BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Költségátvilágításra készül a MEH

A Magyar Energia Hivatal hamarosan átvilágítja a Mavir és a villamosenergia- elosztók költségeit, hogy kiderüljön, kiadásaik mely elemei téríttethetők meg a 2013-as tarifákban, és melyek nem. A GKI szakértője szerint jelentősen meg kellene emelni a tarifákat.

A Magyar Energia Hivatal (MEH) fel kívánja mérni, hogy milyen költséggel dolgoznak a villamos energia szállításában érintett hazai vállalatok. Az átvilágítás során egyértelműen el kívánja különíteni a tevékenység ellátásához szükséges kiadásokat azoktól, amelyeknek a felmerülése nem volt törvényszerű. Ez alapján határozható meg, hogy milyen költségek ismerhetők el 2013. január 1-jétől az áram szállításához köthető tarifákban. Az átvilágítást a villamos energiáról szóló törvény alapján négyévente kell elvégezni, az árak évente változnak.

A vizsgálódás egyik célpontja az MVM Mavir Zrt. A villamosenergiarendszerirányító a négy évvel ezelőtti átvilágítás során nem tudta a szándékai szerinti összes költségelemet érvényesíteni a díjaiban. A MEH-hel folytatott egyezkedésben alulmaradt bizonyos bérek és tanácsadói díjak elfogadtatása kapcsán, a hivatal a Mavir számításainál alacsonyabbra értékelte a vállalati értéket is, és az amortizáció egészét sem ismerte el.

A költség-felülvizsgálat kiterjed a villamosenergia-szállítókra, -elosztókra, s arra is, milyen transzferárakat alkalmaznak e cégek és az egyetemes áramszolgáltatók. Az országban a MEH adatai szerint 2010-ben 160,9 ezer kilométer hosszú volt a nagy-, közép- és kisfeszültségű vezetékek együttes nyomvonala, az elosztó társaságok abban az évben 78,3 milliárd forintnyi fejlesztési beruházást zártak le, a Mavir fő fejlesztései 26,5 milliárd forintot tettek ki.

„Annak alapján, hogy a villamosenergia-szállítás egységköltségei tavaly több okból is nőttek, 2013-tól jelentős tarifaemelés lenne indokolt a rendszerirányításban és az elosztásban” – mondta Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. A legfontosabb, hogy tavaly mintegy 7 százalékkal csökkent szabályozott piaci, azaz a lakossági áramigény, tehát emiatt kisebb forgalmon kell elosztani a hálózatok fenntartásának, fejlesztésének költségeit, és érvényesíteni kellene a tavalyi és majd az idei infláció hatását is. Persze minden rendszerben vannak tartalékok, de Hegedűs Miklós szerint ebből az elosztó cégek lassan kifogynak, hiszen tavaly a válságadó hatásai miatt alig fordíthattak pénzt újabb megtakarításokat ígérő fejlesztésekre. Az sem jó út, ha a további racionalizálás útja az elbocsátás, hiszen ezzel nő munkanélküliség.

A szakember úgy véli, a díjakról nem gazdasági érvek, hanem politikaiak fognak dönteni, hiszen a kormány meghirdetett célja, hogy az áram- és a gázfelhasználás lakossági költségei az infláció körüli mértékben nőhetnek. Ha viszont az elosztó cégek nem emelhetnek, nem kizárt, hogy megnövekedett költségeiket másik nagy vásárlói csoportjukon, a piaci felhasználókon próbálják meg érvényesíteni.

„A most indítandó költség-felülvizsgálat tehát csak fügefalevél: az eredménye nem lesz nyilvános, és akármit is hoz majd ki a MEH, a döntést nem a hivatal, hanem a szakminiszter fogja meghozni olyan gumiszabályok alapján, amelyek mindig a rövid távú politikai szempontok szerint értelmezhetők” – jelentette ki lapunknak a kutató.

Osztalékfizetés

Az Elmű közgyűlése a társaság tavalyi eredménykimutatását 11,478 milliárd forint adózott nyereséggel fogadta el. Az adózott eredményből 10,326 milliárd forintot fizetnek ki osztalékként, a fennmaradó 1,152 milliárd mérleg szerinti eredmény az eredménytartalékba kerül – jelenti az MTI. Az Émász adózott eredménye 6,644 milliárd forint, ebből 4,271 milliárd az osztalék és 2,373 milliárd kerül az eredménytartalékba.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.