BUX 41,473.45
-3.32%
BUMIX 3,899.47
-2.03%
CETOP20 1,970.31
-1.12%
OTP 10,290
-4.50%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.84%
-1.68%
-0.20%
ZWACK 17,050
-2.29%
0.00%
ANY 1,600
-2.44%
RABA 1,155
-0.86%
0.00%
0.00%
-9.88%
-0.46%
-5.25%
+25.00%
-0.37%
0.00%
-0.14%
OTT1 149.2
0.00%
-2.46%
MOL 2,716
-5.37%
-1.76%
ALTEO 2,350
-1.26%
0.00%
-2.52%
EHEP 1,515
+3.41%
+1.42%
-0.51%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
-0.95%
+1.90%
-2.57%
0.00%
0.00%
-0.93%
-2.42%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
-0.45%
NAP 1,172
-4.56%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Trónfosztás az interneten

A Chrome előretörése, az okostelefonok terjedése, és a Windows 8 tervezett piacra dobása igencsak felkavarta az állóvizet a böngészőpiacon. Az elmúlt hónapokban az Internet Explorer elveszítette globális vezető pozícióját, míg itthon messze lemaradva már csak a harmadik a Microsoft böngészője.

Két egymást követő hónapban is a Google által fejlesztett Chrome-ot hozta ki a világ legnépszerűbb böngészőjének havonta megjelenő elemzésében a StatCounter piackutató cég. A társaság szerint a Chrome májusban előzte meg a Microsoft Internet Explorerét (IE), júniusra pedig a két böngésző piaci részesedése közötti különbség fél százalékpontra nőtt.

Bár még nem minden felmérésben ez a sorrend, egyre inkább úgy fest, hogy valóban megtörténik az, amit sokan még három esztendővel ezelőtt is elképzelhetetlennek tartottak, s az IE elveszíti közel másfél évtizede őrzött piacvezető pozícióját. A Microsoft böngészője még a 90-es évek végén lett világelső, néhány esztendővel később pedig már a teljes piac 90 százalékát ellenőrizte, s részesedése még 2010-ben is meghaladta az 50 százalékot.

Az Explorer piacvesztésével párhuzamosan a Chrome 2008-as megjelenése óta rohamosan növeli felhasználói számát. A böngésző piaci részesedése 2009-ben az 1 százalékot is alig érte el, és még 2010 végén is mindössze 7 százalék volt, tavaly novemberben azonban megelőzte a korábban az IE nagy kihívójának tartott, Mozilla által fejlesztett Firefoxot. Az idén tavasszal pedig részesedése átlépte a 30 százalékot, sőt, akad olyan régió, ahol már minden második internetező Chrome-ot használ.

A Google böngészője gyors előretörését egyébként elsősorban a feltörekvő országoknak köszönheti: Ázsiában és Latin-Amerikában (azaz abban a két régióban, ahol a globális internet-előfizetések nagyjából 55 százaléka összpontosul) magasan piacvezető a Chrome, de megelőzi az IE-t például Afrikában is. Ezzel szemben az Explorer lényegében Észak-Amerikának köszönheti, hogy mostanáig tartani tudta globális első helyét, a tengerentúlon ugyanis az internetezők 40 százaléka még mindig a Microsoft termékét használja. Érdekesség, hogy Európában ha csak egy hajszállal is, de a Firefox az első, és a fekete kontinensen is a Mozilla böngészőjét használják a legtöbben.

Magyarországon az európai átlagnál is gyengébben áll az IE, amely itthon már egyértelműen lemaradt a két másik említett böngésző mögött, s részesedése mindössze 13 százalék. Az NRC friss felmérése szerint hazánkban a 18-69 éves internetezők 46 százaléka Firefoxot, 37 százaléka Chrome-ot használ leggyakrabban, míg az Explorer csupán a netpolgárok nyolcadánál számít első számú böngészőnek.

Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy a többség jellemzően nem kötelezi el magát teljesen egyetlen böngésző mellett: a netezők egynegyede legalább kettőt használ rendszeresen, azok aránya pedig, akik fő böngészőjük mellett legalább alkalmanként használnak mást is, közel 70 százalék. Részben ezzel, részben a korai piacra lépéssel magyarázható, hogy a bár az Explorer ma már nem igazán népszerű, az internetezők elsöprő többségének van valamilyen tapasztalata vele kapcsolatban: tíz internetezőből kilenc használta valaha, ugyanannyian, mint a Firefoxot, amelyet azonban a netezők háromnegyede még ma is használ.

Mindeközben az egyre népszerűbb Chrome ikonja úgy van ott a hazai internetezők kétharmadának asztalán, hogy 25 százalékuk még sosem próbálta ki. Mindez az NRC szakértői szerint azt is jelenti, hogy a legnagyobb növekedési potenciál a Google böngészőjében rejlik, így nem kizárt, hogy idővel hazánkban is a Chrome lesz a piacvezető.
Szakértők szerint a Microsoft a globális piacon csak a Windows 8 megjelenésében bízhat, az IE egy új verziójának kiadása ugyanis mindig megdobja a felhasználók számát.

Ezt támasztja alá az is, hogy miközben az Explorer összesített piaci részesedése folyamatosan szűkül, a legújabb verziót használók száma még júniusban is jelentősen emelkedett. Éppen ezért nem kizárt, hogy ősszel, új operációs rendszere piacra dobását követően a Microsoft visszaszerzi a globális vezető pozíciót a böngészők szegmensében is, kérdés azonban, hogy mennyire lesz képes ezt tartósan megőrizni.
Mindenesetre a konkurensek láthatóan tartanak az IE legújabb verziójától, legalábbis erre utal, hogy Mozilla néhány hete azzal vádolta meg a Microsoftot, hogy a redmondi székhelyű vállalat új operációs rendszerének egyik változata nem támogatja a konkurens böngészőket. A nonprofit szervezet mind Európában, mind az Egyesült Államokban hivatalosan is panaszt nyújtott be emiatt a felügyeleti szervekhez, amihez nem sokkal később a Google is csatlakozott, s aminek eredményeként az amerikai szenátus és az Európai Bizottság  is úgy döntött,  „figyelemmel kíséri” a fejleményeket.

 

Okosoknál is a Google az első

A böngészőpiacon is új frontot nyitott az okostelefonok megjelenése, ezen készülékek esetében ugyanis egyelőre korántsem ugyanazok a legnépszerűbb programok, mint az asztali gépeken. Érdekes módon a Google saját böngészője szinte egy időben vette át a vezető szerepet a mobil és az PC szegmensben is, jelenleg ugyanis az okostelefon-tulajdonosok nagyjából 22 százaléka használja az Android böngészőjét, miközben a korábban hosszú ideig vezető norvég Opera piaci részesedése 21,5 százalék alá csökkent.

Szakértők szerint ráadásul az Opera sokáig második helyét sem tudja már tartani, hiszen igencsak megközelítette az iPhone saját böngészője is, amely szintén bő 20 százalékot hasít ki a piacból. A Windows 8 megjelenése ugyanakkor ebben a szegmensben is átrendezheti némileg az erőviszonyokat, de várhatóan tovább élesíti majd a versenyt a Chrome mobil verziója megjelenése is, amely már bemutatkozása hetében a legkeresettebb iPhone alkalmazás lett az Egyesült Államokban.

Szakértők szerint ráadásul az Opera sokáig második helyét sem tudja már tartani, hiszen igencsak megközelítette az iPhone saját böngészője is, amely szintén bő 20 százalékot hasít ki a piacból. A Windows 8 megjelenése ugyanakkor ebben a szegmensben is átrendezheti némileg az erőviszonyokat, de várhatóan tovább élesíti majd a versenyt a Chrome mobil verziója megjelenése is, amely már bemutatkozása hetében a legkeresettebb iPhone alkalmazás lett az Egyesült Államokban. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek