A magyar légiközlekedés mélyrepülése tegnap este folytatódott: a Budapest Airport, amelynek csak a Malév-csődje napján 4,2 milliárd forint számlája ragadt benn, kénytelen volt legalább 5 évre bezárni a repülőtér egyes terminálját. Az utolsó fogadott repülőgép Stuttgartból érkezett. „Mi voltunk az első diszkont légitársaság, amely a szűkös, öregedő 1-es terminálról indított járatot 2003. május 22-én Kölnbe. A magyar légiközlekedés egy fejezete lezárul, mi pedig a terminál 2-re költözünk, amely sok új lehetőséget biztosít utasaink számára” – mondta Heinz Joachim Schöttes, a Germanwings alelnöke. A kölni székhelyű fapados légitársaságon kívül az easyJet és a WizzAir sem árulta el azonban, hogy milyen szerződést kötöttek a Budapest Airporttal (BA) a 2-es terminál használatáról. Az biztos, hogy jóval drágább az egyesnél, de úgy tudjuk: a BA megpróbált nagyon kedvező csomagokat kialakítani az átköltözésre kötelezett cégeknek. „A működési költségeink növekedése elkerülhetetlenül hatással van a budapesti járatok nyereségességére” – közölte az easyJet. A fapadosok közötti árverseny miatt azonban nem valószínű, hogy a költözés végül drágább repülőjegyeket eredményezne. „Minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy újabb légitársaságok jöjjenek Budapestre, és hogy újabb járatok nyíljanak a magyar fővárosból. Hosszas tárgyalások után valamennyi diszkont légitársasággal felbontottuk a régi szerződésünket, az újak tartalmáról azonban még korai beszélni” – mondta lapunk kérdésére Kam Jandu, a BA légiközlekedési igazgatója. Megemlítette, hogy még mindig vannak olyan regionális útvonalak, amelyekre lehetne Budapestről repülni. Így például az utóbbi időben egy romániai légitársaságnak nem sikerült működési engedélyt kapnia, bár készen állna akár holnaptól beindítani járatait a magyar fővárosból.
„Itthon négy hónappal a Malév csődje után még mindig nincs kijelölt légitársaság, amely átvehetné a nemzeti légitársaság útvonalait olyan fontos irányokba, mint Moszkva, Kijev, Tel Aviv vagy Isztambul. Csak emiatt mintegy kétszázezer főnyi utast veszít Budapest és az idegenforgalom az idei évben” – mondta Hardy Mihály, a BA kommunikációs vezetője. Hozzátette: az egyes terminál műemlék épületét lezárják és kordonnal veszik körbe. A légügyi hatóság már megkezdte a Malév repülési jogainak kiosztását. „Jelenleg négy kihasználatlan korlátozott légiközlekedési jog került közzétételre, melyek az alábbi országok és Magyarország közötti megállapodások alapján állnak fenn: Izrael, Moldova, Vietnam, Tunézia. Összességében véve onnan kezdve, hogy egy kérelem benyújtásra kerül, mindösszesen körülbelül 90 napon belül kell döntést hozni” – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Közlekedési Hatóság. A benyújtott kérelmek értékelése során gazdasági elemzést végeznek, a korlátozott légiközlekedési jogok használatára pedig annak a kérelmezőnek adnak felhatalmazást, amelynek ajánlata a legkedvezőbbnek bizonyul. Vizsgálják a szolgáltatás minőségét is.
Túlzsúfolt lehet a reptér
Az egyes terminál bezárása miatt tegnap autós demonstrációt tartottak a repülőtéri dolgozók a terminál előtti főútvonalon. „A Malév csődje óta eltelt negyedévben minden cégnél drámaian romlott a helyzet. A dolgozók létbizonytalansága, a több ezer családot érintő elbocsátások mellett a légiközlekedés színvonalának csökkenése is óriási probléma” – közölte a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet. Szerintük a terminál bezárása egyrészt szimbolikus veszteség, de a felújítására költött milliárdokat is értelmetlenné teszi. A 2. terminál pedig várhatóan túlzsúfolttá válik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.