A BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kara 16 pontban összegezte a hazai vasút helyzetére és jövőjére vonatkozó javaslatait, a tanulmányt a MÁV megbízásából készítette el. A dokumentum ajánlásokat tesz mind a pályahálózat, mind a gördülő állomány fejlesztésére, karbantartására és beruházásaira, éppúgy, mint a menetrend kialakítására.

Több megállapítás foglalkozik az átterelő hatást kiváltó szabályozási mechanizmusok lehetséges hozadékával. Zobory István, a tanulmány témavezetője prezentációjában a vasút fejlesztésének kívánatos irányaira nézve kiemelte a villamos vontatás előnyével járó energiahatékonyság fontosságát, a járműpark homogenizálását és a motorvonatok műszaki, technikai és energetikai előnyeit. „Különösen igaz ez Magyarországon, ahol az előváros csekély állomástávolságaira kedvező menetidőt csak dinamikus gyorsító képességet és rugalmas szerelvényhosszt biztosító, könnyen megbontható motorkocsikkal biztosítható gazdaságosan” - jelentette ki, a MÁV közleménye alapján.

„Minden összetevőt a kívánt eljutási időhöz, valamint a menetrend köré kell felépíteni, tehát az alépítmény, a felépítmény, a vágányok, a gördülő állomány, a biztosítóberendezések, a felsővezeték, az energia, a teljes infrastruktúra, sőt az emberi állomány is egy szerves egységet kell alkosson, melyről csak így egészében érdemes gondolkodni” – fejtette ki Zobory István, aki a pályák állapotával kapcsolatban, azok halaszthatatlan felújítását sürgette; nem pontszerűen, hanem egész vonalak átfogó rekonstrukciójaként, amelynek során a mellékvonalakról sem szabad elfeledkezni.

Jó fejlesztési alapként szolgál az európai átlagnál sűrűbb pályahálózat és Magyarország kedvező geopolitikai helyzete – mindez jó alapot szolgáltathat a hazai vasút fejlesztését illetően.

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgató az elhangzottak kapcsán kiemelte, hogy az ajánlások nagyobbrészt találkoznak a MÁV csoport fejlesztési törekvéseivel. „Jelenleg a legnagyobb problémát a lassújelek okozzák, amelyek ütemes felszámolása kulcsfontosságú a versenyképes utasvonzás érdekében. Tekintettel arra, hogy erre jelenleg nem vehető igénybe EU-forrás, vállalkozói finanszírozás keretében oldható meg, amit abból az elérhető energiamegtakarításból lehet finanszírozni, amely a fékezéseket követő gyorsítások elmaradásával érhető el – nem beszélve a járművek csekélyebb szerviz igényéről. Ezt a megközelítés érvényes a modern biztosítóberendezések telepítésre is, amelyet visszaigazolt a dél-balatoni Központi Forgalomirányító megvalósítása” – mondta Szarvas Ferenc.

Az elnök-vezérigazgató szerint a komplex pályafelújításokra jó példa a 120a vonal átfogó rekonstrukciója, amelynek keretében a teljes pálya-, valamint az állomási környezet egyszerre újul meg 2012-ben. E az ajánlásokban olvasható megközelítés gyakorlatba ültetését jelenti.
A  MÁV vezetése a tervezett jármű megújítás során kiemelt szempontként kezeli az eszközök teljes élettartam költségét, amelyen belül az energiahatékonyság meghatározó elemként jelenik meg.