BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Debreceni és "kínai buszos" cégek is vihetik a BKV-járatokat

Botrányok sora kísérte ugyan a közösségi buszcégek, elsősorban a Volán-társaságok eddigi járatkiszervezéseit, most mégis magánüzemeltetésbe kerülhet a fővárosi járatok zöme – olvasható a Figyelő csütörtökön megjelenő címlapsztorijában.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója szerint a jövő év elején fogadhatja el a parlament az új személyszállítási törvényt. Ebben a magyar jog is befogadja az európai jog által már ismert megrendelő szervezet fogalmát. A törvény elfogadása után, 2011 második negyedévében születhetnek az első döntések a versenyeztetésekről. Jelenleg a BKV-nak szolgáltatási szerződése van a várossal, ezen változtatni kell azonban, mivel ezeket a közszolgáltatási szerződéseket az új struktúrában a BKK köti majd a szolgáltatókkal.

Első lépésként a BKV megpályáztatta a jellemzően kiemelt turisztikai célpontok közelében, például a Budai Várban közlekedő midibuszok üzemeltetését. A jelenlegi IK 405-ös Ikarusokat a járatkimaradások, műszaki hibák miatt sok kritika érte. A tenderen győztes Orangeways Zrt. új, magyar gyártmányú – Rába–Webasto koprodukcióban készülő –, alacsonypadlós, légkondicionálóval ellátott S91-es járművekkel dolgozik majd, feltéve persze, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt megtámadott tender végül zöld utat kap.

A Figyelő úgy tudja, hogy az első körhöz képest a tender második fordulójára alaposan átrendeződtek az ajánlatok: az Orangeways menetközben gyakorlatilag megfelezte az árat. Ez azért volt meglepő, mert az üzemeltetés kiadásai (buszfinanszírozás, üzemanyag, bérköltség) döntő részben adottak, a nyertes mégis száz forinttal verte a végül másodiknak kihozott VT-Transman 450–500 forintos ajánlatait. Az akkor még versenyben lévő Volántársaságok pedig 620–630 forintos ajánlattal szálltak el. A BKV vizsgálta is az ár realitását, de végül elfogadta azt.

A Figyelő értesülései szerint a mindenhol elinduló két nagy szereplő – vagyis a VT-Transman és az Orangeways – mellett komoly tervei vannak a debreceni buszközlekedést üzemeltető Inter Tan-Ker Zrt.-nek is, amely transzparens magyar magántulajdonban van. A menedzsmentjogokkal is rendelkező Kossa György vezérigazgató 28 százalékos részesedéssel rendelkezik. Ő egykor a Magyar Posta postaforgalmi főigazgatója volt, legújabban pedig, a MAL Zrt. egyik állami felügyelője a vörösiszap-kármentesítés kapcsán.

A többségi, 72 százalékos tulajdonos pedig a Hypnotix Kft., amelynek a cégregiszter szerint résztulajdonosa László Géza, az Antenna Hungária Zrt. korábbi vezérigazgatója, az Externet Nyrt. igazgatóságának jelenlegi elnöke. További szereplők a piacon az elmúlt években a Volánbusz tenderein sokat nyert, egyazon tulajdonosi körbe tartozó Color Tours Kft., Kontakt-Busz Kft. és T&J Busz Projekt Kft. is. Ezeket „kínai buszos cégeknek” is nevezik, mert sok, viszonylag fiatal kínai King Long járművel rendelkeznek.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.