollárra rúgott. Több millió regisztrált felhasználója van, s több mint 15 ezer alkalmazottat foglalkoztat világszerte. A vállalatot 1995-ben alapították az Egyesült Államokbeli San Joséban, ahol jelenleg is székel. Az online oldalon – csak úgy, mint egy hagyományos aukciónál – licitálni, tehát az viszi a terméket, aki a legtöbbet ígéri. A termékskála meglehetősen színes: ruháktól kezdve, elektronikai termékeken át, üdülésekre, autókra, sőt ingatlanokra is lehet a világhálón keresztül ajánlatot tenni.

Miért kell fizetni, és miért nem az online aukciónál

Annak érdekében, hogy valóban azok a termékek kerüljenek az oldalra, amelyek gazdára is találnak a Vatera és a Tesz Vesz is – az eBay-hez hasonlóan – listázási árat vezettek be, amelynek alapja a licitálási, vagy licit nélküli, illetve a minimálár. Tehát akkor is kell fizetni, ha a felhasználó csak meghirdeti a terméket: a két hazai oldal esetében – termékártól függően – 5-40 forintot. Az aukciós oldalak bevétele azonban elsősorban az eladott termékek után fizetett sikerdíjból folyik be. Vásárlásért egyelőre sehol nem kell fizetni.

A hazai kiadásban egyelőre a szolgáltatások egy szűk körét ismerhetik meg azok, akik eddig nem licitáltak az eBay külföldi oldalain. Ezekről ugyanis már korábban lehetett Magyarországra rendelni. A magyar eBayen az árakat forintban tüntetik fel, s elsősorban ruházati és elektronikai cikkeket lehet vásárolni. Mivel az eladók külföldiek a termékekről idegen nyelven kapunk ismertetőt (Igaz, a rendszer felajánlja segítségként a Google fordítóprogramját).

A hazai online aukciós piac forgalmát gyakorlatilag két oldal, a Vatera.hu, valamint a Teszvesz.hu bonyolítja. Az előbbi több mint egymilliárd forint, az utóbbi 218 millió forintot meghaladó árbevételt könyvelhetett el 2009-ben az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) adatbázisa szerint. A Vatera.hu Kft.-t  2008-ban vásárolta fel a dél-afrikai Naspershez tartozó MIH Allegro leányvállalata, amely 2009 óta a Tesz Vesz.hu Aukció Kft. kizárólagos tulajdonosa is.

Gerő Viktor, Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója nem tart az új konkurenciától. Szerinte az online kereskedelemnek ugyan nincsenek földrajzi határai, de a lokális piaci ismeretek nélkül nehéz sikeresnek lenni.

Az elmondottak szerint azonban van mit keresnie az eBaynek a piacon. Az ügyvezető igazgató lapunknak ugyanis kifejtette, a válságból a Tesz Vesz és a Vatera is csak profitált. Egyre több magyar felismeri, hogy sokszor gyorsabban, és jobb áron tud hozzájutni a keresett termékekhez, ha online vásárol – s ezt az eladók is érzik. A tavaly októberi állapothoz képest az oldalon található aukciók száma (2009. októberben 820 ezer darab) mintegy 70 százalékkal növekedett, jelenleg több mint 1, 4 millió feltöltött termék található a Vatera.hu kínálatában. A felhasználók száma tavaly októberhez képest 35 százalékkal 1,3 millióra nőtt. A Tesz Veszen is már több mint egymillióan regisztráltak. Gerő Viktor szerint elsősorban az internet-penetráció növekedésének és az online vásárlás térnyerésének köszönhető.

A hazai aukciós piactereknél – a nemzetközi piactereknél már régóta - jellemző tendencia, hogy az aukciózás háttérbe szorul a fix áras értékesítéssel szemben, így a piacterek egyre inkább on-line üzletek módjára viselkednek.„A Vatera kínálatának túlnyomó része akár azonnal is megvásárolható, licitálás nélkül – s ez a trend a TeszVeszen is megfigyelhető” – húzta alá Gerő Viktor. A piac átalakulóban van, a meglévő óriási kínálat mellett a legfontosabb tényező a minőségi szolgáltatások nyújtása, a könnyű, átlátható fizetési módok, a kezelhető felületek, a minőségi kiszolgálás, hogy a vásárlók minél egyszerűbben megtalálhassák a keresett terméket, és ahhoz a lehető legegyszerűbben és biztonságosan hozzá is jussanak – tette hozzá.

naspers TeszVesz Vatera leütés Allegro online aukció
Kapcsolódó cikkek