Cégvilág

Irán ismét szívesen vásárolna magyar buszokat

Mezőgazdasági, textilipari, megújuló energiai, gépipari, járműipari, egészségügyi, va-lamint oktatási megállapodások is formálódtak a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) magyar–arab tagozata és ottani kamarai partnere által szervezett minapi iráni tárgyalásokon.

Kizárólag olyan témák kerültek terítékre a hat magyar cég és közel ötven ottani partnerük egyeztetésein, valamint a mezőgazdasági és
a környezetvédelmi minisztériumban, a kereskedelmi minisztériumi államtitkárral és a mérnökszövetséggel folytatott megbeszéléseken, amelyekre nem vonatkozik a perzsa államot a nukleáris fejlesztései miatt sújtó embargó.

„Iránban – ahol számon tartják, hogy a magyarországi jászok a rokonaik – még erősen él a nosztalgia a magyar termékek iránt. Emlegetik például a Tungsram termékeit, és továbbra is nagyon szeretnének magyar buszokat venni” – tájékoztatta a Világgazdaságot Miklóssy Ferenc, az MKIK alelnöke, egyben a tagozat elnöke. A 12 millió lakosú Teherán tömegközlekedése katasztrofális, ahogyan a magyar–iráni gazdasági kapcsolatok szintje is. A nyolcvanas években Irán egyedül magyar agrártermékből 400 millió dollárnyit vásárolt, most viszont az évi 18 milliárd dolláros teljes behozatalából csak 10-15 millió eurónyit képviselünk.

A helyzet azonban változhat. A tárgyalásokon az irániak
komoly érdeklődést mutattak például a győri Mirim gyorsházépítése, a Ganz darui, a Hajdúsági Iparművek üvegházfűtésnél használadó napelem-technológiája, a debreceni Dispomedicor állatgyógyászati készítményei és eszközei iránt. Utóbbiak gyártására közös, helyi gyárat építenének. A Halászati Kutatótól halivadékokat vesznek. Nyitottak egészségügyi, környezetvédelmi és mezőgazdasági beruházásokra is.

Persze más országokkal is együttműködnek: a tárgyaló partnerektől származó információ szerint egy amerikai cég tervei alapján 85 ezer hektáros mintafarmot alakítanak ki, s hozzá feldolgozási technológiákat telepítenek. Szívesen látnának magyar cégeket élelmiszer-ipari feldolgozók korszerűsítésében.

Jelenleg közel 3000 iráni diák tanul Magyarországon. Iráni részről szeretnék, ha e szám nőhetne, s ha a diákok felsőfokú mezőgazdasági képzésben is részt vehetnének. Irán még az embargó idején is napi mintegy 4 millió hordó olajat termel, vagyis van miből kifizetnie az általa igényelt termékeket. Igaz, az embargó miatt csak megkötések és ellenőrzés mellett utalhat. Szigorúak az irániakra vonatkozó vízumszabályok is, amelyek megnehezítik a Magyarországra készülő agrárküldöttség dolgát is. „A felsorolt projektek tető alá hozása hosszú időt igényel, de hozzá kell látnunk, hogy készen legyünk az embargó – remélhetőleg mielőbbi – feloldása idejére” – közölte Miklóssy Ferenc, ismét hangsúlyozva, hogy e projektek amúgy is embargón kívüli területekre vonatkoznak.

MKIK állatgyógyászat embargó Tungsram busz Irán
Kapcsolódó cikkek