Cégvilág

Sofőröstül vitték a kamiont - Beindult a réztolvajlás Németországban

Egyre nagyobb méreteket ölt Németországban a színesfémtolvajlás. A lopásoktól elsősorban a német államvasút szenved.

Csupán a német vasútnál (Deutsche Bahn - DB) tavaly kereken 4500-szor fordult elő színesfémtolvajlás, a növekedés 40 százalékos az előző évhez viszonyítva - írja a Handelsblatt. A lopások idén is folytatódtak: ez év első négy hónapjában a DB berlini központja 1000 ilyen bűntettet regisztrált.

Ralf Schmitz, a német fémkereskedők szövetségének főtitkára szerint a magas árak nagy csábítást jelentenek. Hetente legalább egyszer érkezik bejelentés lopásról valamelyik tagvállalat részéről. "Néhány vállalatnál akár 5-6 tonna fém tűnik el" minden ellenőrzés ellenére. Sőt, legutóbb egy egész teherautónyi rakomány tűnt el útban Spanyolországból Németországba, a pótkocsival és a gépkocsivezetővel együtt. Az iparági szövetség ugyan azonosítóval ellátott rezet használ, de a tolvajokat ez sem akadályozza meg, csakúgy, mint a több vállalat által használt videó megfigyelő rendszer. A német vasút által használt, csak UV-fényben látható jelölések segítségével a nyomozók követhetik a fém mozgását. Eszerint a nagy mennyiségeket zsákmányoló tolvajok a szállítmányokat szinte kivétel nélkül Lengyelországba és Oroszországba viszik.

A gazdasági lap szerint a nyersanyagárak emelkedése ösztönzőleg hat a bűnözőkre. Jelenleg egy tonna vörösréz több mint 9 900 dollárba kerül, ugyanannyiba, mint legutóbb négy hónappal ezelőtt. Az ipari fém iránti kereslet az elemzők szerint magas marad. Az AME csoport ágazati információs szolgálat szerint világszerte 13,4 millió tonnát használnak fel áramkábelek és csővezetékek gyártásához.

A kínálatot pedig csökkenti a chilei rézbányában tartó sztrájk. A világ legnagyobb vörösrézbányájában, a chilei Escondidában a két hete tartó sztrájk miatt bizonytalan időre leállt a kitermelés. A 2300 dolgozó a profit megosztását és magasabb bónuszfizetést követel. A bánya többségi tulajdonosa, az ausztráliai BHP Billiton már július végén közölte, hogy rajta kívül álló okokból nem tudja teljesíteni szállítási kötelezettségeit. Ez egyúttal azt jelenti, hogy ok nélkül elbocsáthatja a munkásokat, vagy sztrájktörőket is beszervezhet. A BHP közlése szerint a sztrájk eddig 180 millió dollárjába került és 18 ezer tonnával csökkentette a kitermelést.

vasút lopás réz tolvajlás színesfém tolvaj
Kapcsolódó cikkek