Cégvilág

Bérestől a Vodafone-ig - Íme, a kedvenc cégeink

A legjobb hírnévvel rendelkező hazai távközlési cég a Vodafone, az elektronika területén pedig a komáromi Nokia megítélése a legjobb. Az egészséggazdaság szektorban kimagaslik a Béres, míg a bankok és biztosítók mezőnyében a CIB került a ranglista élére – derül ki a B&P Braun & Partners Reputation Rating kutatásából.

A tanácsadó cég idén először nem a legnagyobb hazai vállalatokat kutatta, hanem iparágakra vonatkozó reputációs kutatást készített. Az IT és telekommunikáció, az elektronika, az egészséggazdaság, valamint a pénzügyi szektor legnagyobb 10 (a pénzügyi szektor esetében 12) vállalatát górcső alá vevő kutatás során többek között az is kiderült, hogy felértékelődött a vállalati kommunikáció hitelessége. Az adatfelvételre 2011. márciusában került sor.

A kutatás során egyértelművé vált, hogy az IT és telekommunikációs szektor vállalatainak reputációját elsősorban az általuk nyújtott szolgáltatás észlelt minősége befolyásolja – ez pedig egy sokszor szubjektív módon megítélt, apró hibákkal is komolyan károsítható terület. A legfontosabb dimenzió az Elismertség lett ezen a területen, míg a Leadership, azaz a vezetés a legkevésbé fontos. Az IT és telekommunikáció szektor reputációs rangsorának élén a Vodafone végzett, szorosan mögötte pedig az Ericsson Magyarország és a Magyar Telekom.

Aktív kommunikációjuknak és a több millió hazai előfizetőnek köszönhetően a három nagy mobilszolgáltató dominálja az iparágat – a szektoron belüli versenyük állása a következő: Vodafone (1.), Telekom (3.), Telenor (4.).

Az elektronika szektorban elsősorban nagy gyártó cégeket vizsgáltunk – ezek megítélése szempontjából kulcsfontosságú, hogy milyen munkaadói képet alakítanak ki magukról a köztudatban. Ezen a területen volt a legnagyobb különbség a vizsgált cégek megítélése között – ami részben annak is köszönhető, hogy kevésbé ismert, ún. bérgyártó vállalatok is szerepeltek a listán. A szektor legjobb reputációval bíró hazai vállalata a Nokia Komárom Kft. lett, a Philips Magyarország a második, a Sanyo Hungary pedig a harmadik helyen végzett.

Az elektronika komoly bizonytalansági tényezőknek kitett szektor. Itt azonnal megérezhetik a munkavállalók a válság hatásait, és még a japán környezeti katasztrófa is egyből találgatásokat indít el. Éppen ezért nem meglepő, hogy a Hitelesség lett a legfontosabb dimenzió itt, ami a megbízható, hiteles tájékoztatást is magában foglalja.

Az egészséggazdaság olyan összetett szektor, amelyik a hagyományos értelemben vett gyógyszercégek mellett az egészséges életmódra koncentráló élelmiszergyártókat is magában foglalja. A Béres végzett az első helyen, megelőzve a tavalyi Reputation Rating lista első helyezettjét, a Richtert, majd a legjobb élelmiszeripari cégként végzett Nestlé következik.

Nyilvánvalóan hatással volt a szektor cégeinek megítélésére az, hogy stabilan átvészelték a válság hatásait – jellemző, hogy itt volt a legmagasabb az iparági átlag. Az egészséggel foglalkozó cégekkel szemben megfogalmazódik az elvárás, hogy beszéljenek többet az egészségmegőrzésről, a megelőzésről, illetve több, tevékenységükhöz kapcsolódó társadalmi feladatot vállaljanak fel. Az iparág tevékenységéből adódóan bizalmatlansággal szemléljük ma ezeket a vállalatokat, ami miatt egyre nagyobb szerep jut az alternatív gyógymódoknak és hagyományos gyógyászati eljárásoknak is.

A bankok és biztosítók szektorában lett a legalacsonyabb az iparági átlag. Érthető, hiszen a pénzügyi válság hatására a pénzintézetek iránti bizalom rengett meg a legmélyebben. A szektorban a CIB Bank végzett az élen, az MKB Bank és az OTP Bank előtt. A legjobb biztosító a negyedik helyen végzett Allianz lett.

Érzelmi szempontból egyértelműen negatívan viszonyulunk a pénzügyi szektor vállalataihoz – derül ki a kutatásból. Ez többek között abból ered, hogy az ügyfélkapcsolatok terén nincs egyenrangúság, az ügyfelek kiszolgáltatottnak érzik magukat a pénzintézetekkel szemben. A biztosítók tekintetében az is fokozza a feszült viszonyt, hogy a biztosítási ügynökök rövid távú érdekei ellentétesek a biztosítottak hosszú távú elképzeléseivel. Ugyanakkor általános elismertségnek örvendenek a pénzintézetek társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos adományozási programjai.

Béres Vodafone hírnév Nestlé Richter CIB
Kapcsolódó cikkek