A tegnapi ünnepséggel a nyilvánosság előtt is lezárult a műszaki problémákkal, szerződésbontással és perrel is tarkított budapesti metrószállítás ügye, és elérhető közelségbe került a 2-es metró legrosszabb állapotú szerelvényeinek lecserélése. A Budapestnek gyártott Metropolisokat az Alstom franciaországi részlegében tervezték, a lengyelországiban gyártották és szerelték össze, a részegységek között volt a Magyarországon készült hajtásrendszer is. A szerelvények egyterűek, légkondicionáltak, azokat korszerű utastájékoztatási rendszerrel szerelték fel. A jármű fékezéskor visszatáplálja a keletkező energiát, így kisebb a fogyasztása, mint e megoldás nélkül. Kocsinként és oldalanként négy, a most használt metróénál szélesebb ajtaja van, a jármű óránként legfeljebb 70 kilométert tud megtenni.
Az Alstom – amely eddig több mint négyezer Metropolis metrókocsit adott el világszerte, és a világon eladott metrók negyedét gyártotta – a 2006-ban megnyert tender alapján kapott egy 247 millió eurós (65 milliárd forintos) megbízást 170 metrókocsi szállítására. Ebből 110 kocsi (22, egyenként ötkocsis szerelvény formájában) a 2-es metró vonalára készül, a többi a majdani 4-esére.
Ám a 2-es metrónak szánt járművek 2010-re tervezett üzembe állítása elmaradt, mert a járművek nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NHK) az ehhez szükséges típusengedélyt. A feszültséget fokozta, hogy az Alstom – a szerződésnek megfelelően – előleget is felvett a járművekre.
Miután a Metropolis az NHK újabb vizsgáján is elbukott, a BKV szerződést bontott a gyártóval. Ezzel azonban nem oldódott meg semmi: az alagútban tovább csörömpöltek az egyre gyakrabban meghibásodó, roncstelepre való metrók, és továbbra sem lehetett látni, mikor és ki szállít új járműveket.
A tárgyalások tehát újraindultak a főváros és a francia társaság között. Tavaly nyáron újrakötötték a mostani városvezetés által megörökölt, Tarlós István főpolgármester szerint rossz feltételek mellett kötött szerződést, és megállapodtak, hogy milyen műszaki változtatásokat kell végrehajtania a francia cégnek a metrókon ahhoz, hogy magyarországi forgalomba kerülhessenek.
A kívánt átalakítás azóta megtörtént, az első budapesti Metropolis pedig egy hónappal ezelőtt megkapta a típusengedélyt. A tegnapi ünnepélyes szerelvényátadáson Patrick Kron már a 4-es metróra szánt szerelvények átadásáról és azon reményéről beszélt, hogy várhatóan hamarosan sor kerül a 3-as metró felújítására is.
2008.09. Elkészült a BKV-nak szánt első metró Katowicében.
2009.01. Megérkeznek az első Metropolisok Budapestre.
2009.05–10. Tesztek a budapesti tesztpályán, majd a 2-es metró vonalán.
2010.03. Nem kapta meg a típusengedélyt a Metropolis.
2010.07. Megint nem kapott típusengedélyt a Metropolis.
2010.10. A BKV felmondta az Alstommal kötött szerződését.
2011.07. Megegyezett az Alstom és a főváros az új szerződésről.
2011.06. Az Alstom visszautalta a 30 milliárdos előleget.
2012.06. A Metropolis megkapta a típusengedélyt.
2012.07. Átadták a 2-es metró vonalára szánt első szerelvényt.
Forrás: VG-gyűjtés
2008.09. Elkészült a BKV-nak szánt első metró Katowicében.
2009.01. Megérkeznek az első Metropolisok Budapestre.
2009.05–10. Tesztek a budapesti tesztpályán, majd a 2-es metró vonalán.
2010.03. Nem kapta meg a típusengedélyt a Metropolis.
2010.07. Megint nem kapott típusengedélyt a Metropolis.
2010.10. A BKV felmondta az Alstommal kötött szerződését.
2011.07. Megegyezett az Alstom és a főváros az új szerződésről.
2011.06. Az Alstom visszautalta a 30 milliárdos előleget.
2012.06. A Metropolis megkapta a típusengedélyt.
2012.07. Átadták a 2-es metró vonalára szánt első szerelvényt.
Forrás: VG-gyűjtés-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.