BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Most érdemes nyári gumit venni

Országszerte árengedménnyel kínálják az eladatlan nyári abroncsokat a kereskedők és attól félnek, a téli abroncsok sem lesznek olyan kelendőek, mint tavaly.

Rossz hangulatban várják a gumiabroncs-kiskereskedők a téli abroncsok jövő hónapban kezdődő szezonját, mert nagyon magas, esetenként 50 százalékos a beragadt, eladatlan készletük nyári abroncsból. A kereskedő ugyan halasztott fizetéssel veszi meg az importőrtől vagy a képviselettől az árut, de előbb-utóbb ki kell fizetnie, nem is beszélve az elmaradt haszonról. Ezért a kereskedők pesszimistán néznek az idei szezon elé: kivárnak és óvatosan rendelnek. Sőt az augusztustól forgalmazott téli abroncsok esetében már 15 százalékos visszaesést emleget a szakma – mondta lapunk kérdésére Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. gyártói képviselet ügyvezető igazgatója.

Az első öthavi adatok szerint a magyar nagykereskedelmi értékesítés darabszáma 3,5 százalékkal marad el az elmúlt év azonos időszakában mért adattól, és ebből a nyári abroncsok visszaesése 4,7 százalék. A magyarországi képviseletek tavalyi egész évi nagykereskedelmi értékesítése 8,1 százalékkal 2,1 millió fölé emelkedett, amit Rábai Dániel részben a korábban elhalasztott vásárlások okozta igénnyel, részben azzal magyaráz, hogy Románia kötelezővé tette a téli gumi használatát, amely Magyarországról reexportot eredményezett.

A piacon tapasztalható tendencia azt mutatja, hogy a kereslet a két véglet felé húzódik: nő az A és a C kategóriás márkanevek forgalma, míg a B kategóriáé csökken.

A Continental becslései szerint tavaly 30 százalék körül volt az A, vagyis a prémium-, 20–21 a Quality (B kategóriás) és 49–50 a Budget (C kategóriás) abroncsok aránya Magyarországon.

A prémiumkategória súlya valószínűleg azért növekszik, mert vásárlói kevésbé árérzékenyek, másrészt a magyar autópiacon nő a flottaértékesítés aránya. A flottavásárláshoz járuló árkedvezmények révén pedig többen szereltetnek magas minőségű abroncsot a céges kocsikra.

A középkategória esése részben a C kategória forgalomemelkedése, vagyis a fizetőképes kereslet csökkenése miatt következett be. Részben pedig amiatt, hogy a prémium- és középkategória árainak általános közeledése miatt vannak, akik közel azonos árért inkább a prémiumszegmensbe tartozó abroncsot vásárolnak.

Rábai Dániel ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a korábbi keresleti piac gyakorlatilag átfordult kínálatiba, és ez nem csupán Magyarországra jellemző.

Azt követően, hogy a harminc EU- és EFTA-ország piacán az elmúlt évben a tavalyelőttinél hétmillióval több, összesen 230 millió személyautó- és kishaszonjármű-abroncs talált gazdára, az idei első öt hónapban drámaian csökkent a forgalom. A május végéig értékesített 83 millió darab 13 százalékkal kevesebb az elmúlt év azonos időszakában elértnél – idézte a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója a szakmai szövetség, a European Tyre & Rubber Manufacturers Association (­Etrma) adatait, amely szerint különösen az olasz, francia és spanyol autósok vettek kevesebbet.

Ezek után a jövő évre azt várja az Etrma, hogy a stagnáló európai piacon a kereslet tovább tolódik a nagyobb méretű és teljesítményű abroncsok irányába.

A négy évszakosok vége?

Nagyobb számban csak haszonjárművek számára készülnek négy évszakos abroncsok, pedig kérdéses, hogy például egy 4,5 tonna össztömegű teherkocsin hogyan teljesíthetnek, ha a személyautósokat – a biztonság okán – a téli-nyári abroncsok vásárlására buzdítják. Ezért sokan úgy vélik, hogy a téli-nyári szétválasztás elsősorban a gyárak érdekeit szolgálta. Nálunk 1–2 százalék a négy évszakos abroncsok forgalma. Van ugyanakkor olyan ázsiai téli abroncs, ami az összehasonlító teszteken rosszabbul teljesített, mint a négy évszakosok.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.