Hiába tárgyalt a napokban fehérorosz kollégájával Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök, nem találtak megoldást a két ország között folyó olajár vitára. Így nem indulhatott újra a január 1-jén leállított olajszállítás sem. Annak ellenére nem történt előrelépés, hogy – mint a Reuters rámutat – a közelmúltban enyhült az orosz-fehérorosz viszony. A Kreml halkan jóváhagyta a múlt havi elnökválasztás eredményét is, amely szerint az addigi elnök, Alekszander Lukasenko nyert.

 A két ország közötti vita a múlt év végén azt követően bontakozott ki, hogy Oroszország és Fehéroroszország és Kazahsztán egységes gazdasági térséget hozott létre. Ennek részeként az orosz fél 2011. január 1-től eltörölte a vevőjének szállított olajat terhelő exportvámot. Ugyanakkor azonban az orosz szállítók tonnánként 45 dollárt akarnak rátenni az olaj árára, Minszk pedig februártól 12,5 százalékos tranzitdíjemelésre készül. (A két ország mellesleg az Oroszország által szállított gáz idei árában sem ért egyet.)

A Transznyefty orosz olajszállító társaság adatai szerint a Fehéroroszországon keresztüli, Európának szánt tranzit nem állt le. Napi 800 ezer hordó olajat továbbítanak azon az útvonalon, a Barátság olajvezeték északi ágán. Fehéroroszország finomítói viszont, amelyek nem kapnak olajat, már jelezték, hogy csak a hónap végéig van nyersanyaguk. A két fehérorosz olajfeldolgozó, a Mozyr és a Polotsk emiatti veszteségbe csúszása azért is nagy baj lenne, mert az általuk által fizetett adók jelentős tételt képviselnek a helyi költségvetésben. Napi együttes kapacitásuk 360 ezer hordó, de állítólag már kevesebbet termelnek és leállították európai dízelexportjukat is. Nem jelent igazi megoldást számukra az sem, hogy napi 38 ezer hordó olajat Venezuelából is kapnak.

A Transznyeft közben új piacokat keres az orosz olajnak. Néhány napja Gdansk, Primorszk és Novoroszszijszk kikötőibe irányította az eredetileg a fehérorosz piacra szánt, havi másfél millió tonnának megfelelő szénhidrogént.