Cégvilág

A nagy mekkai zarándoklatbiznisz: plázafejlesztések százmilliárdokért

A felhőkarcolók között egyre kisebb pontnak tűnik a Kába-kő

Meglehet, Allah előtt vagy a Kába-kő körüli forgatagban minden muzulmán egyenlő, de a szaúdi gazdasági életben régóta tudják, hogy a héten Mekkába zarándokló 3 millió ember korántsem az. Sok kecskepásztor szedi össze minden vagyonát, hogy életében egyszer lássa a szent helyeket (ami a Korán szerint annak, aki egészséges muzulmán, és meg tudja fizetni, egy életben egyszer kötelező), mások magánrepülőgépekkel érkeznek az olajmonarchiákból.



Mohammad Hamdosh, aki egy marokkói bank igazgatója, a Reutersnek egy ötcsillagos szálloda márványcsarnokában nyilatkozott a mekkai Nagy Mecset tőszomszédságában, ahová a zarándoklatról tért haza megpihenni. „A haddzs fárasztó, jó dolog kényelmesen tölteni. Isten adta a pénzt, miért ne engedném meg magamnak a kényelmet” – kérdezi. Az egész utazás 16 ezer dollárjába, mintegy 3,3 millió forintnyi összegbe került neki.

Aki ennél is többet fizet, az lakosztálya ablakából egész éjjel láthatja a Kába-követ. A szent hely fölé egyre több felhőkarcoló méretű luxusszálloda emelkedik. Az egyik homlokzatán nemrégiben adták át a világ legnagyobb óráját, mellette húsz daru emelkedik a magasba: egy újabb ötcsillagos szálloda épül.

Az első és a második legszentebb muzulmán város, Mekka és Medina a következő tíz évben 120 milliárd dollárt tervez szálloda- és plázafejlesztésekre költeni. Csak Mekkában jelenleg 20 milliárd dollár értékben zajlanak projektek. Az építési telkek egy négyzetmétere 13 333 dollárba (csaknem 2,8 millió forintba) kerül.

A szaúdi kormány büszke az olajmilliárdokból megkezdett mekkai és medinai fejlesztésekre. Célja elsősorban a zarándokok kulturált elhelyezése – mondják. A belügyminiszter arra hívta fel a figyelmet, hogy a zarándokok száma tíz év alatt ugrásszerűen nőtt, és ebben az évben is 20 százaléknyi emelkedést várnak.

Sok szaúdi vallásos értelmiséginek viszont nem tetszik, hogy Mekka lassan Manhattenre hasonlít, és erről a döntést zárt ajtók mögött hozták meg a vallási vezetők. Utóbbiak a királyi család szoros szövetségesei. „Szomorú látvány, hogy a Kába-kő egyre kisebb pont az acél- és üvegóriások között” – mondja a Reutersnek Raja Alem szaúdi író. Szerinte az óváros lerombolásával a kormány nem csak a Kába-kő szentségét ássa alá, hanem a kulturális hagyományt is. A belváros régi házait valóban ledózerolják, de a lakók busás kártérítést kapnak.

Igaz, a kormány néhány luxusszolgáltatást állítólag nem enged meg, például az úszómedencéket, de a Makkah Clock Royal Tower Hotel tetején mégis két fürdő működik.

Gyorsvonattal az Arafát-hegyre

Mekkai metrónak is nevezik a hét végén átadott Maser-vonatot, amely az éves zarándoklatra, a haddzsra érkezőket hivatott a szent helyekre szállítani. A több mint hárommillió hívő közlekedtetése a Kába-kőhöz és a többi szent helyre szint már megoldhatatlan feladat a helyiek számára, tömegjelenetek alakulnak ki, 2006-ban 362-en meg is haltak egy tumultusban. Mostantól Mina, Muzdalifa és az Arafát-hegy között vonat szállítja a zarándokokat, kiválva ezzel négyezer busz munkáját.

A vonatot kínai cégek építették, és az idei ötnapos zarándoklaton még csak próbaüzeme zajlik, 35 százalékos kapacitással. Emiatt csak szaúdiak és a Öbölmonarchiák állampolgárai vehetik igénybe, de jövőre márt mindenki számára nyitva lesz. A terv pedig az, hogy a „metró” később egészen a Kába-kőig menjen. Alkalmazottait a kairói metrómunkások közül verbuválták. A vonatnak, amelyet egy ugyanilyen követ majd, kilenc megállója van, 20 kilométer hosszú, 1,8 milliárd dollárba (370 milliárd forintba) került, és évente csak tíz napig fog üzemelni teljes kapacitással.

Mekka korán mekkai zarándoklat muzulmán Medina Kába-kő plázafejlesztés
Kapcsolódó cikkek