A szokásos nyári leállás után a jövő héttől termel újra a rácalmási Hankook-gyár, amely a nemrégiben befejezett bővítés eredményeként augusztusban mindkét üzemegységében 17-17 ezer gumiabroncsot készít naponta. A már 165 ezer négyzetméteren termelő, összesen 550 millió euróba került gyár minden év július utolsó hetében leáll, hogy elvégezhessék a karbantartást, az esetleges kisebb javításokat, átalakításokat, a gépek, berendezések ellenőrzését.
A dél-koreai márka egyetlen európai gyárának is köszönhető, hogy a Hankook eladásai a második negyedévben Oroszországban 96, Európában 50 százalékkal bővültek. Emellett Észak-Amerikában és az ázsiai csendes-óceáni térségben is jelentős, 36, illetve 44 százalékos volt a forgalombővülés a tavalyi év azonos időszakához képest.
Így nem is csoda, hogy a második negyedévi globális értékesítés az előző év azonos időszakához képest 21 százalékkal, 1580 milliárd dél-koreai vonra nőtt (1013,5 millió euró, 1457 dollár), mely a cég történetének eddigi legjobb negyedéves értékesítési eredménye. Üröm az örömben, hogy az üzemi eredmény egy év alatt 33,6 százalékkal, 71 millió euróra (102,1 dollár) csökkent.
A Hankook Tire mindazonáltal bízik abban, hogy teljesíteni tudja a jövőre vonatkozó célkitűzéseit, hiszen az új indonéziai és kínai üzemek beindulása is az eladások növekedését eredményezheti, különösen az észak-amerikai és a kínai piacon. A világcég hetedik gyárát Jáva szigetén építi. A 2007-ben még csupán 73 millió darab abroncs kibocsátására képes vállalat az idei 93 milliót követően 2014-re el kívánja érni az évi 100 millió darabos kapacitást. A 353 millió dollár értékű indonéziai beruházás során 60 hektáros területen négy üzem épül, ahol kezdetben évente körülbelül 6 millió gumiabroncs készülhet. A vállalat 2014-ig 1400 alkalmazottat vesz föl, majd négy év alatt megkétszerezi a létszámot. Az új leányvállalat Észak-Amerika és a Közel-Kelet mellett Délkelet-Ázsia fejlődő piacait látja el. Emellett megkezdte harmadik kínai termelőegysége építését. A 954 millió dolláros beruházás eredményeként felépülő gyár már másfél év múlva megkezdi a munkát, de a rácalmásihoz hasonló 11,5 millió darabos kapacitást csak négy év múlva éri el.
Más márkák is hatalmas beruházásokba kezdtek. Az orosz autógyártás fellegvárának számító nyugat-oroszországi Kalugában létesít abroncsgyárat a Continental. A 320 millió euróba kerülő, 400 embernek munkát adó üzem várhatóan 2013-ban kezdi meg működését, és évente négymillió abroncsot fog gyártani. Kaluga az utóbbi években az egyik legjelentősebb orosz autóipari központok lett, ahol egyebek mellett a Volkswagen, a Peugeot Citroën, a Mitsubishi, a Volvo Trucks és a Magna International autóipari beszállító üzemeltet gyárakat. Tavaly a térségben 115 ezer járművet állítottak elő.
A Pirelli Tyre a tervek szerint novemberre ellenőrző részesedést szerez a korábbi Amtel Tire-gyárban, Kirovban. Az olasz cég 285 millió dollárt szán arra, hogy 2014-ig a gyár jelenlegi mintegy 430 millió dolláros éves árbevételét modernizálás és kapacitásbővítés révén három év múlva 715 millió dollárra tornássza föl.
A japán Bridgestone 135 millió dollárt különített el arra, hogy a mai 22 500-ról 30 ezer abroncsra növelje dél-karolinai gyára napi kapacitását. Így az 1130 fős gyárban 120 új munkahely jön létre. A Toyo pedig 21,5 millió dollárért megvásárolta a kínai Shandong Silverstone Luhe Rubber & Tyre 75 százalékát. A kínai vásárlók és gyártók egyaránt kívánatosak a világ legnagyobb abroncsgyártói számára, bár az Egyesült Államokban évek óta dömpingváddal illetik a kínai termékeket.
Most viszont azt jelentették be, hogy a jövő hónapban egy importőr vállalat visszahív 51 ezer darab Kínában, a Shandong által gyártott Negotiator abroncsot, mert azok a hatóság szerint felhólyagosodhatnak és túlmelegedhetnek, ez pedig végzetes balesetet okozhat az amerikai Nemzeti Autópálya-biztonsági Hivatal, az NHTSA szerint.
A befektetések és a gyártókapacitás növekedése mellett az árak is emelkednek. A Continental – a régióktól és a terméktípustól függően – a haszonjárműgumikra 6-8 százalékos áremelést helyezett kilátásba augusztus elsejétől. A Pirelli pedig szeptember elsejétől 6 százalékkal emeli árait Európában.
A japán Bridgestone és a tulajdonában lévő amerikai Firestone abroncsok árai átlagosan 11 százalékkal emelkednek a jövő héttől az Egyesült Államokban és Kanadában. A világcég Japánt sem hagyja ki: szeptemberben átlagosan tizedével adja drágábban új busz- és teherautó-abroncsait, míg az újrafutózottak ára 5 százalékkal emelkedik. A gyártók nem csupán a nyersanyagok drágulása, hanem az energiaárak, valamint a szállítási költségek folyamatos növekedése miatt kényszerülnek a szállítói árak emelésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.