– Milyen főbb piaci tényezők határozták meg tavaly és ez évben a háztartási vegyi áruk kereskedelmét?
– A pénzügyi válság ebben a szektorban is éreztette hatását, azonban korántsem olyan mértékben, mint más iparágakban. A magyar fogyasztók meglehetősen árérzékenyek, de a válság ebben a szektorban nem összpiaci csökkenést, hanem átrendeződést okozott. Volt olyan speciális célú termék, amelynek az eladása növekedett, ugyanakkor más speciális kategória forgalma csökkent; azonos terméktípusokon belül is volt átrendeződés, azonban összességében a háztartás-vegyipari piac egyelőre rugalmatlanul reagált a külső piaci tényezőkre.

– Lezajlott-e bármiféle tisztulási folyamat a piacon?
– Inkább átrendeződésről beszélhetünk. Bár az összpiac az utóbbi években nem változott jelentősen, strukturális átrendeződés történt. Ezt a válság valamelyest felgyorsította, de nehéz egyértelmű tendenciákról beszélni, mivel a különböző termékkategóriákban ugyanazon folyamat éppen ellenkezőleg zajlott.

– Melyek voltak a meghatározó szabályozási változások?
– Számos európai jogszabályváltozás történt az elmúlt években, több minket is érintő vegyipari kötelezettség lépett életbe (pl. REACH). Ezek inkább az iparág belső életében voltak fontosak, hatásuk a piacokon nem volt észrevehető. 2015-ben lesz egy komolyabb váltás a fogyasztói tájékoztatásban (GHS európai rendelet), amely a vegyipari termékek címkézésének világszintű összhangba hozatalát célozza meg. Jelenleg az tárgyalja az európai szintű foszfátkorlátozást is, amelyet a hazai piac már most is javarészt teljesít.
Időközben számos önkéntes iparági projekt is lezajlott, mint pél-dául a mosóporok kompaktálása, illetve a „Cleanright” honlapé (hu.cleanright.eu), amely a háztartás-vegyipari termékekkel kapcsolatos tudatos vásárlást és felhasználást népszerűsíti.

– Mennyire felkészültek a hazai társaságok a változó címkézési szabályozásra?
– Általában a jogszabályok elég időt hagynak az új címkézési kötelezettségek betartására, így a címkék követik a változásokat. Jelenleg elég nagy kihívás ez, mert sok módosítást kell egyszerre eszközölni, ráadásul önkéntes ipari jelöléseket is bevezettek.
A háztartás-vegyipari termékek címkéje mindig tartalmaz óvatosságra és felhasználásra vonatkozó figyelmeztetéseket is, ezért a pontos címke elkészítése a gyártók számára elsőrendű feladat.

– Mennyire érzékelhető az ország belső fogyasztásának visszaesése az iparágban?
– Kevésbé, mivel olyan mindennapokban használatos termékekről beszélünk, amelyek költsége az összháztartásban nem számít túlzóan nagynak, ezért jelentős összegeket spórolni sem lehet rajtuk.

– Mire számítanak egyéves időtávlatban?
– Minden távlati becslés a
hazai belső fogyasztástól és a jövedelemviszonyok alakulásától függ. Amennyiben ez jelentősen nem változik, akkor vélhetően az iparág sem mozdul el nagyon jelenlegi helyzetéből.