BUX 39,870.02
-1.51%
BUMIX 3,774.61
-0.01%
CETOP20 1,893.58
0.00%
OTP 8,530
-2.51%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.14%
-1.96%
ZWACK 18,350
+0.82%
-3.19%
ANY 1,585
0.00%
RABA 1,085
-2.25%
0.00%
-1.08%
0.00%
+0.47%
OPUS 171.6
+1.54%
0.00%
-0.42%
0.00%
-1.27%
OTT1 149.2
0.00%
-1.84%
MOL 2,960
-1.07%
+1.28%
ALTEO 2,390
+0.42%
-12.82%
-1.80%
EHEP 1,240
-0.80%
-4.92%
+1.03%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+2.63%
-2.25%
-0.41%
0.00%
-0.35%
-1.80%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
-4.76%
NAP 1,240
0.00%
0.00%
-5.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Kevesebb csokimikulást eszünk

A Mikulás napi és karácsonyi édességek bolti eladása 2009-ben 11 százalékkal 2 milliárd forintra csökkent az ünnepi időszakban - állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiséget tekintve 24 százalékkal mintegy 700 tonnával kevesebb édességet vettünk tavaly év végén. Emelkedett viszont a hagyományos Mikulás napi csomagok forgalma, és megközelítette a 400 millió forintot.

Legnépszerűbbek a csokoládéból készült Mikulás figurák, amelyek értékben a forgalom több mint felét vitték el. Tavalyi részarányuk 56 százalék, ami mintegy 1,3 milliárd forintos értékesítést jelent. Stabilan további 4 százalék jutott a csokoládéból készült karácsonyfa díszekre, 5 százalék pedig az egyéb figurákra.
 
Az összes szezonális terméken belül a hagyományos Mikulás csomagok piacrésze 14 százalékról 16-ra nőtt tavaly, szintén értékben. Az ajándékkal kiegészített csomag kedveltségét jelzi, hogy ha forgalma nem is, de részaránya egy százalékponttal, 20 százalékra nőtt. Ebből fele rész jut az adventi naptárakra. Valamivel kevesebb a játékot is tartalmazó édesség csomagokra, kis hányad pedig a speciális kiszerelésekre, értéket tekintve.

Az átlagár jelentős emelkedése okozza, hogy a mennyiségihez képest a forgalom értéket tekintve kisebb mértékben csökkent. Egy kilogramm karácsonyi szezonális édesség mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára tavaly decemberben 3193 forint volt, 18 százalékkal több, mint 2008 decemberében. Itt erősek a gyártói márkák: mind a tavalyi, mind az egy évvel korábbi karácsonyi szezonban 96 százalék jutott rájuk, az értékben mért forgalomból.

A decemberi ünnepekre szánt szezonális édességek fő beszerzései forrása továbbra is a hipermarket. Legutóbb a karácsonyi időszakban ugyanúgy 58 százalék jutott rá az értékben mért forgalomból, mint egy évvel korábban. A hazai lánc 16, szupermarket 13, diszkont 10 százalékkal részesedett az értékesítésből, míg a többi boltra 3 százalék jutott.

Itt a hitel! Hol a hitel? Ínség vagy bőség jön a vállalati hitelezési piacon? Kinek adnak kölcsönt a bankok, s kinek nem? S vajon miért nem? Túl nagy a kockázat? Kevés a biztosnak látszó befektetés? Ha kíváncsi a részletekre, s más vállalkozások tapasztalataira, jöjjön el a Világgazdaság konferenciájára december 2-án a Gerbeaud Házba Budapesten. Részletek: www.vg.hu/konferencia oldalon találhatók.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek