Az elmúlt hetek kormányzati vitáinak eredményeként lassan közismertté válik az a tény, hogy a távhő jelenlegi versenyképessége alapvetően piacidegen mechanizmusoknak köszönhető. A (táv)hővel kapcsoltan termelt villamos energia kötelező átvételi (KÁT) rendszeren keresztül a piacinál magasabb áron történő átvétele – bár a hatékony energiafelhasználás elősegítésének céljával hozták létre – az elmúlt években átalakult egyfajta lakossági távhőtámogatássá, amelyet végső soron a villamosenergia-fogyasztók fizetnek meg. Hasonló piacidegen ártámogatás érvényesül az áfaszabályozáson keresztül is: a távhő 5 százalékos áfakulcs alá tartozik, míg a legfőbb konkurens egyedi gázfűtésre 25 százalékos vonatkozik.
Az azonban már csak a szakmabeliek előtt ismert, hogy a távhő versenyképességét negatívan befolyásoló ártorzító hatások is vannak. Ezek legfontosabbika a gázárhoz kötődik, amely az elmúlt évtizedben fontos politikai kérdéssé vált. Az államilag szabályozott földgázdíjak (molekuladíj és rendszerhasználati díjak) fogyasztói csoportonként nézve nem feltétlenül a tényleges költségeket tükrözik; a kisfogyasztók jellemzően kevesebbet, a nagyok – köztük a távhőtermelő erőművek és a fűtőművek – pedig többet fizetnek.
Újból a láthatáron a keresztfinanszírozás
A kapcsolt termelők KÁT-támogatásának 2010 végére tervezett részleges megszüntetése (amely alól csak az erőművek egy része kapott legfeljebb 2015-ig tartó haladékot) a távhőárak jelentős, bizonyos városokban drasztikus emelését tette volna szükségessé. Ennek elkerülése érdekében tavaly decemberben az Országgyűlés kompromisszumos megoldást fogadott el, amely 2012 végéig meghosszabbította az öszszes kapcsolt termelő KÁT-jogosultságát; igaz, a 2010-ig érvényes szintnél alacsonyabb átvételi árak mellett.
Ezt a – kétségkívül nem túl transzparens módon előállt – kompromisszumos megállapodást írná felül egy képviselői indítvány, amely többek között a kapcsolt termelők villamosenergia-átvételi árának további mérséklését írja elő. Ez a villamosenergia-fogyasztóktól a távhőfogyasztók felé irányuló keresztfinanszírozás csökkentésével jár, annak minden előnyével és hátrányával. Mindez a villamosenergia-árakban némi mérséklődést jelent, ugyanakkor a távhőár egyes városokban drasztikusan, akár 30-50 százalékkal is nőhet. Ez utóbbi „mellékhatás” a gazdaságpolitika vezetőit is gondolkodásra késztette, olyannyira, hogy a téma a kormánypártok siófoki frakcióülésén is terítékre került. Az elmúlt hétvége nyilatkozatai alapján a megoldás egy újabb keresztfinanszírozás lehet: a távhőtermelőket kedvezményes árú földgázzal „kárpótolnák” a KÁT-támogatás mérséklődéséért, ezáltal lehetővé téve, hogy a távhő ára ne vagy legalább ne drasztikusan emelkedjen.
Hogy a kedvezményes árú földgáz honnan jönne, arról egyelőre nem szólnak a hírek. Az ugyanakkor biztos, hogy ha ebből a földgázból az összes fogyasztó kaphatna, az mindegyikük számára árcsökkentő hatással lenne; ellenben az árelőny egy preferált fogyasztói réteghez allokálása újabb keresztfinanszírozást hív életre, ahol a többi földgázfogyasztó viseli a távhőárak alacsonyan tartásának terheit.
Piactorzítás helyett igazságos versenyt
Bár ez a megoldás rövid távon elfogadható, középtávon üdvös lenne, ha a keresztfinanszírozások rendszerét felszámolnák.
A magyar gazdaság érdeke, hogy a különböző fűtési rendszerek között egészséges verseny alakuljon ki, ahol a távfűtés versenyez az egyedi megoldással, ideértve az egyedi gázfűtés mellett az alternatív fűtési módokat is (például biomassza-tüzelés, hőszivattyú). Ennek eredményeként a piaci verseny döntené el, hogy a távfűtés mely – jellemzően sűrűn lakott – területeken versenyképes alternatívája az egyedi fűtési rendszereknek, míg ahol a településszerkezet nem indokolja, ott az egyedi megoldás maradna az optimális fűtési mód.
A versenyhelyzet megteremtéséhez az szükséges, hogy a fűtési költségekben megfelelően megjelenítsék az alacsonyabb fosszilisenergia-felhasználás pozitív externáliáit (ez a távhő számára előnyös, hiszen a távfűtés ideális mind a kapcsolt energiatermelés, mind a megújuló energiaforrások kihasználása szempontjából), megszűnjön a keresztfinanszírozások rendszere (pl. a gázárképzési anomália, illetve a kedvezményes távhőáfa és a KÁT-rendszer a jelenlegi formájában), valamint a gazdasági kormányzat a jövőben is törekedjen a versenysemleges szabályozásra (pl. a CO2-kvóta-rendszer kialakítása során).
Amikor a gazdasági kormányzat a KÁT-rendszer felülvizsgálatáról szól, remélhetőleg a keresztfinanszírozások rendszerének kiiktatása és egy tiszta versenyhelyzet megteremtése lebeg a szemük előtt, nem pedig újabb és újabb ártorzító mechanizmusok bevezetése az aktuális problémák – nemritkán a többi keresztfinanszírozás által előidézettek – tüneti kezelése céljából.
Nem mellékesen a keresztfinanszírozások rendszere a távhőszolgáltatók számára is rossz üzenet: azt igazolja, hogy a távhő versenyképességének a kulcsa a megfelelő támogatások kilobbizása, nem pedig a távhőrendszerek folyamatos korszerűsítése és gazdaságos üzemeltetése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.