Cégvilág

Sorra dőlnek be a hazai autókereskedők

Szeptemberben leállt a személykocsik kereskedelmének eddigi bővülése. Nem kelendő a motorkerékpár és a kishaszonjármű sem, és megtorpant az eddig dübörgő nagyteherautó-piac is. A múlt hónapban forgalomba helyezett 3521 személyautó csaknem darabra ugyanannyi, amennyi az elmúlt két év szeptemberében rendszámot kapott. Igaz, a Datahouse kilenchavi összesítése szerint a háromnegyed évben a tavalyi azonos időszakinál 16 százalékkal több, 39 317 forgalmi engedélyt adtak ki új autókra, ám úgy tűnik, megállt az eddig az autókereskedők számára valamennyi reményt nyújtó pozitív trend.

Az elmúlt 12 hónapban az egy évvel korábbinál jóval több autókereskedő cég vált fizetésképtelenné. A szektorban 4,45 százalékról 5,17 százalékra emelkedett a gépjármű-kereskedő és -javító cégek fizetésképtelenségi aránya, ami jóval a magyarországi átlag fölött van – derül ki a Bisnode-csoporthoz tartozó PartnerControl céginformációs szolgáltató elemzéséből, mely szerint a gép­jármű-kereskedelem a ta­valyihoz hasonlóan a hatodik a legnagyobb bedőlési arányú ágazatok listáján.

Mindennek eredményeként a cégalapítási kedv is jelentősen mérséklődött az elmúlt év azonos időszakában mért adatokéhoz képest, a cégszám is csak kismértékű emelkedést mutat. Amíg a 2011 év júliusával végződő 12 hónapban a gépjármű-kereskedelem cégeinek 10,5 százaléka volt újonnan alapított, a 2011 augusztusától az idei július végéig terjedő egy évben ez az érték 9,5 százalékra esett vissza. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) azonban továbbra is úgy gondolja, hogy az év végére a piac növekedése eléri az előre jelzett 10 százalék körüli értéket. Bár – tette hozzá Erdélyi Péter, az MGE elnöke – az összmennyiség még mindig alatta marad annak, ami a szakma fenntartásához elegendő lenne.

Az új személyautók értékesítésének több mint 70 százaléka céges vagy közületi flottavásárlás, a számára fontos magánvásárlók továbbra sem tűnnek föl a piacon. Mivel a céges gépjárművásárlások elsősorban Budapesten történnek, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített mennyiség olyan alacsony, hogy sok helyen a heti egy darabot sem éri el. Tegyük hozzá, hogy noha július végéig erőteljesen bővült a kishaszonjármű-értékesítés, az elmúlt két hónapban már nagyjából tizedével esett a bázishoz képest.

Noha az első kilenc hónapban a kishaszonjármű-forgalom összesen mintegy hét százalékkal bővült, ez nem sok vigaszt jelent a vidéki kereskedők számára. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) augusztusi felmérése szerint az autószalon-tulajdonosok száma az egy évvel korábbi 324-ről 312-re csökkent. Amíg egy-egy megyére 9–31 kereskedés jut, a fővárosban és Pest megyében 145 működik, ami az értékesítési pontok 30 százalékát teszi ki.

A legkevesebb, 9-9 kereskedés Nógrád és Békés megyében van. Nógrád megyében a lakosság anyagi helyzete mellett magyarázat lehet erre Budapest és Pest megye közelsége is. Az ország keleti és nyugati felének különböző gazdasági helyzete azonban nem látszik a márkakereskedések megoszlásában: Jász-Nagykun-Szolnokban 26, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 29 márkakereskedés található, míg Tolnában 11, és Vas megyében 12.

Kevesebb motort vittek

A rendszámosmotorkerékpár-piac csak márciustól augusztusig számottevő. A legtöbb – 263 – motor áprilisban került a vevőkhöz, de a kereslet visszaesése az augusztusi minimális növekedés után szeptemberben folytatódott. Így az elmúlt év első kilenc hónapjában elkeltnél az idén nyolc százalékkal kevesebb, csupán 1460 motor kapott rendszámot. A nagyhaszonjármű-piac a tavalyi jelentős növekedés után még úgy is öt százalékkal 3220-ra nőtt a háromnegyed évben, hogy szeptemberben öt százalékkal csökkent az átadott teherkocsik száma.


járműpiac autókereskedő
Kapcsolódó cikkek