BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Húsz évet esik vissza a gyógyszerkassza

tény Az egészségügy vastagon kiveszi részét a makrogazdasági egyensúly javításából

Az elkövetkező időszak egyik kiemelkedő fontosságú – társadalom-, ipar-, egészség- és gyógyszer-politikai – kérdése valószínűleg a Széll Kálmán-tervben megfogalmazott gyógyszerkasszát érintő döntésekkel lesz kapcsolatos. A terv szerint 2012–13-ban 120 milliárd forinttal faragják le a gyógyszertámogatás büdzséjének összegét.

A tervtől remélt 900 milliárdos költségvetési megtakarítás 13 százalékát a gyógyszerkassza csökkentése teszi ki, ez a jelenlegi gyógyszertámogatást közel egyharmaddal mérsékli. Az államháztartás méretének csökkentése, a költségvetési hiány korlátok között tartása indokolhatja ezt a rendkívül drasztikus beavatkozást. Az interakció mértéke azonban rendkívül szokatlan, mert az EU-ban egy év alatt ilyen hatalmas gyógyszertámogatás-csökkentést még sehol sem hajtottak végre. A következőkben néhány magyarázó tényezőt és várható hatást szeretnék bemutatni.

Az egészségügy és a gyógyszervertikum már „hozzászokott” ahhoz a technikához, hogy a makrogazdasági egyensúly

javításából vastagon kiveszi részét (az 1995-ös Bokros-csomag, a 2006-os konvergenciaprogram és a 2012-es Széll Kálmán-terv jó példa erre). A magyar gyógyszer-támogatási rendszer kialakulása és mozgása nem jól kifundált, megalapozott elemzéseken alapuló technikák alkalmazásával valósult meg, hanem a makrogazdaságtanból jól ismert „stop and go” fogalmával hozható kapcsolatba. Amikor a gazdaság eredményei jól alakultak, akkor a „lovak könnyebben futottak”, a gyógyszer-támogatási keretek lazábban mozogtak, illetve emelkedtek. A gazdasági egyensúly elérését szolgáló eszközök közül a gyengébb hátszél esetén pedig a kemény visszafogás, a „bárddal való” közlekedés sem hiányzott a döntéshozók eszköztárából.

2007-ben 89 milliárd forinttal csökkent a gyógyszertámogatás, az elkövetkező két évben pedig 120 milliárddal. A gyógyszertámogatás rendszerének ilyen durva „rángatása” nem az optimumra való törekvés legbiztosabb módszere. A magyar gyógyszer-támogatási rendszer alapjainak, módszereinek kiszámíthatósága, elméleti megalapozottsága és stabilitása nem alakult ki az elmúlt 20 évben.

A gyógyszer-támogatási rendszer keresleti oldalának paraméterei ismertek, viszonylag objektívek és ebből következőleg meghatározó erejűek. A születéskor várható élettartam, a mortalitás és a morbiditási mutatók vonatkozásában az Európai Unió sereghajtói közé tartozik Magyarország. A népegészségügyi szempontból fontos területek (dohányzás, alkoholfogyasztás, túlsúly, életmódgondok stb.) óriási nyomást jelentenek az egészségügyi rendszerre. Tehát a fenti tényezők mindegyike a gyógyszertámogatás iránti keresletet alapvetően befolyásolja és határozza meg.

A gyógyszertámogatás kínálati oldala, amelynek a segítségével a rendszer társadalmi szinten megszervezhető és működtethető, már nem ennyire pontosan meghatározható Magyarországon. A gyógyszertámogatás forrásainak pontos megtervezése kifinomult pénzügyi/fiskális és statisztikai technikákat igényelne. Jelenleg ennek jelei helyett inkább az esetlegesség, az improvizáció sajátosságai figyelhetők meg.

Az OECD legfrissebb, gyógyszerkiadásokat bemutató elemzése alapján megállapítható, hogy a magyar gyógyszerkiadás nem minősíthető magasnak, az OECD-országok átlaga körül alakul, mértéke 454 dollár. Az egy főre jutó gyógyszerkiadások nagyságát a lakosság egészségi állapota és a gazdaság fejlettsége határozza meg.

A magyarországi gyógyszertámogatás megítélése nagyon sok közpolitikai és politikai vitát okozott az elmúlt években. A nominális átlagos, éves növekedési ütem 11,3 százalék, míg a reálnövekedés (inflációval korrigált) egy százalék volt. Ha a Széll Kálmán-terv várható csökkentését is figyelembe vesszük, akkor a 2013-as gyógyszerkiadások az 1994-es év szintjére esnek viszsza. Az elmúlt 15 évben a gyógyszerkiadások alakulása (változatlan áron mérve) viszonylagos stabilitást, állandóságot mutatott, amely trend megváltozni látszik 2012–13-ban.

A gyógyszervertikum meghatározó szereplője a gyógyszeripar, amely a gyógyítás alapját szolgáló terápiák egy részét biztosítja. Az elmúlt évtizedek sikeres kutatás-fejlesztési tevékenységének köszönhetően számos területen áttörést értek el a betegek gyógyításában. Magyarországon a gyógyszeripar a legsikeresebb ágazatok közé tartozott az elmúlt évtizedekben. Valószínűleg ez indokolhatta a döntéshozók azon kísérletét, amely alapján a gyógyszeripar volt a szektorális különadók vitatott közgazdasági módszerének a mintaterepe.

Az elmúlt hét évben először szerződés, 2007-től pedig törvény alapján az ágazat 180 milliárd forint különadót fizetett be. A 2011-ben várható 55 milliárddal pedig jelentősen, 200 milliárd fölé emelkedik a befizetett, nem rendszeres adók nagysága. A különadó mértéke a termelői árra vetítve pedig meghaladja a 9 százalékot. Módfelett kérdéses, hogy közgazdaságilag indokolt-e az ilyen magas különadók fenntartása, sőt növelése. A várható ipari reakciók (elbocsátások, a k+f csökkentése, a klinikai vizsgálatok rendszerének újragondolása) könnyen eliminálhatják a Széll Kálmán-tervben meghatározott megtakarításokat.

A gyógyszerlánc leggyengébb része Magyarországon a gyógyszer-kereskedelem. A Széll Kálmán-terv várható döntései mind a nagykereskedelem, mind a patikák helyzetét jelentősen rontani fogják. Mind a két terület árrésgondokkal küzd, azok mértéke európai mércével mérve a legalacsonyabbak közé tartozik, a patikák árrése 1994 óta folyamatosan csökken. A gyógyszer-kiskereskedelemben a finanszírozást jelentős mértékben a nagykereskedelem vállalja, miközben a kórházi és patikai kinnlevőségek több 10 milliárdra rúgnak.

A patikák alapításának megkönnyítése (a patikaliberalizáció) pedig magával hozta a veszteséges gyógyszertárak számának 500-zal való emelkedését, az eddig ismeretlen csődök megjelenését. Jövőre e szektorban 10 milliárdos nagyságú árréscsökkenéssel kalkulálhatunk, s ez óriási gondok forrása lehet. Úgy tűnik, a magyar gyógyszerpiac patikaeltartó képessége kevesebb 2500 patikánál.

A Széll Kálmán-terv eddig még nem ismert döntései a gyógyszertámogatás kiszámíthatóságát biztosan csökkentik, a meghatározó gyógyszerpiaci szereplők (gyártók, kereskedők) piaci pozíciói, jövedelmezőségük (?) jelentősen megváltozik, és óriási ipar-, egészség-, gyógyszer- és társadalompolitikai veszélyeket hordoz magában.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.