Vérszemet kaptak a luxuscégek
Még érdekesebb a kép, ha az ágazat mélyére ásunk: a luxuspiac növekedéséről, a szűnni nem akaró élénk keresletről szóló elemzések rendre homogén egységként kezelik az ágazatot. Pedig ha jobban megvizsgáljuk a prémium piacot, kiderül, hogy a legdrágább termékek, az abszolút luxusként aposztrofált cégek – Bottega Veneta, Hermes – eladásai húzzák a növekedési és bevételi indexeket felfelé. A Bain kutatása szerint az „abszolút szegmens” évi hatszázalékos növekedést produkál, ezzel túlteljesítve az ágazatot, és a trend 2014-ig biztosan ez marad. Az évi 200 milliárd eurós prémium piac jelenleg ötödét adják ezek a termékek.
Márpedig ha kereslet van – és az egyre inkább akad, főként Kínában –, akkor az árakat is lehet emelni. „Egy Hermes Cape Cod óra 1300 euró volt 2009-ben, most 2200 euró. Egy palack Moët & Chandon Imperial Rosé két éve 60 dollár volt, most 75” – sorolja a példákat a Reutersnek a Citigroup elemzője, Thomas Chauvet. A szakember szerint a Dior érdekeltségébe tartozó, több tucat márkát működtető (Givenchy, Louis Vuitton, Bulgari) LVMH luxusbirodalom különösen sikeres a véget nem érő áremelések terén: csak 2011-ben 15 százalékos drágítást hajtott végre, a cég bevételnövekedésének harmada ezekből a lépésekből származik. Chauvet azt mondja, a cég minden évben gondosan megtervezi, mennyibe kerüljön a legolcsóbb Louis Vuitton táska.
A túlzott árazás elriasztaná a vevőket, a túl alacsony ár viszont elértéktelenítené a márkát. „Azt mondják a bennfentesek, minden évben ez a legfontosabb döntés, amit cégcsoporton belül hoznak” – magyarázta a szakértő. Az árazásnak a szektorra jellemző óriási kereslet mellett több olyan tényezője is van, amely csak a luxusmárkák sajátja: ezek a cégek 40–60 százalékos haszonnal értékesítenek, így az áremelkedéseket – az alapanyagét, az infrastruktúráét – könnyedén elviselik. Ez a jelenség a másik irányból megközelítve is érdekes: ez bizonyítja, hogy a külső áremelkedések csak nagyon kis részben összetevői a luxuságazat folyamatos drágulásának.
Másrészt egyre több brand épít saját üzleteket, hogy ne kiskereskedők árulják a termékeiket – ezzel a kiskereskedelmi árrést is a gyárak tudják zsebre tenni, a márkát pedig nem értéktelenítik el a leárazások, ezzel kívánatos tud maradni az elit célcsoport körében – írja a Reuters. Ez nyilvánvalóan oda vezet, hogy a topcégek és a „középszintű luxust” kínáló, sokszor leértékeléssel vevőt csalogatni próbáló brandek árazása az eddiginél is jobban elszakad majd egymástól.
Ennél is fontosabb lehet, hogy az ágazatot évek óta húzó Kínában az import- és a luxustermékeket sújtó adók és vámok miatt sokkal drágábbak a külföldi luxustermékek, mint bárhol másutt a világon. Erre a kínaiak is kezdenek rájönni, és inkább a külföldi útjaikon vásárolnak, ami viszont megrengetheti az ágazat ázsiai, rendkívül fontos növekedését.
A Jing Daily kínai internetes szakújság szerint az árkülönbség rekordméreteket öltött, immár 30–50 százalék közöttire hízott.
A Wall Street Journal konkrét példákat is említ az ugyanerről a problémáról szóló cikkében: két különböző márka két termékének árát hasonlította össze, az egyikre 619 dolláros európai és 964 dolláros kínai ár jött ki, a másikra 3839 és 5850 euró volt a két összeg. A cikk szerint a kínai gazdagok a kedvenc prémium termékeik felét vásárolják külföldön, a problémán pedig az sem segít – sőt – , hogy az euró árfolyama 16 százalékot veszített a jüannal szemben az utóbbi időszakban. Mindez azt jelenti, hogy az európai árakat tovább emelik majd a cégek: 10 százalékos emelésről nyilatkozott a Prada szóvivője, és elemzők biztosra vesznek egy ugyanekkora mértékű Louis Vuitton-drágítást is az anyakontinensen még idén ősszel.
Megugrott a Forbes indexe is, a britek megúszták
A luxusáruk árát több cég, illetve magazin is méri. Az egyik legismertebb ezek közül az amerikai Forbes magazin által elkészített Cost Of Living Extremely Well Index (Rendkívül Jó Élet Költsége Index, CLEWI). Ezt legutóbb tavaly szeptemberben tették közzé, akkor 4,5 százalékos emelkedést mutatott az érték. Ez a legmagasabb a 2008-as gazdasági válság óta, és nagyobb, mint a 3,8 százalékos helyi infláció. A negyven termék és szolgáltatás árának elemzésével 1976 óta készített index bevezetése óta folyamatosan emelkedik.A brit gazdagok élete mindeközben az euró gyengélkedése miatt olcsóbb lett – erre a következtetésre jut legalábbis a brit Stonehagen tanácsadócég az általa összeállított index alapján. Eszerint a helyben kapható prémium áruk és szolgáltatások 2012-re 1,6 százalékkal lettek olcsóbbak az egy évvel korábbihoz képest az árfolyamváltozások miatt, ez meredek visszaesés az egy évvel korábbi 6 százalékos növekedés után.
A brit gazdagok élete mindeközben az euró gyengélkedése miatt olcsóbb lett – erre a következtetésre jut legalábbis a brit Stonehagen tanácsadócég az általa összeállított index alapján. Eszerint a helyben kapható prémium áruk és szolgáltatások 2012-re 1,6 százalékkal lettek olcsóbbak az egy évvel korábbihoz képest az árfolyamváltozások miatt, ez meredek visszaesés az egy évvel korábbi 6 százalékos növekedés után. -->


