Cégvilág

Elektromos Rolls Royce és társai - Kezdődik a Genfi Autószalon

Már az is felborzolta az igazi autómániások szívét, amikor Peugeot dízelmotoros modellekkel lépett piacra a Jaguar. Most pedig a Rolls Royce teszteli a közvélemény tűrőképességét elektromos Phantomjával a 81. nemzetközi autószalonon, Genfben.

Nyújthatja elektromos meghajtás az igazi Rolls Royce élményt? Torsten Müller-Ötvös, a Rolls Royce Motor Cars vezérigazgatója mindenestre egy erre a célra létrehozott honlapon bátorít mindenkit, vegyen részt a vitában, vajon a Phantom 102EX néven futó 2,5 tonnás koncepciókivitele maga a tökéletesség, avagy csupán kompromisszum? És összeegyeztethető-e a luxusról alkotott fogalommal az elektromos hajtáslánc?

Már maga kérdés felvetése is áttört egy korábban áttörhetetlennek vélt határt. A luxusautó szinonimája: négyajtós, hosszú limuzin, amely legalább két tonna, hiszen a millió extrafelszereléshez és a hatalmas teljesíményű motorhoz megfelelően erős, csavarodásmentes és természetesen szélsőségesen biztonságos karosszéria dukál. A nagy tömeget persze fel is kell gyorsítani – nem is akárhogy, hiszen az ilyen kocsik vásárlói elvárják: akármekkora is a batár, úgy gyorsuljon, mint a rakéta. Ám akárhogy is variálnak a motorfejlesztők, bizonyos határokon túl nem tudnak csodát művelni. A fizika törvényeit nem lehet áthágni, úgyhogy ezek a kocsik isszák a benzint, mint a sivatag homokja a vizet.
Ám manapság már a leggazdagabbak körében is illik környezettudatosnak lenni, vagy legalább annak látszani.

A Rolls pedig nem kulloghat a legnagyobb autóipari cégek mögött, amelyek már jó ideje "zöld" és "alternatív" lobogók alatt mutatják be legújabb fejlesztéseiket. Világosan látszik, az a cég, amely nem áll be a sorba, leértékeli márkanevét, és ez nem csupán az eladások, de a tőzsdei forgalom során is veszteséget okozhat számára.

A fentiek ellenére azonban egy dolgot nem szabad szem elől téveszteni. A luxusautók eladásának alakulása a kínai, orosz és egyéb feltörekvő országok gazdaságának erősödését függ – idézi az AFP Carlos da Silva, Global Insight vezető elemzőjét.

A Rolls Royce tulajdonosa, a BMW csoport persze saját néven is jelentkezik a genfi szalonon villanyautóval: a 170 lóerős BMW ActiveE az első tisztán elektromos hajtású BMW, amely a cég szerint az új fejlesztésű lítiumion-akkumulátor révén mindennapos használat során mintegy 160 kilométernyi hatótávot biztosít.

A BMW persze nincs egyedül ezen az úton, hiszen egy hétfői hír szerint 100 millió eurós beruházással, 50-50 százalékos tulajdonhányaddal hozza létre a PSA Peugeot Citroën csoporttal a BMW Peugeot Citroën Electrification vegyesvállalatot. Az idei év végétől 400 mérnöknek munkát cég feladata a hibrid alkatrészek és rendszerek fejlesztése s gyártása lesz, ideértve az akkumulátorok, elektromotorok, generátorok, teljesítményelektronikai egységek és töltők mellett a szoftvereket is. A két autóipari konszern célja, hogy modelljeik számára kifejlesztett szabványosított hibrid alkatrészeket más vállalatok számára is értékesítsék, így segítve a hibrid járművek európai terjedését. Az illetékes versenyhivatalok jóváhagyásától függően a vegyesvállalat várhatóan az idei második negyedévben kezdi meg működését, az új hibrid részegységeket pedig 2014-től építik be a BMW, Peugeot és Citroën személygépkocsikba.

Nem lehet felsorolni mindazt az elektromos újdonságot, ami megjelenik a hét kiállítási csarnok összesen 80 ezer négyzetméterén. A Nissan azonban az EV (electric vehicle) műfajban valami frisset hoz, az Esflow kétüléses sportkocsi tanulmánymodellt, ami az előzetes rajzok alapján leginkább az ősrégi Opel GT-re (is) emlékeztet.

Ha már szóba került az Opel, a cég azt igéri, hogy a Genfben is bemutatott Amperát már az év végén piacra dobja, mégpedig Európa-szerte egységes 42 900 eurós áron. Kutatások szerint az európaiak mintegy 80 százaléka kevesebbet autózik naponta 60 kilométernél, így tökéletesen megfelelhet nekik az Ampera. Ha lemerül az akkumulátor, körülbelül négy óra alatt lehet feltölteni, egyszerű háztartási konnektorról. így akár mindig elektromos módban közlekedhet az Ampera. Hosszabb utazáskor simán belép a hajtásba a benzinmotor-generátor egység, több mint 500 kilométerre növelve a teli tankkal megtehető távolságot. Vagyis a kocsinak nincs szüksége közúti elektromos töltőhálózatra, amiről egyelőre csak ábrándozhatunk. A  villanymotor teljesítménye 111 kW/150 LE, állóhelyzeti nyomatéka 370 Nm. Kilenc másodperc alatt gyorsítja százra az Amperát és 161 km/órás csúcssebességet tesz lehetővé.

A Volvo Cars a V60 a világ első dízelmotoros, hálózatról tölthető hibrid modelljével jelentkezik. A szinte sorozatgyártásra kész autó széndioxid-kibocsátása kevesebb mint 50 gramm kilométerenként. Az autó csak dízelmotoros meghajtással, dízel-elektromos hibridként vagy kizárólag elektromos autóként egyaránt használható, és a jövő évben tervezik a piaci bevezetését.



És természetesen ott van Genfben az alternatív/hibrid/elektromos járművek egyik úttörője, a Toyota, is, amely bemutatja a Prius hálózatról tölthető (plug-in) hibridváltozatát, valamint a teljesen elektromos hajtású FT-EV II tanulmányt.

luxusautók dízelmotor Genfi Autószalon Jaguar Phantom 102EX Rolls Royce BMW elektromos motor BMW ActiveE
Kapcsolódó cikkek