Cégvilág

Vége a sorbanállásnak - Húszmilliárdért épült meg a SkyCourt

Elkészült a Budapest Airport új utasforgalmi épülete, a SkyCourt. A 24000 négyzetméteres csarnokban lenyűgöző látvány fogadja az utasokat március 27-től. A tervező, Tima Zoltán Ybl-díjas építész, aki 20 milliárd forintért egy visszafogottan elegáns épületet álmodott a két régi terminál közé.

Március 27-én alaposan megváltozik a Budapest Airport működése. Ekkor adják át az utazóközönségnek a SkyCourt névre keresztelt új csarnokot, s ezzel várhatóan vége a csúcsidőszakokra jellemző hosszú soroknak a biztonsági kapuknál. A 20 milliárd forintos beruházással felhúzott épület átveszi a biztonsági ellenőrzések feladatkörét a maga idején korszerű, de mára kissé elavult A és B terminál beléptető folyosóitól.

„Megmarad a 2A és 2B terminál, de ott csak a csomagfeladás, és a jegykezelés működik márciustól – mondja Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs vezetője. – A két régi terminálon összesen 9 kapun történt a beléptetés, a SkyCourton egyszerre 12 kapu működhet majd, az utasforgalomhoz igazodva. Noha a régi rendszer is gyors beléptetést tett lehetővé – legalábbis szeptember 11. és Schengen előtt –, a megváltozott körülmények új feladatok elé állították a repülésbiztonsággal foglalkozó szakembereket. A SkyCourt megfelel a legszigorúbb biztonsági elvárásoknak, ráadásul a jelenlegi 8 millió helyett akár 15 millió utast képes kezelni évente.”

Az utasok az A és a B terminál irányából is megközelíthetik majd az új biztonsági kapukat: fedett folyosó vezet a SkyCourt csarnokába, amelyen kersztül a két régi terminál is összekapcsolódik. A csomagfeladás és becsekkolás után mindenki – a schengeni és az azon kívüli utasok egyaránt – egy helyen lépnek be a repülőtérre, a SkyCourt biztonsági folyosóin át. Az átvilágítás után azonban nem a váróba, hanem az 1400 négyzetméteres duty free üzletközpontba jutnak az utasok. „A rendszer mögött üzleti megfontolások is megbújnak – mondja Hardy Mihály. – Ahol ezt az úgynevezett »átsétálós« (walk through) rendszert bevezették, 20–25 százalékos forgalomnövekedést könyvelhettek el az üzletek. A SkyCourt üzletnegyedét egyébként a német Heinemann cég üzemelteti.”

A „bevásárló utcáról” a lenyűgöző méretekkel büszkélkedő központi csarnokba vezet az út, ahol egy „információs totem” állja az érkezők útját. A 6 LCD monitorral és érintőképernyős útbaigazító táblákkal felvértezett oszlop felett az éttermek és a kávézók kaptak helyet. A csarnok kifutópályák felőli oldalát pedig egybefüggő üvegfal borítja, ezért a vendéglátóhelyekről és kávézókból tökéletes kilátás nyílik az induló és érkező gépekre, a repülőtér mindennapi életére. Ahogy Tima Zoltán fogalmaz: „a SkyCourt kintről zárt, de a reptér felé nyit, minden látszik, amit a gépekkel csinálnak az indulás előtt.” És hogy a kevésbé tehetős utasoknak se kelljen az utolsó fillérjüket ezer forintos túros batyura, pizzaszeletre és ásványvízre költeniük, a SkyCourtba beengedtek néhány gyorséttermi láncot is, ahol „kinti áron” mérik a hamburgert és a csirkeszárnyat.

Hetven tonnás tartópillérek

A SkyCourt 24000 négyzetméteres (több, mint három futballpályányi terület) csarnokát 14 darab, egyenként 70 méteres és 70 tonnás, íves acélpillér tartja. Az elemeket darabokra bontva szállították a repülőtérre, s éjszakánként szerelték össze a csarnok vázát. Az oszlopok burkolata szinte mindenhol fehér, ahogy az épület egészét is ez a tónus, valamint az üveg és az acél egyszerűsége hatja át.

Nyílt napok március 19–20-ig

Március 19-én két napra megnyitják a SkyCourt egész épületét a nagyközönség előtt. Ezen a hétvégén azok is bejárhatják az új terminált, akik nem utaznak, s útlevél sem lapul a zsebükben. A koncertekkel, divatbemutatókkal, a SkyCourt építését bemutató kiállítással színesített programok mellett ezen a hétvégén már nyitva lesznek a duty free üzletek is, ahol mindenki bevásárolhat a leghíresebb világmárkák termékeiből.

 


[enews_gallery id='498164']

SkyCourt repülőtér biztonság
Kapcsolódó cikkek