Cégvilág

Az autó, amivel darabonként 11 milliót veszít Chevrolet

Augusztusban rekordot produkált a Volt eladásaival a Chevrolet, a General Motors leánya mégsem örülhet az eredménynek, mivel az elektromos modellt a cég távolról sem tudja olyan áron értékesíteni, ami akár csak megközelítené a gyártás költségeit.

A Reuters által megkérdezett autóipari szakértők szerint az Chevrolet Volt (Európában ugyanez a modell Opel Ampera néven kapható) gyártása mintegy 89 ezer dollárba kerül, a mesterségesen leszorított kiskereskedelmi árak mellett azonban a cég megközelítőleg 49 ezer dollárt (10 millió 944 ezer forint) veszít minden egyes eladott Volton. A fogyasztóbarát konstrukciókat jelzi, hogy számtalan amerikai sofőr mindössze 5 050 dollárt fizet és cserébe két évig használhatja a Chevroletet.

A jelenség nem csak a GM leányát érinti: a Nissan, a Honda és a Mitsubishi számára is gondot jelent az elektromos típusok haszonnal történő értékesítése. A GM körülbelül 1,2 milliárd dollárt invesztált a Voltba, és ahhoz, hogy ezt az óriási költséget jobban szétteríthesse, növelnie kell az eladásait úgy, hogy közben a gyártási költségek csökkennek. A gond csak az, hogy az utóbbinak az előbbi a feltétele. A Volt 39 995 dolláros (8 millió 933 ezer forint) alapára számtalan potenciális vevőt elriaszt, amit csak fokoz a fenntartásból adódó nehézségek miatti félelem és az a tény, hogy az elektromos kocsi feltöltése órákig eltarthat.

A GM az idei évben 40 ezer Voltot szeretett volna értékesíteni, ehhez képest eddig csak 13 500 darab talált gazdára annak ellenére, hogy az augusztusi eladásokat rekord szintre pörgették a diszkont ajánlatok, amelyek között havi mindössze 199 dolláros részletfizetés is előfordult. Iparági források szerint a gyenge eredmények miatt szeptember 17-től két hétre leállítják a termelést a Detroit-Hamtramck összeszerelő üzemben, ezzel idén már másodszor szünetel a Volt gyártása. A GM elismeri, hogy a Volt továbbra is veszteséget termel és az anyacég szerint lehetséges, hogy csak a következő generációs modell három év múlva esedékes bemutatásakor érik el vele a nullszaldós szintet.

Az autóipari beszállítói elemzéseket készítő Munro & Associates szakértői viszont nem látják, hogyan profitálhatna valaha a GM a Voltból, tekintve, hogy a gyártási költsége durván kétszerese a kocsi alapárának.

A Toyota már örül

A 2000-ben bevezetett Toyota Priusszal már profitot termel a gyártó. A hibrid harmadik generációs változatának eladásai idén csaknem megduplázódtak és elérték a 164 408 darabot eddig, igaz, a típusból a legegyszerűbb változatot már 19 745 dollárért (4 millió 410 ezer forint) megszerezhetik az amerikai vásárlók.

A többiek

A többi hibrid, illetve elektromos gyártó távolról sem ért el ilyen jó eredményeket, a Nissan például idén 4 228 Leafet adott el, a Volttal egy időben indult, tisztán elektromos modellért 36 ezer dollárt (8 millió forint) kérnek a kereskedők. A 19 290 (4 millió 300 ezer forint) dolláros árával legolcsóbb hibridként a piacra lépő Honda Insightból pedig eddig idén csak 4 801 darab talált gazdára. A legrosszabbul az idei évet tekintve a Mitsubishi járt, az I nevű 29 975 dolláros (6 millió 695 euer forint) elektromos autóból ugyanis csak 403 darabot adtak el a tengerentúlon.

Európai helyzetkép

A volt, illetve az Ampera 2011 végén került az európai piacra. A GM tervei szerint idán 10 ezer Opel Ampera kerül az európai piacra, ebből 6 ezer Opel néven, 4 ezer pedig Vauxhall néven kerül forgalomba az Egyesült Királyságban, emellett további 2 ezer Chevrolet Volt is elérhető lesz az öreg kontinensen. 2012 márciusáig összesen 7 ezer megrendelést adtak le a típusra Európában. Idén augusztusig a legerősebb európai piacon, Hollandiában 1 699 Ampera és 155 Volt talált gazdára.

Magyarországon eddig összesen kilencen vásároltak Opel Amperát.

Magyarországon eddig összesen kilencen vásároltak Opel Amperát. Chevrolet Volt Opel Ampera -->

Mitsubishi GM Chevrolet Volt
Kapcsolódó cikkek