A Magyar Energia Hivatal (MEH) elnöke a jövő héten adja át a nemzeti fejlesztési miniszternek egy létrehozandó közműtanácsra vonatkozó vizsgálatának eredményét. „A közműtanács esetleges felállítása kapcsán az a fő kérdés, melyek az állami beavatkozás leghatékonyabb eszközei, s hogyan működhet együtt a jelenleginél hatékonyabban a MEH más hivatalokkal” – mondta Horváth Péter a Világgazdaságnak adott interjújában. Kérdésünkre, vajon a vízi közművek hatósági felügyelete bekerül-e a MEH alá, rámutatott, vannak ezen a területen olyan feladatok, amelyek „kapcsolódási pontokat jelenthetnek a MEH tevékenysége és a vízi közművek hatósági felügyelete között”. Ma az országban az ivóvíz esetében négyszeres, a szennyvízelvezetés esetében tízszeres is lehet az eltérés a különböző települések tarifái között, vagyis lenne mivel foglalkoznia a felügyeletet majdan ellátó hatóságnak.
Lehetnek „kapcsolódási pontok” a másik nagy közművel, a távhővel is. Ismert, hogy mivel egyes hőtermelők hamarosan kikerülnek az ártámogatási rendszerből, több településen is távhődíjemelést kezdeményezhetnek. Az ország mintegy száz távhőszolgáltatója körülbelül 250 termelőtől veszi a hőt, vagy árképlettel dolgozó tarifáik alapján, vagy időnkénti árváltoztatásokkal, utóbbi kérelmeikről az önkormányzatok döntenek. Igaz, e kérelmeket előzetesen a MEH-hel jóvá kell hagyatniuk, de a hivatalnak nincs ráhatása a 2009. július 1-je előtti szerződésekben kialakított ármechanizmusokra, képletekre (például a budapestire), mert ellenőrzési jogkörét is csak ekkor kapta meg. Horváth Péter szerint épp a jövő évben beérkező számos hőtarifa-változtatási kérelem miatt is érdemes lenne mérlegelni, ne bővüljön-e árhatósági jogosítványokkal a MEH jogköre. A jogkör delegálásánál azonban figyelembe kell azt is venni, hogy ahány érintett település van, az gyakorlatilag anynyiféle megoldást igényel, hiszen a helyi sajátosságok döntők a távhőszolgáltatás működése szempontjából.
Törvénymódosítás
A gáz-, illetve az áramtörvény (Get., Vet.) módosítási javaslatait már a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) tanulmányozza. A változtatásra alapvetően az EU energiapolitikájának megújítását szolgáló 3. energetikai csomag implementálása miatt van szükség. A törvénymódosításoknak köszönhetően várhatóan lerövidül és egyszerűsödik a kereskedőváltás, módosul az egyetemes szolgáltatók ügyfélszolgálatára, a védett, illetve a nem fizető fogyasztókra vonatkozó szabályozás is. Módosulnak az engedélyezési eljárások, illetve a tudatos energiafelhasználás támogatása érdekében lehetővé válik az okos mérés szélesebb körű tesztelése is.
Árszabályozás
Az egyetemes piaci áram- és gázár hosszú távú szabályozásán a hivatal a törvénymódosításoktól függetlenül folyamatosan dolgozik. A földgáz rendszerhasználati díjainak újragondolása a MEH elnöke szerint nem eredményezhet jelentős árcsökkenést, függetlenül attól, hogy a piac egyes szereplői és a fogyasztók szerint ezek a tarifák – különösen a tárolással kapcsolatosak – magasak. „Amikor nincs zavar az ellátással, akkor túlzottnak tartjuk a költségeket, amikor viszont baj van, akkor is elvárjuk a folyamatos szolgáltatást.” Horváth Péter szerint mindenképpen szüksége van az országnak stratégiai gázkészletre, de figyelembe kellene venni az elmúlt időszak más földgázellátás-biztonsági fejlesztéseit is. „El lehet tehát gondolkozni azon, hogy szükség van-e 1,2 milliárd köbméter nagyságú stratégiai készletre, vagy kevesebb is elég. Ennek költségét is természetesen a fogyasztók fizetik meg” – jelentette ki.
Vezetékek
Horváth Péter szerint a hazai lakosság ellátása érdekében szükség van a Szlovákia és a Horvátország felé létesítendő gázvezetéki összeköttetésre annak ellenére is, hogy az előbbi iránt egyelőre szerény a kereskedői érdeklődés. Az EU anyagilag is támogatja egy észak–déli gázkorridor kialakítását, amelynek lengyelországi és horvátországi végpontján is egy-egy cseppfolyós gázt fogadó terminál épül majd. E beruházások költségei akkortól jelennek meg a gázárakban, amikortól azok ténylegesen is a magyar lakosság érdekét szolgálják. Egy ausztriai irányú új vezetéki kapacitás megépítése kapcsán azonban a hivatal elnöke attól tart, mire egy új vezetéket lefektetnének, addigra esetleg megint magasabb lesz a spotár, mint a hosszú távú importszerződés szerinti. Emlékezetes, hosszú évekig szinte üresen kongott az árarányok két évvel ezelőtti megfordulása óta csúcsra járatott HAG vezeték. A MEH szerint legfeljebb egy-két évig maradhat meg a spotárak 20-30 százalékos előnye, persze vannak más vélemények is. Ugyanakkor április 1-jétől az FGSZ Zrt. egy pótlólagos beruházással (a szállítási technológia további korszerűsítésével), hatodával növeli meg a HAG kapacitását, napi közel kétmillió köbméterrel.
KÁT, megújulók
Az áram árában jelentős tétel, mintegy 2,5-3 forint a kötelező áramátvétel (KÁT) költsége. Ezen belül a hővel kapcsolt áramtermelés súlya közel 75 százalék, holott a rendszer elsősorban a megújulóenergia-termelés támogatására jött létre. Horváth Péter szerint ezért célszerű lenne e támogatási arányokon változtatni, és olcsóbbá kellene tenni a KÁT-rendszer üzemeltetésének egészét is. Ám mivel a megújuló energiahordozóval előállított áram sokkal drágább, mint például a paksi, a Nemzeti cselekvési terv elkészítésekor fontos szempont a fogyasztók teherviselő képessége. Ugyanakkor abban, hogy a következő tíz évben egymillió új magyarországi munkahely létesüljön, alapozni lehet a biomassza-termeléssel összefüggő mezőgazdasági feladatokra is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.