BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végjáték a repülőtéren

Már csak öt napig tart az izgatott jövés-menés a budapesti reptér 1-es terminálján. A Budapest Airport egyre több veszteséget termel a Malév csődje miatt.

Egyelőre semmi látható nyoma nincs annak a budapesti reptér 1-es terminálján, hogy május 29-én legalább 5 évre lakat kerül az épületre és a fapados légitársaságok átköltöznek a 2-es terminálra. Az utolsó induló gép a WizzAir Bariba tartó járata lesz kedd este, az utolsó landoló pedig a Germanwings Stuttgartból érkező gépe lesz. „Kedden leszünk utoljára nyitva, 34 embert kell elküldenem. A kettesen nincsen hely, nem tudunk átköltözni” – mondta lapunknak az egyik kávézó bérlője. Az egyes terminálon boltot üzemeltető vállalkozók döntő többségének azonban a kettesen is van kereskedelmi érdekeltsége, így ezek a vállalkozások jól járnak a fapados forgalom átköltöztetésével.

Az információs kijelzőkön egyelőre a megszokott nevek szerepelnek (az easyJet, a Germanwings, a Jet2.com, a Norwegian és a Wizz Air járatai), de kedden este a digitális táblák dugóját is kihúzzák a konnektorból. Szerdán már mindenki a repülőtér 2B termináljáról indulhat. Az érkezés helye továbbra is a kiindulási ponttól függ: a schengeni övezet országaiból a 2A, más zónákból pedig a 2B terminálra érkeznek az utasok. Két hétig a két terminál között ingyenes buszok szállítják azokat, akik még az egyesről utaztak el, de a kettesre érkeznek, ám az autójukat például az egyesen hagyták.

„Megtört a Budapest Airport (BA) fejlődésének lendülete a Malév csődjével, az utasok száma 13 százalékkal csökken az idén, mintegy 100 millió eurós fejlesztést el kellett halasztani, és a cég regionális versenypozícióját tovább gyengíti, hogy a kormányzat nem döntött a Malév repülési jogairól, a társaságot pedig a telekadó sújtja” – fogalmazott Jost Lammers, a BA vezérigazgatója. A Malév 4,2 milliárdos tartozásának kiegyenlítésére nincs esély, ezért a BA költségcsökkentésre kényszerült, amelynek egyik lépése az 1-es terminál bezárása.

A döntés szomorú, de teljesen logikus: a Malév csődjét a fapadosok inváziója követte, így az egyes túlzsúfolt lett, a megnövekedett fapadosforgalmat már nem tudta kiszolgálni. A kettes terminál viszont kong az ürességtől, ezen az sem segített, hogy a visszatérő ír Ryanair már eleve ide költözött be. Pedig a tavalyi még rekordév volt a BA számára 8,9 millió utassal. Az idén optimista forgatókönyv szerint 7,9 millió utasra számítanak. Bíznak ugyan egy új, magyar nemzeti vagy regionális légicég megszületésében, de Jost Lammers szerint erre egyre kevesebb az esély. „A tavalyi 8 milliárd forintos veszteség után a BA vesztesége az idén a Malév csődje miatt 12 milliárd forintra nőhet. A rendkívüli helyzet ellenére a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeinket teljesítettük és teljesíteni is fogjuk” – szögezte le a vezérigazgató. A nemzeti légitársaság csődje miatt az idei fejlesztések 37 százalékát kell elhalasztani. Nem épül meg a Malév-központ, és a kargóbázis is csak két év múlva. A budapesti reptér versenyképességét a kormány is lassan négy hónapja gyengíti azzal (és erősíti Bécs és Prága pozícióját), hogy nem adta oda senkinek a Malév repülési jogait.

Teher a BA a Hochtiefnek?

Úgy tudjuk, ogy a Budapest Airport Zrt. fő tulajdonosának, a Hochtiefnek olyan forgatókönyve is van, amely alapján megszabadulna 49,66 százalékos repülőtér-üzemeltető érdekeltségétől. A legnagyobb német építőipari vállalat a budapesti mellett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydney-i és a tiranai nemzetközi repülőtér üzemeltetésében is érdekelt. A cégnek veszteséget kellett elkönyvelnie, amely adózás után 34 millió eurót tett ki január–március között az egy évvel korábbi 169 milliós mínuszt követően. A társaság bevétele 3,3 százalékkal 5,6 milliárd euróra emelkedett.

A német cég tavaly úgy döntött, hogy eladja repülőtér-üzemeltetői érdekeltségeit, és el is kezdte az értékesítési folyamatot, amelyet aztán január elején a nehéz piaci környezetre hivatkozva leállított.

Vég Márton Teher a BA a Hochtiefnek? Úgy tudjuk, ogy a Budapest Airport Zrt. fő tulajdonosának, a Hochtiefnek olyan forgatókönyve is van, amely alapján megszabadulna 49,66 százalékos repülőtér-üzemeltető érdekeltségétől. A legnagyobb német építőipari vállalat a budapesti mellett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydney-i és a tiranai nemzetközi repülőtér üzemeltetésében is érdekelt. A cégnek veszteséget kellett elkönyvelnie, amely adózás után 34 millió eurót tett ki január–március között az egy évvel korábbi 169 milliós mínuszt követően. A társaság bevétele 3,3 százalékkal 5,6 milliárd euróra emelkedett.

A német cég tavaly úgy döntött, hogy eladja repülőtér-üzemeltetői érdekeltségeit, és el is kezdte az értékesítési folyamatot, amelyet aztán január elején a nehéz piaci környezetre hivatkozva leállított.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.