Az első öthavi adatok szerint a magyar nagykereskedelmi értékesítés darabszáma 3,5 százalékkal marad el az elmúlt év azonos időszakában mért adattól, és ebből a nyári abroncsok visszaesése 4,7 százalék. A magyarországi képviseletek tavalyi egész évi nagykereskedelmi értékesítése 8,1 százalékkal 2,1 millió fölé emelkedett, amit Rábai Dániel részben a korábban elhalasztott vásárlások okozta igénnyel, részben azzal magyaráz, hogy Románia kötelezővé tette a téli gumi használatát, amely Magyarországról reexportot eredményezett.
A piacon tapasztalható tendencia azt mutatja, hogy a kereslet a két véglet felé húzódik: nő az A és a C kategóriás márkanevek forgalma, míg a B kategóriáé csökken.
A Continental becslései szerint tavaly 30 százalék körül volt az A, vagyis a prémium-, 20–21 a Quality (B kategóriás) és 49–50 a Budget (C kategóriás) abroncsok aránya Magyarországon.
A prémiumkategória súlya valószínűleg azért növekszik, mert vásárlói kevésbé árérzékenyek, másrészt a magyar autópiacon nő a flottaértékesítés aránya. A flottavásárláshoz járuló árkedvezmények révén pedig többen szereltetnek magas minőségű abroncsot a céges kocsikra.
A középkategória esése részben a C kategória forgalomemelkedése, vagyis a fizetőképes kereslet csökkenése miatt következett be. Részben pedig amiatt, hogy a prémium- és középkategória árainak általános közeledése miatt vannak, akik közel azonos árért inkább a prémiumszegmensbe tartozó abroncsot vásárolnak.
Rábai Dániel ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a korábbi keresleti piac gyakorlatilag átfordult kínálatiba, és ez nem csupán Magyarországra jellemző.
Azt követően, hogy a harminc EU- és EFTA-ország piacán az elmúlt évben a tavalyelőttinél hétmillióval több, összesen 230 millió személyautó- és kishaszonjármű-abroncs talált gazdára, az idei első öt hónapban drámaian csökkent a forgalom. A május végéig értékesített 83 millió darab 13 százalékkal kevesebb az elmúlt év azonos időszakában elértnél – idézte a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója a szakmai szövetség, a European Tyre & Rubber Manufacturers Association (Etrma) adatait, amely szerint különösen az olasz, francia és spanyol autósok vettek kevesebbet.
Ezek után a jövő évre azt várja az Etrma, hogy a stagnáló európai piacon a kereslet tovább tolódik a nagyobb méretű és teljesítményű abroncsok irányába.
A négy évszakosok vége?
Nagyobb számban csak haszonjárművek számára készülnek négy évszakos abroncsok, pedig kérdéses, hogy például egy 4,5 tonna össztömegű teherkocsin hogyan teljesíthetnek, ha a személyautósokat – a biztonság okán – a téli-nyári abroncsok vásárlására buzdítják. Ezért sokan úgy vélik, hogy a téli-nyári szétválasztás elsősorban a gyárak érdekeit szolgálta. Nálunk 1–2 százalék a négy évszakos abroncsok forgalma. Van ugyanakkor olyan ázsiai téli abroncs, ami az összehasonlító teszteken rosszabbul teljesített, mint a négy évszakosok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.