Az optimizmusukat arra alapozhatják a hazai piac szereplői, hogy az idei első fél évben mintegy háromszorosára nőtt az árukereső, ár- és áruház-összehasonlító oldalak látogatottsága – emelte ki Rácz István, az Árukereső.hu marketingigazgatója.
A téma apropóját adja, hogy az online üzletben érintett két társaság tegnap mutatta be a magyarországi webáruházakról készített közös felmérését. A stílusosan online kutatás keretében közel négyszáz e-kereskedő vállalkozás válaszait dolgozták fel.
Egyebek mellett arról kérdezték őket, hogyan alakult 2009 óta a forgalmuk, illetve milyen fejlesztéseket hajtottak végre a webshopokban, ahol a vevők egyébként leginkább órát, ékszert, kozmetikai termékeket, könyvet, háztartási eszközt, élelmiszert, ruházatot, játékot vásárolnak. A leggyakoribb fizetési mód azonban Magyarországon még mindig az offline, vagyis az áru ellenértékét készpénzben adjuk át a futárnak.
A felmérés szerint tavaly a webáruházak közel negyede volt képes több mint 50 százalékkal növelni a forgalmát, 30 százalékuké viszont inkább stagnált. Mindössze pár százalékuk tapasztalta a kereslet 10-30 százalékos csökkenését. A hazai webáruházakról viszont elmondható, hogy igazából csak a harmaduk foglalkozik komolyabban az e-kereskedelemmel, illetve az alig 10 százalékot kitevő nagyok adják a teljes forgalom legalább háromnegyedét.
A napi átlagos látogatószám is csak az áruházak 10 százalékánál haladja meg az ezret, a többség legfeljebb száz megkeresést regisztrálhat. A legnagyobb napi látogatószámot egyébként a négy-öt évnél régebben piacon lévő áruházak regisztrálják – húzza alá Zajdó Csaba.
Hozzáteszi: figyelemre méltó összefüggés ugyanakkor, hogy minél többet költ az üzemeltető a webáruháza korszerűsítésére, annál nagyobb forgalombővüléssel számolhat. A kutatás szerint ahol fejlesztettek, ott minimum 11 százalékkal több bevételt könyvelhettek el, ott pedig, ahol komolyabban hozzányúltak a rendszerhez, netán le is cserélték a régi felületet, akár 27 százalékkal is nagyobb lehetett a forgalom.
A magyarországi webáruházak egyre nagyobb hányadában mérik ma már az úgynevezett konverziós rátát, amely azt mutatja, hogy száz látogatóból hányan jutnak el az adott felületen a tényleges vásárlásig. Ez a mutató fontos a különféle marketingkampányok hatékonyságának a méréséhez is. A felmérés szerint azon webshopok körében, ahol mérik ezt a mutatót, nagyjából az 50 százaléknál 0 és 1 között mozog ez az érték. Ez azt jelenti, hogy száz látogatóból legfeljebb egy vásárol, de az is lehet, hogy csak minden kétszázadikból vagy háromszázadikból lesz vevő. Magyarországon az 1,0-1,5 körüli konverziós ráta már jónak számít.
Az online kereskedelem viszonylag új területének számítanak a közösségi, közkeletű nevükön a kuponos vásárlások. Ebben a szegmensben, különösen az idén gomba módra szaporodnak a piaci szereplők. A felmérés készítői azonban úgy látják, hogy egy-két éven belül már a konszolidáció is lezajlik ezen a piacon, amely szerintük három-négy szereplőnél többet nem tud majd eltartani.