Mindennek eredményeként a cégalapítási kedv is jelentősen mérséklődött az elmúlt év azonos időszakában mért adatokéhoz képest, a cégszám is csak kismértékű emelkedést mutat. Amíg a 2011 év júliusával végződő 12 hónapban a gépjármű-kereskedelem cégeinek 10,5 százaléka volt újonnan alapított, a 2011 augusztusától az idei július végéig terjedő egy évben ez az érték 9,5 százalékra esett vissza. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) azonban továbbra is úgy gondolja, hogy az év végére a piac növekedése eléri az előre jelzett 10 százalék körüli értéket. Bár – tette hozzá Erdélyi Péter, az MGE elnöke – az összmennyiség még mindig alatta marad annak, ami a szakma fenntartásához elegendő lenne.
Az új személyautók értékesítésének több mint 70 százaléka céges vagy közületi flottavásárlás, a számára fontos magánvásárlók továbbra sem tűnnek föl a piacon. Mivel a céges gépjárművásárlások elsősorban Budapesten történnek, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített mennyiség olyan alacsony, hogy sok helyen a heti egy darabot sem éri el. Tegyük hozzá, hogy noha július végéig erőteljesen bővült a kishaszonjármű-értékesítés, az elmúlt két hónapban már nagyjából tizedével esett a bázishoz képest.
Noha az első kilenc hónapban a kishaszonjármű-forgalom összesen mintegy hét százalékkal bővült, ez nem sok vigaszt jelent a vidéki kereskedők számára. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) augusztusi felmérése szerint az autószalon-tulajdonosok száma az egy évvel korábbi 324-ről 312-re csökkent. Amíg egy-egy megyére 9–31 kereskedés jut, a fővárosban és Pest megyében 145 működik, ami az értékesítési pontok 30 százalékát teszi ki.
A legkevesebb, 9-9 kereskedés Nógrád és Békés megyében van. Nógrád megyében a lakosság anyagi helyzete mellett magyarázat lehet erre Budapest és Pest megye közelsége is. Az ország keleti és nyugati felének különböző gazdasági helyzete azonban nem látszik a márkakereskedések megoszlásában: Jász-Nagykun-Szolnokban 26, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 29 márkakereskedés található, míg Tolnában 11, és Vas megyében 12.
Kevesebb motort vittek
A rendszámosmotorkerékpár-piac csak márciustól augusztusig számottevő. A legtöbb – 263 – motor áprilisban került a vevőkhöz, de a kereslet visszaesése az augusztusi minimális növekedés után szeptemberben folytatódott. Így az elmúlt év első kilenc hónapjában elkeltnél az idén nyolc százalékkal kevesebb, csupán 1460 motor kapott rendszámot. A nagyhaszonjármű-piac a tavalyi jelentős növekedés után még úgy is öt százalékkal 3220-ra nőtt a háromnegyed évben, hogy szeptemberben öt százalékkal csökkent az átadott teherkocsik száma.